يکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : 2784
مدیر حوزه‌های علمیه:

تدوین علوم انسانی بر مبنای فقه سیاسی مصداق وحدت است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: فقه سیاسی و تدوین علوم انسانی بر مبنای فقه اسلامی یکی از مصادیق وحدت حوزه و دانشگاه است.
تدوین علوم انسانی بر مبنای فقه سیاسی مصداق وحدت است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله مرتضی مقتدایی در همایش فقه سیاسی، ظرفیت‌ها و چالش‌ها که پیش از ظهر امروز در تالار امام خمینی(ره) پردیس قم دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: آیت‌الله عمید زنجانی عمر خود را در راه هدایت طلاب و دانشجویان و نیز عموم مردم صرف کرد و تمام تلاش او در راستای تعلیم و تعلم بود.

وی افزود: از آیات قرآن و روایات اسلامی استفاده می‌شود که برترین و کامل‌ترین فضیلت‌ها برای انسان، فضیلت علم و دانش است که برتر از آن چیزی برای بشر وجود ندارد.

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به نخستین آیاتی که بر پیامبر اسلام (ص) نازل شد، گفت: خداوند در این آیات خود را خالق معرف می‌کند و این خلقت مربوط به هرچیزی غیر از ذات اقدس الهی است و در واقع تمام کائنات را مخلوق خود می‌داند و پس از آن نعمت علم را یادآور می‌شود.

وی ادامه داد: از این آیات استفاده می‌شود که علم و دانش پس از نعمت خلقت بالاترین فضل‌هاست زیرا در صورت وجود نعمتی دیگر، خداوند آن را ذکر می‌کرد.

آیت‌الله مقتدایی با بیان اینکه مقام قرب الهی از طریق عبادت حاصل می‌شود، گفت: ارزش هر فرد به میزان نزدیکی او به خداوند بستگی دارد بنابراین فرد عابد مقرب درگاه الهی است اما اگر مقایسه‌ای میان فرد عابد و عالم صورت ‌گیرد‌، آنگاه جایگاه علم و دانش مشخص خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه به روایتی از رسول اکرم (ص) در این ‌باره اشاره کرد و افزود: ایشان برتری عالم نسبت به عابد را مانند برتری و فضل خود نسبت به پست‌ترین افراد جامعه می‌داند و در روایات اسلامی آمده است که تمام موجودات زمین بر کسی که معلم خیر و نیکی است، درود می‌فرستند زیرا تحصیل و آموختن علم به دیگران ثوابی به مراتب بالاتر از عبادت دارد.

وی بیان کرد: دانشجویان و طلاب باید قدر نعمت علم‌آموزی را بدانند زیرا کار آنها علاوه بر اجر دنیوی دارای پاداش اخروی نیز است و این افراد زیر سایه خداوند و عنایات ویژه‌ او قرار دارند.

آیت‌الله مقتدایی با اشاره به شیوه زندگی آیت‌الله عمید زنجانی گفت: این استاد ارزنده در اواخر زندگی خود و در حالی که بیمار بود به دانشگاه سرکشی می‌کرد و هدف از این کار خود را تفهیم این مطلب به اساتید و دانشجویان می‌دانست که روحانیون تا آخرین لحظه زندگی خود، وقتشان را صرف تعلیم و تعلم می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: حضرت محمد (ص) می‌فرماید ‌«کسی که در حال تدریس و علم‌آموزی از دنیا برود در حالی که هدف او احیای اسلام بوده است مقامی در بهشت خواهد یافت که با جایگاه انبیای الهی تنها یک درجه متفاوت است» و این حدیث نشان از اهمیت علم و دانش در نزد خداوند است.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله عمید زنجانی دارای تالیفات فراوانی بود که تا سال‌ها مورد استفاده محققان و دانش‌پژوهان قرار خواهد داشت و این امر موجب می‌شود که به تصریح روایات، پس از مرگ نیز پرونده اعمال او باز باشد و ثواب این فعالیت‌ها برای او نوشته شود.

آیت‌الله مقتدایی با اشاره به دورانی که جایگاه فقه سیاسی در میان علمای اسلام مشخص نبود، گفت: روشن‌گری‌ها و تدریس عالمانه آیت‌الله عمید زنجانی موجب شد که او پایه‌گذار فقه سیاسی و آمیختن فقه و علوم دانشگاهی با یکدیگر باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه مورد تاکید امام راحل نیز قرار داشت و پایه‌گذاری فقه سیاسی نیز در واقع یکی از مصادیق این وحدت است که علوم انسانی دارای مبانی فقهی شوند و این یکی از آثار و برکاتی است که از آیت‌الله عمید زنجانی به یادگار مانده و دانشجویان و طلاب باید بهره کافی را از آن ببرند.

وی خواستار بهره‌گیری بیشتر دانشگاهیان از برنامه‌های اینچنینی شد و افزود: تکریم یک عالم دینی در دانشگاه به مناسبت سال روز وحدت حوزه و دانشگاه حرکتی بسیار مبارک و ارزشمند است و امیدواریم اینگونه فعالیت‌های زمینه‌ رضای الهی و عنایت ویژه امام عصر (عج) را در پی داشته باشد.

انتهای پیام/110
https://qomnews.ir/vdcc.4qia2bqm0la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما