شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۲۶
کد مطلب : 28230
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم خبر داد

کاشت پسته در 1500 هکتار از باغات قم

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در برنامه استفاده بهینه از آب در کشاورزی 2 هزار هکتار از زمین‌های زیر کشت زراعی کم و با توجه به سازگاری و بهینه بودن تولید پسته، ‌1500 هکتار به باغ‌های پسته اختصاص یافت.
کاشت پسته در 1500 هکتار از باغات قم
به گزارش قم نیوز ، ‌محمدرضا طلایی پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه استان قم اظهار کرد: تامین غذای مردم بر عهده دولت است که دولت این وظیفه را به سازمان جهاد کشاورزی واگذار کرده است. در همین راستا در حال حاضر سازمان جهاد کشاروزی استان در تلاش برای در اختیار گذاشتن غذای سالم به مردم و امکانات کافی به بهره‌برداران مواد غذایی از جمله کشاورزان و دامداران است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه به دنبال الگوهای مناسب برای کاهش مصرف آب در استان هستیم گفت: هم اکنون بزرگترین چالش استان کم آبی است، در سال‌های گذشته ذخایر روان آب در استان برای مصارف کشاورزی داشتیم که امسال به دلیل کاهش بارندگی ذخیره‌ای در این زمینه وجود ندارد.
 
 وی با بیان اینکه سطح بارندگی امسال به یک سوم سال گذشته کاهش یافته است خاطرنشان کرد: در حال حاضر آب مورد نیاز کشاورزی از قنات‌ها، چشمه‌سارها و آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که در همین راستا چاه‌ها روز به روز عمیق‌تر و آب‌ها شورتر شده‌اند.
 
طلایی یادآور شد: سازمان کشاورزی استان قم برای حل این مشکل به دنبال تولید پایدار در استان است تا به سمت تولید بهینه حرکت کنیم، با توجه به تاکیدات استاندار قم در زمینه کشت بهینه برنامه‌ای در همین ارتباط طراحی و شروع شده است.
 
وی در ادامه افزود: در این برنامه 2 هزار هکتار از زمین‌های زیرکشت زراعی کم شده و با توجه به سازگاری و بهینه بودن تولید پسته ‌1500 هکتار به باغ‌های پسته اختصاص یافته و همچنین درصدی از زمین‌های کشاورزی در حال آماده‌سازی برای تبدیل شدن به باغ هستند.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از خرید تضمینی مرغ و تخم‌مرغ توسط پشتیبانی مرغ به صورت روزانه خبر داد و گفت: 22 دی‌ماه سال جاری همایش فرهنگ و مدیریت جهادی به همت سازمان جهاد کشاورزی در مجتمع اداری آستان مقدس حضرت معصومه برگزار خواهد شد.در این همایش به دنبال مدیریت جهادی مطابق با دانش روز بشری هستیم تا بدین طریق با کار و تلاش و علم این نوع مدیریت را در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار دهیم.
 
طلایی با اشاره به تاکیدات رهبری در سال‌های گذشته مبنی بر مدیریت جهادی اظهار کرد: نامگذاری امسال از افزایش توجه مسئولین به این موضوع حکایت دارد و این تاکید در بخش کشاورزی بر تهیه غذای مردم صدق دارد.
 
وی آماری از تولیدات بخش کشاورزی استان قم ارائه داد و گفت: هفت درصد از تخم‌مرغ کشور در استان قم تولید شده و همچنین استان در تولید گوشت قرمز در کشور رتبه چهارم را دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: 70 هزار هکتار زمین قابل کشت در استان وجود دارد که 18 هزار هکتار آن مخصوص باغات است که عمدتا نیز باغ پسته هستند. استان قم 46/0 درصد کشت کل کشور را تشکیل داده ولی در مقابل 56/0 درصد تولید را دارد که این نشان‌دهنده تولید بهینه در استان است.در استان قم هر سال 418 هزار تن محصولات زراعی، بیش از هزار تن آبزیان و 290 هزار تن محصولات دامی تولید می‌شود.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdce7w8w.jh8vxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما