چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۵۶
کد مطلب : 3145
عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت:

حوزه‌ها در عرصه‌‌های مختلف فقه نوین وارد شوند

قم نيوز : قم نیوز: عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ورود حوزه‌های علمیه به بررسی و استخراج مباحث فقهی علوم جدید را خواستار شد.
حوزه‌ها در عرصه‌‌های مختلف فقه نوین وارد شوند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محسن اراکی در همایش فقه ارتباطات که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد به تشریح اهمیت توجه به فقه ارتباطات پرداخت و اظهار کرد: این مسئله از مباحث نوینی است که باید در حوزه‌ها به آن پرداخته شده و باید احکام بخش‌های گسترده آن از مبانی فقهی استخراج شود.

وی در ادامه به ارائه تعاریف دو واژه فقه و ارتباطات پرداخت و گفت: منظور از فقه در اینجا، همان تعریف متداول فقه است یعنی علم متکی به ادله شرعی ولی ارتباطات به معنای نظام تبادل اطلاعات و معلومات در نهاد جامعه است.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت ادامه داد: به طور قطع این بحث یک بحث ماهیتاً اجتماعی و درون اجتماعی است و فقه خرد این بحث به درون اجتماع باز می‌گردد.

اراکی با بیان اینکه فقه ارتباطات با فقه تبلیغ، فقه رسانه و فقه تعامل متمایز است، به بررسی تفاوت‌های آنها پرداخت و ادامه داد: فقه ارتباطات، نظام تبادل معلومات و نظام اطلاع‌رسانی درون جامعه است که به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

وی در ادامه فقه خرد و فقه کلان را نخستین و کلان‌ترین تقسیم مبحث فقه ارتباطات دانست و در ادامه به بررسی فقه خرد پرداخت و اظهار کرد: در این فقه هم فرد مخاطب است و هم جامعه به عنوان یک واحد اجتماعی که هرکدام از آنها به احکامی مکلف هستند.

استاد درس خارج فقه افزود: فقه دیگر فقه کلان ارتباطات است و مکلفی که احکام این فقه مورد هدف اوست جامعه است و نهادهای حکومتی نیز بخشی از این جامعه را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه فقه خرد و کلان در حوزه ارتباطات با وجود اینکه با هم مرتبط هستند ولی دو فقه مستقل از یکدیگرند، عنوان کرد: این دو نوع فقه از نظر موضوع ادله، اثبات و مسائل مختلفی که در آنها مطرح می‌شود متفاوت است.

اراکی در ادامه به بیان مصادیقی از احکام فقه ارتباطات در حوزه فقه خرد پرداخت و گفت: یکی از انواع احکام فقه خرد در حوزه ارتباطات، حقوق ارتباط و مالکیت اطلاعات و ارتباطات است که باید احکام بخش‌های مختلف این حوزه استخراج شود.

استاد درس خارج فقه حوزه ادامه داد: نوع دوم، مجموعه‌ای از احکام تکلیفی است که مربوط به اطلاع‌رسانی و معلومات است که وجوب یا حرمت این نوع ارتباطات را به لحاظ موضوعی که درباره آن اطلاعات به دست آمده بررسی می‌کند.

وی افزود: مثلاً باید بیان شود که آیا ما مجاز هستیم که بر اطلاعات شخصی و درون خانوادگی افراد دسترسی پیداکنیم و آیا این مسئله حلال است یا حرام که بررسی مباحث مربوط به این حوزه در محدوده فقه ارتباطات است.

اراکی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین موضوعات مرتبط با فقه ارتباطات در حوزه کلان پرداخت و خاطر‌نشان کرد: فقه اسلامی گنجینه‌ای ارزشمند است که نیاز به استخراج دارد و حوزه‌های علمیه که متولی این امر هستند باید ابواب نوین فقه را گشوده و به استخراج احکام الهی در موضوعات جدید بپردازند.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdce.e8xbjh8zn9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما