شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۵۳
کد مطلب : 32002
منبع : پایگاه خبری تحلیلی نکته آنلاین
معاون صنعت، معدن و تجارت:

اتاق بازرگانی باید از انفعال خارج شود/ محور دولت حمایت از تولید داخلی است

قم نيوز : قم نگار: معاون صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دولت یازدهم نگاه ویژه ای به اتاق بازرگانی دارد، گفت: من شخصا باور دارم که اتاق بازرگانی و صنایع و معادن می‌تواند در دولت یازدهم بسیار نقش اساسی داشته باشد.
اتاق بازرگانی باید از انفعال خارج شود/ محور دولت حمایت از تولید داخلی است
به گزارش قم نگار، مهدی کرباسیان با تاکید بر نقش سازنده اتاق بازرگانی ایران و تهران، اظهار کرد: ما به جایگاه اتاق بازرگانی باور داریم و معتقدیم که اتاق باید نقش اصلی خود را در اقتصاد کشور ایفاء نماید. در همین انتخابات اخیر دقت کردید که دولت به هیچ عنوان دخالت نکرد و گذاشت خود بازرگانان و صنعت گران انتخابات را برگزار کنند.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی باید از حالت انفعال خارج شود، افزود: در حال حاضر اتاق منتظر است تا دولت تصمیمی بگیرد و آنها نقد یا حمایت کنند که این کار اتاق نیست. اتاق باید به طور فعال و تهاجمی وارد شده و منافع تولید کنندگان، صنعتگران و کشاورزان را هم از دولت هم از مجلس و هم از قوه قضاییه طلب کند.

کرباسیان در ادامه تصریح کرد: از آنجا که در اتاق‌های بازرگانی، صنعت گران، تولید کنندگان و تجار عضو هستند باید منافع بخش خصوصی و مردم را در نظر گرفته و از حالت انفعالی که چند سالی است دچار آن شده اند، خارج شوند. البته باید بپذیریم که در چند سال گذشته اتاق نقش لازم را نداشته و دولت آن طور که باید از اتاق‌های بازرگانی حمایت نکرده که دولت یازدهم معتقد به حمایت و استقلال اتاق است.

رییس سابق اداره کل گمرک در پاسخ به این سوال نکته آنلاین که بعد از رفع تحریم‌ها دولت چه برنامه ای برای حمایت از تولید داخلی دارد، بیان کرد: در این دولت می‌توانم بگویم که با تمام قوا حمایت از تولید داخلی در دستور کار قرار دارد و به عنوان یک عضو رسمی وزارت صنعت، تجارت می‌گویم که محور ما حمایت از تولید داخلی است و این مسیر هم تاکید وزیر و هم تاکید سازمان‌های وابسطه به وزارت خانه است.

کرباسیان اضافه کرد: من اعتقاد دارم اولین گام بعد از اینکه تحریم‌ها برداشته شود این است که قیمت تمام شده‌ی پول، ارزان می‌شود. شما می‌دانید که قیمت تمام شده پول ما به واسطه تحریم‌ها چون از طریق بانکی جابه جا نشده و اکثرا از راه صرافی جابه جا می‌شد، تا ۱۴ درصد گران‌تر در می‌آمد. با برداشته شدن تحریم‌ها این ۱۴ درصد یک یا دو درصد پایین‌تر آمده و قیمت تمام شده به ۱۲ درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه واردات تکنولوژی جزو اولویت‌های اصلی دولت خواهد بود، عنوان کرد: پس از تحریم ما می‌توانیم تکنولوژی را از کشور اصلی و مبدا بخریم نه از دلال ها. الان خیلی از جنس‌های اروپایی را بعضا با دو و سه محل جابجایی می خریم و دلال‌ها در این میان سود هنگفتی به جیب می‌زنند.

معاون وزیر نفت دولت سازندگی اضافه کرد: من خودم سالها در وزارت نفت معاون بودم و تا همین چند سال پیش هم عضو هیئت مدیره شرکت نفت بودم. جالب است بدانید ما برای ورود یک پمپ کمپرسور در حوزه گاز که بسیار ضروری و حیاتی است، بعضی وقت‌ها مجبور می‌شدیم این پمپ را سه مرتبه از یک کشور اروپایی حمل کنیم. یعنی باید به سه کشور برود تا در نهایت به ایران برسد.

کرباسیان با بیان اینکه تحریم‌ها سود کلانی به جیب دلال‌ها سرازیر کرد، اظهار داشت: با این تفاسیر این وسط پول زیادی هزینه می‌شد و دلال ها سود کلانی می‌بردند. الان اگر مستقیما بخریم دو حسن بزرگ دارد، اول اینکه گارانتی خواهد داشت که بسیار مهم است و دوم اینکه قیمتش خیلی پایین خواهد آمد و ما می‌توانیم تکنولوژی خوب به جای تکنولوژی جایگزین بیاوریم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه در این چند سال برخی از کالا‌های ما به دلیل خود باوری تولید کنندگان، توانسته جایگزین شود و با این وضعیت باید بتوانیم کیفیت آنها را افزایش دهیم و اینها موجب می‌شود که صنعت داخلی خودش را پیدا می‌کند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcgxz9w.ak9xz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما