شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : 3211

برداشت پنبه در جعفرآباد قم 30 درصد كاهش داشت

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مركز ترویج و خدمات كشاورزی بخش جعفرآباد قم، از كاهش 30 درصدی برداشت محصول پنبه در سال جاری و در مزارع این بخش خبر داد.
برداشت پنبه در جعفرآباد قم 30 درصد كاهش داشت
به گزارش قم نیوز، ناصر ذلقی روز شنبه اظهار داشت: گرمای شدید، وجود آفات و كیفیت پایین سموم از مهمترین عوامل این كاهش محصول بشمار می آید.

وی سطح زیركشت محصول پنبه امسال را در بخش جعفرآباد، دوهزار و ۵۰۰ هكتار اعلام كرد و گفت: در شرایط مناسب از هر هكتار، بالغ بر سه تن پنبه برداشت می شود؛ این در حالی است كه سال جاری، میزان برداشت این محصول در مزارع جعفرآباد، دوهزار و ۲۰۰ كیلو در هرهكتار بود.

ذلقی، پایین آمدن قیمت خرید پنبه را نیز یكی دیگر از مشكلات پنبه كاران بخش جعفرآباد دانست و گفت: در سال گذشته هركیلو پنبه از كشاورزان این بخش، ۲۰ هزار تا ۲۳ هزار ریال خریداری شد كه امسال این رقم به ۱۰ هزار تا ۱۳ هزار ریال تنزل پیدا كرد.

به گفته وی عدم خرید تضمینی دولت، وجود واسطه ها، كاهش شدید جهانی قیمت پنبه، خودداری از خرید توسط كارخانجات پنبه پاك كنی و واردات الیاف مصنوعی از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار افت شدید قیمت پنبه می باشد.

ذلقی عنوان كرد: خرید تضمینی و پایه گذاری قیمت توسط دولت، حذف واسطه ها و جلوگیری از واردات الیاف مصنوعی می تواند راهكارهایی برای افزایش قیمت محصول پنبه و جلوگیری از ضرر و زیان پنبه كاران باشد.

همچنین، محمدرضا قوی رئیس شورای اسلامی بخش جعفرآباد قم در اظهار نظری، از كاهش ۵۰ درصدی محصول پنبه در سال جاری و در مزارع این بخش خبر داده است.

به گفته وی پنبه كاران این بخش در سال جاری با ضرر و زیان زیادی مواجه شده اند.

وی از وزیر كشاورزی، نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی و استاندار قم درخواست كرد تا به مشكلات كشاورزان بخش جعفرآباد رسیدگی كنند.

بخش جعفرآباد در فاصله ۴۶ كیلومتری از مركز شهر قم و در شمال غربی این استان واقع شده است؛ این بخش با مساحت ۶۵۰ كیلومتر مربع، شامل شهر جعفریه و ۳۲ روستاست.

جمعیت بخش جعفرآباد، بالغ بر ۱۵ هزار نفر و شغل بیشتر مردم این منطقه كشاورزی و دامپروری است.

این بخش، قطب دامپروری و كشاورزی استان قم و بعنوان یكی از قطب های دامپروری كشور مطرح می باشد.

همچنین این بخش بعنوان یكی از بخش های مهم در تولید انبوه محصول پنبه بشمار می آید.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdci.zapct1arzbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما