پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : 32665
منبع : روابط عمومی مسجد مقدس جمکران
با حضور رییس فرهنگستان علوم اسلامی؛

سومین نشست «بررسي نظام اربعين در حرکت به سوي جامعه آرماني» برگزار شد

قم نيوز : قم نگار: سومین نشست «بررسي نظام اربعين در حرکت به سوي جامعه آرماني» با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری به همت مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
سومین نشست «بررسي نظام اربعين در حرکت به سوي جامعه آرماني» برگزار شد
به گزارش قم نگار، سومين جلسه از سلسله نشست هاي تخصصي «بررسي نظام اربعين در حرکت به سوي جامعه آرماني» با حضور جمعی از اهالي علم، فرهنگ و تفقه به همت مرکز پژوهش هاي مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سيد مهدي مير باقري از اساتيد برجسته حوزه و رییس فرهنگستان علوم اسلامی و حجت الاسلام سيد ظهير نقوي از مبلغان نام آشناي جهان اسلام، میهمانان این نشست تخصصی بودند که با حضور کارشناس- مجری برنامه، حجت الاسلام سعيد اصفهانيان از پژوهشگران حوزه مهدويت و آينده پژوهي، به بيان ديدگاه هاي خود در خصوص چگونگي بهره‌برداری از نظام اربعين در حرکت به سوي جامعه مهدوي پرداختند.

حجت الاسلام اصفهانيان در تبیین جایگاه اين نشست تخصصي، با طرح اين موضوع که در سال هاي گذشته با پديده‌اي عظيم به نام اربعين حسيني مواجه بودیم که هر سال بر شکوه آن افزوده مي‌شود، به ذکر اين موضوع پرداخت که با گذار و عبور از نگرش‌های محدود اجتماعی و سیاسی که صرفا به تحلیل ابعاد دنیایی این ماجرای عظیم می‌پردازند، گويي امام عصر(عج) در ماجراي اربعين، فاصله‌هاي مادي را برمي‌دارد و مسير پيکره واحد امت اسلامي و تشکیل تمدن بزرگ الهی را هموار مي‌سازد، به نحویکه اربعين حسيني، ظرفيت تبديل شدن به کانوني‌ترين مرکز براي تحولات جهان اسلام و فراتر از آن را دارد.

وي در ادامه به طرح پرسش‌هاي خود، در راستاي «فهم و تبيين ماجراهاي عظيم الهی واقع در بشريت در اين زمانه» و « ظرفيت‌هاي عظيم تمدنی اين آیه عظیم در امتداد آينده الهي» پرداخت و از میهمانان جلسه خواست تا به بيان ديدگاه‌هاي معرفتي کلان و ميداني خويش در اين زمينه بپردازند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مير باقري در پاسخ به اين سوال که ماجراي اربعين در اين سال هاي اخير را چگونه ارزيابي مي کنيد و از چه زاويه اي به آن مي نگريد، با اشاره به اهميت زيارت اربعين در کلام و سيره ائمه اطهار عليهم السلام، زيارت اربعين را يک سفر کامل الي الله و هجرت به سوي خدا دانست و افزود: زيارت، عهد دو طرفه است. زيارت، سلوک از وادي امام است. در واقع جريان زيارت از امام شروع مي شود و پايانش لقاءالله است.

اين استاد برجسته حوزه تاکيد کرد: کربلا محل تجليات عرشي است، محل تزکيه است. پيش از آنکه ما بخواهيم تزکيه شويم، امام مسير را باز مي کند تا انسان ها را تزکيه کند. پيش از اينکه ما بخواهيم زيارت کنيم، امام مسير را هموار مي کند. پس جريان تزکيه، جريان شناخت و جريان زيارت از عرش به سوي بيوت آسماني و از آنجا به سوي زمين است. اين جريان است که ما را به سوي خود مي کشاند.

میرباقری ادامه داد: در روايات اسلامي اهميت زيارت اربعين در مقايسه با سفر حج سنجيده مي شود، زيرا همانگونه که حج پاک کننده و حرکت دهنده از شرک به سوي توحيد است، زيارت اربعين نيز يک سير کامل الي الله است و پايان آن نيز لقاء الله است. وي در ادامه افزود: اربعين ادامه عاشورا است و اگر عاشورا نبود اربعين نيز وجود نداشت. زيارت اربعين مي تواند سر منشاء نوع ديگري از زندگي باشد زندگي¬اي که حول محور امام عليه السلام شکل مي‌گيرد.

وی با تاکيد بر بهره گيري از تمام ظرفيت هاي حرکت اربعين در سال هاي اخير بیان کرد: به برکت حرکت ارزشمند اربعين، تمام دشمني ها به الفت و دوستي تبديل شده و مرزها به معني حقيقي کلمه کمرنگ شده است. اين، نشانه اي از حرکت به سوي جامعه مهدوي است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: حرکت اربعين مي تواند به صحنه تجمعي از موحدين و احرار عالم، حول محور ولايت تبديل و اين حرکت عظيم الهي به يک تجمع بزرگ موحدين عالم منجر خواهد شد. حجت الاسلام ميرباقري با اشاره به مشاهدات چند ساله در حرکت اربعين اظهار داشت: تجمع شيعي و موحدين، حول محور امام در حال برقرار شدن است و اين يک سير معنوي الي الله است و بايد از تمام ظرفيت هاي آن براي بالا بردن شعور و آگاهي مردم استفاده کرد.

میرباقری با اشاره به اينکه ظرفيت واقعي اربعين حسيني بايد شناخته شود تاکيد کرد، عاشورا نقطه کانوني مقابله با حجاب هاي ظلماني است. حجبي که در سقيفه ايجاد شد و موجب جدايي و تفرقه گرديد. حجت الاسلام مير باقري در پايان ذکر ديدگاه هاي خود گفت: زيارت اربعين، بستر تحقق جامعه مهدوي است و تمام تلاش ها بايد بر حول محور آماده سازي جهاني براي ظهور باشد.

در ادامه اين نشست حجت الاسلام نقوي از مبلغان نام آشناي جهان اسلام نيز با اشاره به تحرکات ضد اسلامي دشمنان و استفاده گسترده از رسانه ها در تبليغ عليه اسلام گفت: اربعين حسيني عليه السلام بهترين فرصتي است که جهان اسلام مي بايست از ظرفيت هاي آن براي ارتقاء آگاهي و رشد شعور و شناخت بهتر مردم از اسلام استفاده کند.

وي که سال هاست در کشورهاي مختلف آمريکايي و اروپايي به تبليغ دين مبين اسلام مي پردازد، با اشاره به حاشيه يازدهم سپتامبر و سوء استفاده رسانه هاي معاند آمريکايي از آن حاشيه براي معرفي اسلام ـ به عنوان دين حامي خشونت و ترورـ عنوان کرد: علي رغم تلاش چند ساله مسئولين و رسانه هاي معاند آمريکايي براي سرکوب اسلام خواهي در جهان به خصوص پس از حادثه يازدهم سپتامبر، اکنون شاهد گسترش روز افزون گرايش به اسلام در آمريکا و ساير نقاط جهان هستيم.

حجت الاسلام نقوي با اشاره به ترفند استکبار در ايجاد داعش براي ايجاد رعب و وحشت در ميان مردم و ارائه چهره خشن از اسلام و مسلمانان گفت: با الطاف الهي و توجهات خاص امام عصر(عج)، تلاش دشمنان با شکست مواجه شد و تمام توطئه ها خنثي شد؛ حتي در حرکت عظيم اربعين شاهد هستيم که هر ساله ميليون ها نفر به اين حرکت عظيم اضافه مي شوند.

وي در فرازهاي مختلف سخن خود به تبيين زاويه ميداني اين ماجراي عظيم پرداخت و در پايان تاکيد کرد که مطمئن هستيم صاحبي داريم و او است که اين جريانات را هدايت و رهبري مي کند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcbs0bf.rhb50piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما