پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 33420
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت:

موضع‌گیری صریح رهبری سبب گشایش در انتقال جان‌باختگان منا به کشور شد

قم نيوز : قم نگار: نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه آل‌سعود به دنبال این بود که تمام جان‌باختگان را در عربستان دفن کند، گفت: موضع‌گیری به موقع مقام معظم رهبری گشایشی در انتقال جان‌باختگان فاجعه منا به کشور حاصل کرد.
موضع‌گیری صریح رهبری سبب گشایش در انتقال جان‌باختگان منا به کشور شد
به گزارش قم نگار، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر صبح امروز در دیدار با آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه مدیریت حج امسال طبق روال سال‌های گذشته و حتی بهتر و منظم‌تر از قبل انجام شد، اظهار داشت: مراسم‌های دعای کمیل، دعای عرفه و مراسم برائت در حج امسال همه با شکوه بسیاری انجام شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه در دیپلماسی حج هم موفق عمل کرده‌ایم، افزود: با مسئولان ۳۰ کشور در ایام حج دیدار داشتیم، وزیر حج اندوزی، وزیر دیانت ترکیه و وزیر اوقاف اردن از جمله مسئولانی بودند که با آن‌ها دیدار داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه این دیدار‌ها در طول سال هم سبب ارتباطات بیشتر با کشورهای مسلمان می‌شود، خاطرنشان کرد: اداره حج توسط ایران الگو بسیاری از این کشور‌ها قرار گرفته و خود به این الگو قرار گرفتن ایران اعتراف کرده‌اند.

قاضی عسکر با بیان اینکه رشد معنوی مردم در حج امسال بسیار چشم گیر بود، تصریح کرد: پرهیز از بازارگردی که مقام معظم رهبری بسیار بر آن تاکید داشتند به عینه دیده شد و بر اساس آمار سازمان هواپیمایی کشور ۱۴ درصد از بار مسافران نسبت به سال گذشته کاسته شده بود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه توجه به نماز و قرآن در جلسات کاروان‌ها بسیار مشهود بود، تاکید کرد: ۲ حادثه فاجعه منا و سقوط جرثقیل کل اداره حج را تحت تاثیر قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه در فاجعه منا برای ما ۴۶۲ جان‌باخته به همراه داشت، خاطرنشان کرد: هنوز هم ۳۶ نفر از زائران ایرانی مفقود هستند و ۲۹ نفر هم در عربستان دفن شده‌اند.

قاضی عسکر با اشاره به اینکه آمار جان‌باختگان بر اساس آمار خود عربستان به بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است، افزود: با سخنان مقام معظم رهبری و اعلام موضع ایشان در کار انتقال جان‌باختگان گشایشی حاصل شد در حالی که عربستان تلاش می‌کرد همه جان‌باختگان را در‌‌ همان جا دفن کنند، همان طور که کشته شدگان بسیاری از کشور‌ها را دفن کرده و مسئولان این کشور‌ها هم پیگیر زائران خود نشدند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه اگر مسئولان سعودی به موقع عمل می‌کردند بیش از نیمی از این افراد نجات می‌یافتند، تصریح کرد: همان طور که در مرحله اولیه امداد مسئولان بعثه مقام معظم رهبری توانستند ۵۰۰ نفر از حجاج را نجات دهند.

وی با بیان اینکه ۱۳ نفر از افراد بعثه مقام معظم رهبری هم جان خود را از دست داده‌اند، افزود: نباید بگذاریم این فاجعه فراموش شود و باید با پیگیری حقوقی این مسئله ابعاد متفاوت این فاجعه را روشن کرده و پیگیر حقوق جان‌باختگان و خانواده‌های آن‌ها باشیم.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcbgabf.rhbf5piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما