قم نيوز : قم نگار: آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: ما باید تابع شرع و قانون باشیم، از لحاظ شرعی مقام معظم رهبری برجام را پذیرفته‌اند و از نظر قانونی در کشور به تصویب رسیده است بنابراین در گوشه و کنار نشستن و مخالفت‌کردن هم خلاف شرع و هم خلاف قانون است.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی: مخالفت علنی با "برجام" خلاف شرع و قانون است
به گزارش قم نگار، آیت‌الله مکارم‌شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در شبستان اول مسجد اعظم قم برگزار شد اظهار داشت: امام حسن عسکری (ع) فرمودند کسی که برادر مومن خودش را پنهانی موعظه کند، او را زینت داده و اگر در جمعیت این کار را انجام دهد، سبب لکه‌دار شدن شخصیت وی می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه یکی از شرایط امر به معروف این است که با حرام آمیخته نشود، افزود: نباید امر به معروف آبروی فرد را ببرد. باید به‌گونه‌ای امر به معروف کرد که به فرد توهین نشود و به صورت پنهانی تذکر داده شود.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: برخی به این امر به معروف ایراد می‌گیرند اما اسلام امر به معروف را متفاوت قرار داده‌ است، باید دید امر به معروف لازم است در جمع گفته شود و یا در خفا و پنهانی.

وی گفت: سخنان پاک و پاکیزه باید برای امر به معروف مورد استفاده قرار گیرد، این نوع امر به معروف در فرد اثرگذار است. اگر در جمع امر به معروف شود شخص فکر می‌کند با او خصومت داریم و در او اثر نمی‌گذارد، اما در صورتی که در خفا باشد این مشکلات پیش نمی‌آید.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه در مسئله برجام ۵ مرحله پشت سر گذاشته شده است، افزود: در مرحله اول دو سال مذاکره کردند و زحمت کشیدند که مقام معظم رهبری نیز از زحمات آن‌ها تقدیر کردند. مرحله دوم در شورای امنیت ملی بررسی‌هایی انجام شد، مرحله سوم در مجلس شورای اسلامی برجام با اکثریت خوبی تصویب شد. مرحله چهارم به تصویب شورای نگهبان رسید و در آخر رهبر معظم انقلاب مشروط به شروطی در این رابطه اظهارات محکمی داشتند.

وی با اشاره به اینکه در گوشه و کنار برخی هنوز حرف‌هایی می‌زنند که به صلاح نیست، گفت: ماباید تابع شرع و قانون باشیم. از لحاظ شرعی مقام معظم رهبری این مورد را پذیرفته‌اند و از نظر قانونی در کشور به تصویب رسیده است بنابراین در گوشه و کنار نشستن و مخالفت کردن هم خلاف شرع و هم قانون است.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه باید این مسئله را پایان یافته بدانیم تصریح کرد: مشکلاتی در این موضوع وجود دارد که باید برای حل آن تلاش شود ولی در گوشه و کنار نشستن و مخالفت کردن با آن کاری انجام نمی‌شود و این اقدامات به صلاح نیست.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه ممکن است برخی در دل مخالفت‌هایی داشته باشند اما نباید این موضوع را علنی کنند گفت: نباید مذاکرات و افراد مذاکره کننده مورد توهین قرار گیرند. باید در این موضوع به اتحاد برسیم و در مورد کار پایان گرفته بحثی نکرد. باید در برابر این واقعیت تسلیم باشیم و آن را بپذیریم. برخی برجام را با ترکمانچای مقایسه می‌کنند که اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه برخی به ما هم ایراداتی می‌گیرند تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در برابر استکبار جهانی بایستیم و عظمت کشور را بیشتر کرده و مشکلات جهان اسلام را در پرتو اتحاد حل کنیم.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdceev8x.jh8xfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما