دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : 34321
منبع : قم نگار

تحلیل نخبگان حوزه از سفر آقای ظریف به قم

قم نيوز : قم نگار: نخبگان حوزه علمیه قم، تحلیلی از دیدار ظریف وزیر اومور خارجه کشورمان داشته اند.
تحلیل نخبگان حوزه از سفر آقای ظریف به قم
به گزارش قم نگار، روز پنج شنبه بیست و سوم آبان وزیر امور خارجه کشورمان با مراجع عظام دیداری داشت و  در رسانه ها و خبرگزاری های مختلف نیز اخبار آن انتشار یافت.در زیر تحلیلی کوتاه از دیدار وی از نظر  نخبگان که در خبرگزاری های مختلف انتشار یافته است؛ ارائه می شود.

آیت الله سجادی:اثر سم پاشی مخالفان برجام با تایید مراجع خنثی شد
قم - ایرنا- استاد برجسته حوزه علمیه قم به دیدار وزیر امور خارجه با مراجع تقلید اشاره کرد و گفت: تاییدهای مراجع تقلید درخصوص برجام، مواضع دولت را تثبیت، شبهه های مختلف را برطرف و اثر سم پاشی های مخالفان را خنثی کرد.

آیت الله سید محمد سجادی روز یکشنبه درگفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: مراجع تقلید انسان های فهیم، فاضل، فقیه و اندیشمند هستند و تعداد زیادی از مومنان از آنان تقلید می کنند، بنابراین نظرها، تذکرها، نصیحت ها و تاییدهای آنها بسیار مهم است.

وی ادامه داد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب دکتر ظریف را فردی 'متدین' دانستند، مراجع تقلید نیز به تدین، سلامت نفس، صلابت و تجربه وی صحه گذاشتند.

آیت الله سجادی با اشاره به اهمیت دیدار اعضای دولت با مراجع تقلید گفت: حوزه علمیه قم خاستگاه انقلاب اسلامی، علما و حضرت امام راحل است و انقلاب اسلامی از این شهر و حوزه مقدسه شروع شد، بنابراین باید همیشه حرمت قم و حرم اهل بیت(ع) و علما پاس داشته شود و دولت ها نیز وظیفه دارند نسبت به مراجع تقلید متواضع باشند.

وی ادامه داد: مراجع عظام تقلید اساس اسلام را تبیین می کنند، به طور طبیعی دولت ها در مسائل مهم به علما مراجعه و نظر آنها را دریافت می کنند، آنان نیز انسان های اسلام شناس هستند که در این موضوعات نظراتشان مهم است.

آیت الله سجادی سفر وزیر امور خارجه به قم را بسیار مهم دانست و گفت: دکتر ظریف فرد تازه کاری نیست و حدود چهار دهه در وزارت خارجه و دیپلماسی فعالیت می کند، ایمان، صداقت روح، صلابت، سلامت نفس و استقامت وی ستودنی است.

وی با اشاره به آیه ۵۴ سوره مائده ' یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ'، گفت: ملامت ملامت کننده ها، انسان متدین و با ایمان را در راه هدف اصلی زمین گیر نمی کند بلکه با قدرت به سمت صراط مستقیم ادامه می دهد.

وی گفت:دکتر ظریف مصداق همین آیه است که ملامت ملامت گران نتوانسته است وی را از مسیر خود متوقف کند و به قول حافظ شیرازی« وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریق ما کافری است رنجیدن».

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه روز پنجشنبه هفته گذشته با سفر به شهر مقدس قم با مراجع تقلید دیدار کرد.

رئیس دانشگاه ادیان:دیدار ظریف با مراجع قم برای اطمینان خاطر مردم مفید بود
قم-ایرنا - رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: سفر اخیر وزیر امور خارجه به قم سفر موجه و مناسب و دیدارهای ظریف با مراجع تقلید برای اطمینان خاطر ذهن های مردم نسبت به عملکرد وزارت خارجه مفید بود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب روز شنبه درگفت و گو با ایرنا بیان داشت: ظریف از ابتدای فعالیت خود مورد تایید رهبر معظم انقلاب بود و تعریف های مکرر ایشان از وزیر خارجه باعث شد که مراجع تقلید ظریف را که از خانواده متدینی است بیشتر بشناسند.

وی اظهار داشت: حمایت های رهبر معظم انقلاب از وزیر امور خارجه باعث شد که او جایگاه خوبی در اذهان همه مردم و مراجع تقلید پیدا کند و حتی برخی از مراجع تقلید که وی را نمی شناختند با تعریف های رهبر معظم انقلاب دید خوبی نسبت به وی پیدا کردند که او شخصیت برازنده و ارزشمندی است.

وی ابراز داشت: ظریف گفت و گو های نفس گیری را با ۱+۵ دنبال کرد و با موفقیتی که داشت مراجع تقلید نیز از وی تجلیل کردند و این تجلیل به حق بود و معتقدیم که سفر به قم دیر هم انجام شد.

نواب بیان داشت: آیت الله ناصر مکارم شیرازی در مورد برجام سنگ تمام گذاشت و بیانات این مرجع تقلید بسیار جدی و مساعدت کننده تیم مذاکره کننده بود، سایر مراجع تقلید نیز پس از فرمایش های رهبر معظم انقلاب نسبت به وزیر خارجه از عملکرد ظریف اطمینان حاصل کردند.

وی اظهار داشت: اقدامات دولت گذشته در دیدار با مراجع بیشتر به یک بازی شباهت داشت اما دولت یازدهم مشی سالمی دارد که چه در انتخابات دولت بعدی روی کار بیاید یا نیاید سالم برخورد می کند.

وی تاکید کرد: دولت یازدهم به دنبال کار واقعی است ،با توجه به این که عنایت ویژه دولتمردان نسبت به مراجع تقلید را شاهد هستیم، تجلیل و قدرشناسی مراجع را نیز مشاهده می کنیم.

نواب ابراز داشت: دولت در تلاش است تا آنجا که بتواند در چارچوب امکانات و شرایط خود خواسته های مراجع تقلید را محقق کند این در حالی است که دیدارهای مسئولان دولت با مراجع تقلید واقعی بوده و دولتمردان نمی خواهند در آن ها نمایشی داده شود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پنجشنبه گذشته در سفر به شهر قم با جمعی از مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد.

غرویان: تعبیرهای مراجع تقلید مهر تایید شرعی و فقهی بر برجام است
قم - ایرنا- استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به تعبیرهای مراجع عظام تقلید در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تعبیرهای به کارگرفته شده از سوی بزرگان حوزه، در واقع مهر تایید نهایی شرعی، فقهی و حوزوی بر برجام است.
حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان روز یکشنبه درگفت وگو با خاطرنشان کرد: البته برجام مسیر قانونی و شرعی خود را طی کرده بود و رهبر معظم انقلاب و شورای نگهبان و مجلس شورای نیز تایید کردند ولی مهر تایید مرجعیت، درکنار رهبریت نظام قرار گرفت و این وحدت رهبریت و مرجعیت نظام را نشان می دهد.
وی ادامه داد: مساله مهم دیگر ظرفیت وزیر امور خارجه است که هم رهبر انقلاب ایشان را 'متدین' معرفی کردند و هم مراجع تقلید با تعبیرهای بلند بر شخصیت متدین وی صحه گذاشتند.
غرویان با اشاره به تعبیرهای بلند آیت الله وحید خراسانی خطاب به دکتر ظریف گفت: این مرجع تقلید خطاب به دکتر ظریف گفتند، آنهایی که اهل فهم هستند ارزش کار شما را می دانند.
وی به تعبیردیگری از مراجع تقلید درخصوص وزیر امور خارجه اشاره کرد و گفت: یکی از مراجع تقلید بیان داشتند دکتر ظریف یک تنه در برابر شش کشور ابرقدرت ایستادند و این جمله قدرت چانه زنی، مذاکره و دیپلماسی وی و تیم مذاکره کننده هسته ای را نشان می دهد.
استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: این نکته مبین آن است که مراجع به صورت دقیق به مسائل سیاسی و بین المللی نظام توجه و مباحث را رصد و زیر نظر دارند.
غرویان گفت: نکته دیگر اینکه مرجعیت همیشه در طول تاریخ اسلام، پناهگاه مردم ومسئولان سیاسی بوده اند و جالب است که دکتر ظریف نیز به سمت مرجعیت می آید و مراجع تقلید نیز دلسوزانه در جهت مصالح اسلام و مسلمین نصایح و تذکرات خود را بیان می کنند.
وی همچنین افزود: این دیدار مهم باید نقطه پایانی بر مناقشه ها و چالش هایی باشد که بر سر برجام داخل گروه ها مطرح شده و امید است که بحث های درون کشور در مورد برجام پایان یافته تلقی شود و کشور برای برگزاری انتخابات پایان سال آرامش پیدا کند.
غرویان یادآورشد: درحقیقت مراجع عظام تقلید می خواستند اعلام کنند مساله برجام را پایان یافته تلقی کنید و گروه ها آرامش لازم را برای برگزاری انتخابات سالم در فضای همدلی و هم زبانی و وحدت ملی را فراهم کنند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه روز پنجشنبه هفته گذشته با مراجع عظام تقلید در قم دیدار و گفت و گو کرد.

رئیس مرکز بررسی های اسلامی:باید از اختلاف افکنی و بدگویی به مسئولان پرهیز شود
قم- ایرنا- سفیر اسبق ایران در واتیکان و رئیس مرکز بررسی های اسلامی حوزه علمیه قم گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید باید برای همه افراد فصل الخطاب بوده و از اختلاف افکنی و بدگویی به مسئولان پرهیز شود.
حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خسروشاهی روز یکشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: وقتی عده ای از دوستان در داخل کشور به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد دینداری و قابل اعتماد بودن دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای و عنایت مراجع تقلید به این افراد، توجه نمی کنند ما چه حرفی برای گفتن داریم.
خسروشاهی اظهار کرد: مدعیان ولایتمداری باید کلام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و مراجع تقلید را فصل الخطاب قرار داده و دست از تفرقه افکنی و سیاه نمایی بردارند.
وی یادآورشد: رهبر معظم انقلاب در ارتباط با برجام تذکرهایی داده و شروطی را نیز طی نامه ای مطرح کردند و دولت نیز برای اجرای آنها اعلام آمادگی کرده است و اگر نیاز باشد خود رهبر معظم انقلاب تذکر می دهند.
وی گفت: متاسفانه شنیده شده است این افراد در نمازجمعه قم و سایر استان ها علیه برخی مسئولان بیانیه پخش می کنند، این کارها خلاف شرع و مصالح کشور است.
وی ادامه داد: در شرایطی که اوضاع جهان و منطقه به سمت ناامنی پیش می رود و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک جزیره امن در این دنیای پر از تلاطم است چه لزومی دارد افرادی اقدام به تفرقه افکنی کنند.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این افراد به بهانه های واهی به رئیس جمهوری و هیات مذاکره کننده هسته ای حمله می کنند، اگر آنها انتقادهایی دارند به طور منطقی بیان کنند ولی فحاشی در منطق اسلام جایی ندارد.
وی یادآورشد: زمانی که برخی اصحاب معاویه اقدام به ناسزاگویی به حضرت و یارانش کردند، برخی اصحاب نیز در مقابل قصد پاسخگویی به یاران معاویه را داشتند که امام علی (ع) مانع شدند و فرمودند: نباید ناسزا بگویید، شما حقایق را با دلیل و منطق بیان کنید و بگویید که شما چه کسانی هستند و حرف منطقی تاثیر خود را بر جای خواهد گذاشت.
این استاد حوزه علمیه قم خطاب به مخالفان برجام گفت: اگر به سخنان رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید گوش نمی دهید، حداقل به این سخن حضرت امام علی(ع) توجه کنید و دست از ناسزاگویی بردارید.

ابوالقاسم رئوفيان در گفتگو با آريا:
حمايت مراجع عظام تقليد از ظريف، برخاسته از اخلاق و خرد سياسي است
خبرگزاري آريا- ابوالقاسم رئوفيان،دبير کل حزب ايران زمين در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاري آريا در واکنش به حمايت مراجع تقليد از محمد جواد ظريف از احضار او به مجلس انتقاد کرد و گفت: با توجه به اينکه رهبري با تعابير ارزشمندي از تيم مذاکره کننده بخصوص آقاي ظريف ياد مي کنند بنابراين خيلي جاي تعجب نيست که مراجع عظام تقليد هم آقاي ظريف و رفتار ايشان را مورد تاييد قرار دهند البته اين حمايت ها در حالي است که برخي از نمايندگان مجلس برخلاف ادعاي تبعيت از رهبري همچنان به آقاي ظريف حمله مي کنند .
وي ادامه داد:اگر چه احتمال خطاي همه افراد در آزمون هاي بزرگ وجود دارد اما اين دليل نمي شود که همه خدمات آنها ناديده گرفته شود و به بهانه اي مورد هجمه قرار گيرند لذا با وجود حمايت ها از آقاي ظريف شايد اميدي نباشد که اين تعداد محدود از نمايندگان عملا در تاييد مواضعي که عقلا نسبت به اقدامات تيم مذاکره کننده گرفته اند حرکتي از خود نشان دهند چرا که اينها همواره ساز مخالف کوک مي کنند بنابراين در حالي که رهبر معظم انقلاب به مجلس و کميسيون ها سفارش مي کنند که با وزرا و دولت به گونه اي برخورد نشود که موجبات تضعيف،توهين و تخريب آنها فراهم شود و نشانه نوعي برخورد به دور از عقلانيت با دولت و وزرا باشد، بازهم شاهد اين هستيم که اينها رفتارهاي ناپسندي از خود نشان مي دهند و سوال بزرگي را در مقابل افکار عمومي پديد آوردند که چرا برخلاف توصيه هاي رهبري عمل مي شود .
رئوفيان تاکيد کرد:همانطور که آيت الله جوادي آملي حتي دست دادن آقاي ظريف با اوباما را نشانه ادب ايشان دانسته اند بنده هم معتقدم که در فضاي ديپلماتيک وقتي رييس جمهور کشوري به وزير خارجه يک کشور اداي احترام مي کند آن وزير نبايد در گوش آن رييس جمهور بزند لذا طبيعي است که جواب سلام، سلام است و لو اينکه فرد سلام کننده قصد و غرض ديگري داشته باشد . در ادبيات ديپلماسي و فضاي ديپلماتيک بالاخره جواب هاي، هوي است اما آنجا که اداي احترام صورت مي گيرد قاعدتا پاسخ خود را مي طلبد.
وي تاکيد کرد:بنده مواضع مقام معظم رهبري و مراجع تقليد درباره آقاي ظريف را برخاسته از اخلاق، خرد سياسي و آموزه هاي ديني مي دانم که اينگونه از فرزندان نظام حمايت مي کنند .

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdccs1q1.2bq0i8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما