يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب : 35857
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان قم:

صنایع آلاینده از شهر قم خارج می‌شود

قم نيوز : قم نگار: مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان قم بر انتقال صنایع آلاینده از سطح شهر تاکید کرد و گفت: باید تدبیری اندیشیده شود تا در برنامه‌ای زمان‌بندی شده این صنایع منتقل شود.
صنایع آلاینده از شهر قم خارج می‌شود
به گزارش قم نگار، سیدرحمان دانیالی ظهر امروز در همایش بررسی بحران خشکسالی و ریزگردها در استان قم که در سالن همایش‌های این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: قم نسبت به سایر استان‌ها دارای نقاط قوتی است که با همت همه سازمان‌ها می‌توانیم از بروز مشکلات زیست‌محیطی بیشتر در آن جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: از هشت کلانشهر عمده کشور تنها شهر قم با جمعیت بالای یک میلیون نفر وضعیت هوای مناسبی دارد و به مرحله هوای ناسالم نرسیده است که نباید بگذاریم این اتفاق روی دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم اضافه کرد: اما در شرایط خاص پیک آلودگی در قم ایجاد می‌شود که در کشور بی‌سابقه است.

دانیالی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت حفظ محیط زیست تصریح کرد: وظایف دستگاه‌های مختلف احصا شده و در اختیار آنها قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت هوای استان قم هنوز به مرحله بحرانی نرسیده است و جا دارد تا با برنامه‌ریزی مناسب و همگرایی بیشتر اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم تصریح کرد: حساسیتی که باید در زمینه مسائل زیست محیطی داشته باشیم وجود ندارد و دستگاه‌های اجرایی هنوز حساسیت کار را درک نکرده‌اند.

دانیالی لزوم فرهنگ‌سازی در استفاده از حمل و نقل عمومی را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: هنوز حتی همکاران ما به درجه‌ای نرسیده‌اند که الگوی رفتاری خود با محیط زیست را تغییر بدهند.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم تغییرات را ایجاد کنیم ابتدا باید از خودمان شروع کنیم تا بتوانیم در جامعه تاثیرگذار باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم ادامه داد: اگر الگوی رفتاری ما با محیط زیست تغییر پیدا نکند آینده مناسبی را پیش‌رو نخواهیم داشت.

دانیالی با اشاره به برنامه‌های دولت یازدهم در زمینه محیط زیست اظهار کرد: دولت تدبیر و امید برنامه‌های مناسبی را در این زمینه دارد که امیدواریم از روی کاغذ به سطوح اجرایی کشیده شود.

وی یادآور شد: با وجود اینکه استان قم یک درصد مساحت کل کشور را در بر گرفته است، اما مجوز پنج نیروگاه را دارد که این نیروگاه‌ها تبعات جبران‌ناپذیری را برای استان در پی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم افزایش سطح آگاهی مردم، اصلاح شرایط زیست‌محیطی به منظور برخورداری نسل‌های آینده، ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست، جرم‌انگاری تخریب محیط زیست و الزام به جبران خسارت، گسترش اقتصاد سبز با تاکید بر صنعت کم‌کربن، توسعه حمل و نقل عمومی سبز و غیر فسیلی و حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری و فناوری‌های سازگار با محیط زیست را از جمله راهکارهای موثر در این زمینه عنوان کرد.

دانیالی با اشاره به اینکه قم تنها استانی بوده که ۱۷ درصد عرصه خاک آن به عنوان منابع حفاظت شده درآمده است، یادآور شد: در صورتی که مناطق شکار ممنوع به مناطق محافظت شده ارتقاء پیدا کنند این میزان به ۲۵ درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه استان قم از حیث فعالیت‌های زیست‌محیطی فعال است، گفت: این فعالیت‌ها به صورت پراکنده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه قم به قطب بازیافت باطری‌های فرسوده تبدیل شده است، اظهار کرد: با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی میزان پایش‌های ما دو برابر شده است.

دانیالی ادامه داد: در این پایش‌ها واحدهای آلاینده شناسایی و به پرداخت عوارض ملزم شده‌‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد استان قم تالابی و مهمان‌پذیر گونه‌های گیاهی و جانوری است، یادآور شد: ۲۰ تا ۳۰ درصد پرندگان و خزندگان شناسایی شده کشور در قم وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم به بحث تامین حق‌آبه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: اگر حق‌آبه‌های زیست محیطی قم تامین شود بسیاری از مشکلات نیز از بین می‌رود.

دانیالی به تولید بالای زباله در قم اشاره کرد و افزود: تولید ۷۰۰ تن زباله در این شهر خیانت به خاک است و نه شرع و نه عرف هیچکدام این موضوع را نمی‌پسندند.

وی انتقال صنایع آلاینده از سطح شهر را مورد تاکید قرار داد و گفت: این صنایع برای استان تولید ریزگرد کرده و هوا را آلوده می‌کند و باید طبق برنامه زمان‌بندی شده برای انتقال آنها اقدام شود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdchq6nx.23nmmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما