سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : 35894
رئیس مرکز بهداشت قم:

افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوانزا هستند

قم نيوز : قم نگار: رئیس مرکز بهداشت قم با اشاره به اینکه افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوانزا هستند، گفت: ۲ فوتی مبتلا به آنفلوانزا H۱N۱ در استان قم به بیماری زمینه‌ای مبتلا بودند.
افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوانزا هستند
به گزارش قم نگار، مرتضی آقا‌حسنی رئیس با اشاره به اینکه در برخی افراد بیماری آنفلوانزا هم شدیدتر بروز می‌کند هم عوارض بیشتری نشان می‌دهد، اظهارداشت: این بیماری درخانم های باردار، نوزادان و کودکان تا ۴ سال، سالمندان، مبتلایان به بیماریهای تنفسی، بیماران قلبی، افرادی که به هر نوع نقص ایمنی دارند، افرادی که شیمی درمانی می‌شوند و یا داروهای آستروئید با دوز بالا استفاده می‌کنند بیشتر امکان بروز دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با اشاره به بیش از ۳۰ مبتلا به آنفلوانزا در استان قم، افزود: در استان قم تا به امروز آنفولانزا ۲ فوتی داشته است که این بیماران علاوه بر آنفلوانزا به بیماری زمینه‌ای هم مبتلا بوده‌اند.

با اشاره به اینکه بیماری آنفلونزا به دلیل انتقال سریع آن خطرناک محسوب می‌شود، افزود: باید بیماران در صورت مشاهده عوارض آن تحت شرایط حفاظتی خاصی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از وقوع آنفلونزا بهترین راه برای مقابله با آن است، عنوان کرد: که باید از طریق روش‌هایی مثل شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون واجتناب از روبوسی و دست دادن، عدم حضور در مکانهایی که ازدحام و تراکم جمعیت انسانی بالا است، ایجاد تهویه مناسب واستفاده از ماسک از مهم‌ترین اصولی است که باید برای ابتلا و شیوع این بیماری مورد توجه قرار گیرد.

آقاحسنی در رابطه با راهکارهایی که می‌توان از شیوع بالاتر این بیماری جلوگیری کرد، عنوان کرد: جلوگیری از رها کردن دستمال کاغذی‌های مصرف شده در محیط، عدم لمس چشم‌ها وبینی در هنگام بیماری، مصرف بالای مایعات و استراحت از راه‌هایی است که می‌توان از شیوع این بیماری جلوگیری کرد.

رئیس مرکز بهداشت قم در این زمینه توصیه کرد: کسانی که علایم همچون تب و درد مختصر در عضلات و سرفه‌های نامتوالی دارند عموماً نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. با استراحت در منزل، استفاده از تب بر و خوردن مایعات گرم می‌تواند درمان خود را در خانه دنبال کنند و این علائم دو تا سه روز بعد بهبود می‌یابد. اما در صورتی که علائم بهبود نیافت و یا شدیدتر شد و یا سنگینی و تنگی نفس در بیمار مشاهده شد باید بیمار به پزشک مراجعه کند.

آقا حسنی همچنین در رابطه با توصیه‌های لازم به کسانی که به ابتلا به این بیماری مشکوک هستند، خاطرنشان کرد: افراد هنگام عطسه و سرفه به وسیله دستمال اجازه آلودگی محیط را ندهد که این روش برای جلوگیری از انتشار ویروس درمحیط بسیار مؤثر است چرا که با هر عطسه و سرفه تعداد زیادی از ویروس‌ها همراه با ذرات تنفسی از دهان خارج شده وتا یک و نیم تا سه متر در فضا پخش شود و باعث انتشار بیماری شوند.

وی بیان اینکه غذای مصرفی بیماران هم در بهبود و یا تشدید شرایط آن‌ها می‌تواند مؤثر باشد، گفت: باید بیماران از خوردن سرخ کردنی، ترشی وغذاهای چرب پرهیزکنند، اطرافیان بیمار هم با وی فاصله یک و نیم متر را حفظ کنند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdci5vap.t1aw32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما