دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب : 36053
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم:

بودجه سال ۹۵ شهرداری قم واقع بینانه تعیین شود

قم نيوز : قم نگار: سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه باید بودجه سال ۹۵ شهرداری قم واقع بینانه تعیین شود گفت: حفظ هویت شهر قم در اجرای پروژه‌های مختلف و عمرانی در قم مد نظر قرار گیرد.
بودجه سال ۹۵ شهرداری قم واقع بینانه تعیین شود
به گزارش قم نگار، نعمت الله عواطف رستمی در پنجمین نطق قبل از دستور خود در جلسه شورای اسلامی شهر قم با گرامیداشت سالروز قیام نوزدهم دی ماه مردم قم اظهارداشت: این روز یادآور قیام مردم شریف و فهیم قم است و به روان پاک همه شهدای انقلاب اسلامی بویژه شهدای نوزدهم دی ماه درود فراوان می‌فرستم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه امروز پنجمین نطق قبل از دستور خود را تقدیم اعضاء شورای شهر، شهردار، میهمانان وخبرنگاران عزیز می‌کنم افزود: امیدوارم صرفا یک نطق شنیداری برداشت نشود، بلکه انتظار دارم به این دغدغه‌ها پاسخ منطقی دریافت کنم.

وی خاطرنشان کرد: قبل از بیان سخن آرزوی قبولی زیارت دارم به شهردار و رئیس شورای شهر که به تازگی از کشور عراق و زیارت عتبات عالیات باز گشته‌اند، اگر چه ما اعضاء شورا ی شهر کاملا از آن بی‌اطلاع بوده‌ایم حتی نایب رئیس شورا نیز خبر نداشت.

عواطف رستمی با بیان اینکه اولین بحث را به اهمیت همین سفرمعطوف می‌کنم که در این سفر کاری، قطعأ، پیگیری دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی شهری، جز اهداف بوده و به این مهم نیز پرداخته شده است تصریح کرد: یک دهه است که شهر مقدس قم جزو کلانشهرهای کشور به شمار می‌آید و در سطح جهان نیز به عنوان تنها جهان‌شهر شیعی مطرح است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: در گذشته‌های نه چندان دور نیز صیغه خواهر خواندگی در میان بعضی کلانشهرهای جهان جاری شده است. بسیار شایسته و مبارک است که شهردار اولین گام را در جهت توسعه دیپلماسی فرهنگی و در کنار آن دیپلماسی شهری برداشته است. امیدوارم این اقدام نقطه آغازی برای بر گزاری اولین همایش بین المللی بین کلانشهرهای جهان، در جهان شهر شیعی در آینده باشد، تا در بستر چنین همایشی بتوانیم این پایتخت علوم انسانی و جهان شهر شیعی را هم از حیث جایگاه معنوی و هم از منظر شهر عالمان بزگ دینی به جهان معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: معتقدم با دیپلماسی فرهنگی می‌توان اعتبار و ارزش فرهنگی خود را به نمایش گذاشت و پایه‌های اعتماد را محکم‌تر کرد و دیگران را برای تکیه کردن بر آن دعوت کرد. با ایجاد چنین فضای فرهنگی عمومی و غیر دولتی بین کلانشهرهای جهان و حتی در اشل وسیع‌تر، بین شوراهای شهر کلانشهر‌ها، می‌توان روح و روان ملت بزرگ ایران را، به نمایش گذاشت و نقاط مشترک را در حوزه مدیریت شهری به اشتراک گذاش و از وجوه اشتراک بوجود آمده سکوی امنی برای تماس و ارتباط بیشترفرهنگی و حتی اقتصادی بهره برد و در درون این کریدور دیپلماسی فرهنگی می‌توان فرهنگ غنی اسلامی ایرانی را به مثابه سوغات و ارمغان، به کلانشهرهای جهان تقدیم کرد.

عواطف رستمی بیان کرد: هم اکنون که اشتیاق از سوی کشورهای متعدد برای ایجاد و گسترش دیپلماسی اقتصادی و صنعتی در صفهای فشرده، به نوبت ایستاده‌اند و در طرف مقابل نیز کشورهای ریز قواره و کوچک به دنبال قطع رابطه با کانون توجه جهان یعنی ایران بزرگ هستند، شایسته است از سوی شهرداری وشورای اسلامی کلانشهر قم زمینه ایجاد دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی شهری، پیگیری و با برنامه ریزی و سازوکارهای دقیق، تحقق یابد و در هزینه کرد آن نیز باید گشاده دستی را پیشه کرد.

وی با بیان اینکه نکته دوم معطوف به هویت شهری قم است خاطر نشان کرد: اعتقاد دارم شهر مقدس قم به لحاظ تاریخی، از جمله شهرهای با هویت است و حفظ هویت آن نیز در گذر زمان از ضروریات شهر است. بزرگ‌ترین مولفه هویت بخش آن وجود حرم کریمه اهل بیت (س) است که قرن‌ها است به مثابه نگینی درخشان، چشم و منظر هر تازه واری را به خود جلب کرده است.

عواطف رستمی گفت: اما از یک سو، با طرح تفضیلی جدید که متاسفانه دو سال است از سرانجام نهایی آن بی‌اطلاعیم و از سوی دیگر، با رویش و زایش و قد کشیدن‌های بلند مرتبه‌ها و برج‌های آسمان در شهر، به خصوص در افق‌های دید، بیم آن دارم که این نگین درخشان در گذر زمان با چالش‌های بصری جدی مواجه شود و مناره‌های استوار و معنویت بخش حرم کریمه اهل بیت (ع) در پس برج‌های تجاری قرار گرفته و کم کم چشم‌ها و دلهای زائران و ساکنان جوار آن حرم آمن در هنگامه ورود به شهر و گذر از تپه سلام، به منظر‌های دیگری سوق پیدا کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه باید چاره‌ای اندیشد و حداقل در منظرگاه‌ها از چنین ساخت و ساز‌ها جلوگیری کرد، گفت: بنابر این حفظ هویت معنوی شهر قم در گرو تمام عیار شناخت تاریخی شهر از منظر مدیریت شهری است یعنی کسانی که نسخه ساخت و ساز و جراحی شهر قم را امظا ء می‌کنند باید گذشته تاریخی شهر را خوب بشناسند، یعنی بدانند، چه وجهی از شهر باید ثابت و دست نخوره برای آیندگان به عنوان کانون توجه معنوی باقی بماند تا هویت بخش باورهای اعتقادی شود و هویت شهر را نیز دچار آسیب نکند و چه قسمتی از شهر متحول و از فرسودگی عمرانی خلاص شود.

وی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به شهر مطلوب و با هویت، باید بر دو اصل بنیادی تکیه کنیم خاطر نشان کرد: اول اینکه فضای کالبدی شهر را برای زندگی اخلاقی مناسب کنیم و دوم اینکه شهر را برمبنای تفکر و عقل و آینده پژوهی به سمت و سوی پیشرفت سوق دهیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه نکته سوم واقع نگری در تدوین بودجه سال آینده است که در آینده نزدیک باید تسلیم شورا شود گفت: سال گذشته، ۱۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای سال ۹۴ تصویب کردیم چرا که در سال‌های قبل هر کجا که جلسه و جمعی بود شهردار و رئیس شورا قول و وعده افتتاح یک پروژه در هر ماه را به مردم دادند، که متاسفانه گاهی این اظهار نظر‌ها بر مبنای برنامه‌های مدیریتی بلند پروازانه صورت می‌گرفت بدون آنکه، نه از عقبه مبهم مالی مطلع باشند و نه ازخندقی که در پیش رویمان ایجاد شده بود حرفی بزنند.

عواطف رستمی با بیان اینکه با انتخاب سقائیان‌نژاد کم کم از وجود باتلاق عمیق بدهی شهرداری رو نمایی شد خاطر نشان کرد: در عرض دو ماه عدد بدهی از هزار و دویست و پنجاه میلیارد تومان به هزار پانصد میلیارد تومان صعود کرد، از طرف دیگر، دارایی‌های فریز شده شهرداری در قالب املاک تملک شده وعدم شفافیت در هویت شناسنامه‌ای آن‌ها و مبهم بودن میزان سهم شهرداری در مغازه‌های مجتمع‌های تجاری و فقدان اطلاعات کافی از میزان املاک و داریی‌های شهرداری در مناطق مختلف، بعضا مشکلاتی را برای شهروندان در دادن معوض ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: امروز مطالبه طلبکاران و کنتور پر شتاب سودهای بانکی که روزانه مبلغی بالغ بر پانصد و شصت میلیون تومان را بر خزانه بدهی شهرداری اضافه می‌کند و خندق بدهی شهرداری را عمیق و عمیق‌تر می‌کند. از طرف دیگر نبود سازکار مالی و حسابرسی دقیق و عدم شفافیت در میزان بدهی‌ها و سرمایه‌ها، شهرداری را مجبور کرده است تا ساتور طلبکارانه خود را بر گردن شهروندان بگذارد تا با وصول مطالبات فراموش شده گذشته به درآمد پایدار، نائل شود.

سخنگوی شورای شهر قم افزود: اگر چه این مطالبات شهرداری به حق است ولی به لحاظ اینکه وصول این مطالبات سال‌ها‌‌ رها شده و مطالبه یکباره آن فشار مضاعفی را بر اقشار آسیب پذیر جامعه که تمام داریی‌هایشان جز خانه مسکونی‌شان نیست، وارد می‌کند.

عواطف رستمی با بیان اینکه ظلع دیگر این مثلث بدهی به شهرداری را افراد ثروتمند تشکیل می‌دهند که برای بدهی خود مشکلی ندارند گفت: گاهی مشاهده می‌شود این افراد به دنبال پیدا کردن راه‌های میانبر و دور زدن و قیچی کردن این آن را می‌بینند که باید در این زمینه در کار‌شناسی‌ها و کمیسیون‌های تعیین جرائم، دقت کافی و وافی به عمل آید. اما در قاعده این مثلث، بدهکاران دولتی و نهاد‌ها و سازمان‌ها قرار دارند، که مبالغ هنگفتی را به شهرداری بدهکارند که نه دغدغه بدهکاری دارند و نه شهرداری با اعمال قدرت قانونی خود به طور جدی به دنبال وصول آن‌ها بوده است، اگر چه شنیده‌ام اخیرأ برای ساکنان در قاعده این مثلث اقداماتی در حال اجراست.

وی خطاب به شهردار قم گفت: این مسائل را برای این عرض کردم که در تدوین بوجه سال ۹۵ واقع بینانه اقدام کنید و اگر واقعا توان مالی شهرداری و تحقق بودجه با چالش‌هایی مواجه است تمام این فاکتور‌های مزاحم را در نظر بگیرید مطمئن باشید اعضاء شورا نیز با حساسیت به تصویب بودجه سال آینده خواهد پرداخت.

عواطف رستمی گفت: نکته بعدی صیانت از سرمایه و بیت المال شهرداری و پرهیز از هدر رفت سرمایه‌ها است، برای رسیدن به این هدف، نظارت عالیه بر تمام پرژه‌های بزرگ تا ریزدانه‌ترین فعالیت عمرانی در هر منطقه ضروری است. گاهی به دلیل فقدان مدیریت واحد شهری که بتواند در ارتقاء بهره وری امورات شهری هماهنگ با یکدیگر عمل کند و مانع تداخل‌ها و تزاحم‌ها شوند موجب هدر رفت بیت المال می‌شود و همین امر موجب شگفتی و تعجب شهروندان شده است و از بهت و تعجب از اقدامات غیر کار‌شناسی در هزینه کرد مالی نسبت به شهرداری و شورای اسلامی شهر بی‌اعتماد شده‌اند. حتی اگر مقدار هدر رفت بیت المال در مقابل خدمات ارزنده شهرداری بسیار کوچک باشد.

عواطف رستمی تصریح کرد: به عنوان نمونه مردم سوال می‌کنند چرا بلوار شهید روحانی که هنوز گرمای آسفالت آن از بین نرفته است و با هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان بازگشایی می‌شود بعد از مدت زمان کوتاهی، شرکت‌های حفار دولتی برش‌های عمیقی بر قلب آن می‌زند و ساختار یکدست آن را به هم ریخته و بیت المال را به مانند آب خوردن دوباره در آنجا هزینه می‌کنند. اگر چه، طبق بررسی‌هایی که انجام دادم و حضورا مکاتبات انجام شده با شرکت‌های حفار را مطالبه و یقین پیدا کردم که در ظاهر ایرادی براقدامات شهرداری مترتب نیست اما به اعتقاد بنده از این پس، شهرداری باید با قدرت تمام مانع چنین اقداماتی که موجب هدر رفت بیت المال است، شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم افزود: نکته آخر موضوع تولید ثروت به عنوان راهبرد اصلی شهرداری است. اگر امروز شهرداری نتواند به راهبرد تولید ثروت برای آینده‌های دور بیاندیشد و همیشه به ترازوی متعادل دخل و خرج فکر کند، قهرا در آینده، قادر به مدیریت شهر در وضعیت‌های بحرانی نخواهد شد. هم چنان که الان بخش عمده‌ای از هزینه‌های پروژه‌های عمرانی در حال اجرا از خزانه ثروت تولید شده در نیم دهه گذشته پرداخت می‌شود واگر آینده پژوهی و آینده نگری در تولید ثروت صورت نمی‌گرفت، معلوم نبود اکنون برای مدیریت شهر چه باید می‌کردیم.

عواطف رستمی گفت: در پایان ابتدا تذکر به خودم و سپس از باب یادآوری توجه همکاران ارجمندم را به ایفای وظیفه نظارتی شورا که مهم‌ترین وظیفه است معطوف می‌کنم و از خداوند مهربان مسئلت دارم تا ما را در انجام وظایفمان کمک و یاری کند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcgwz9w.ak93n4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما