يکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : 37391
آیت‌الله مکارم شیرازی:

تبیین خطبه حضرت زهرا(س) در مجالس سوگواری/وضعیت قاچاق شرم‌آور است

قم نيوز : قم نیوز: برای حل مشکلات اقتصادی به رفع تحریم‌ها دلخوش نباشیم یکی از مراجع تقلید با تاکید بر لزوم مطرح شدن خطبه حضرت زهرا در مجالس عزاداری گفت: خطبه حضرت زهرا(س) یک سخنرانی جامع درباره اصول و فروع دین، فلسفه احکام، تاریخ اسلام و... است و باید در مجالس سوگواری به آن پرداخته شود.
تبیین خطبه حضرت زهرا(س) در مجالس سوگواری/وضعیت قاچاق شرم‌آور است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا که در مدرسه علمیه امیرالمومنین برگزار شد، گفت: عظمت حضرت زهرا بر همگان روشن است و نه تنها کتاب‌های شیعه بلکه کتاب‌های اهل سنت نیز به این عظمت اذعان دارند.

وی افزود: در کتاب‌های تفسیری زمخشری، سیوطی و ثعلبی که از علمای برجسته اهل سنت هستند می‌خوانیم که مسئله نزول مائده‌های آسمانی فقط برای حضرت مریم و حضرت زهرا(س) اتفاق افتاده است.

استاد سطوح حوزه علمیه با اشاره به مسئله فدک گفت: فدک همواره یک مسئله سیاسی بود و خلفا برای گرفتن قدرت اقتصادی از امامان آن را غصب کردند.

وی افزود: خلفای عصر هر امامی بر اساس سیاست خاص خود فدک را از امامان می‌گرفتند یا در اختیارشان قرار می‌دادند اما هرگز این زمین آن‌گونه که باید و شاید به دست اهل بیت نرسید.

این مرجع تقلید با تاکید بر لزوم مطرح شدن خطبه حضرت زهرا در مجالس عزاداری ابراز کرد: خطبه حضرت زهرا(س) یک سخنرانی جامع درباره اصول و فروع دین، فلسفه احکام، تاریخ اسلام و بسیاری از مطالب دیگر است و باید در مجالس سوگواری به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به تبیین فلسفه احکام در خطبه حضرت زهرا(س) اظهار کرد: عقلانیت بزرگترین افتخار اسلام است به همین دلیل تمام احکام شرعی دارای دلیل هستند اما عده‌ای از مسلمانان با ادعای عدم حجیت عقل، اساس اسلام را در هم ریخته‌اند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: قرآن در بسیاری از آیات خود بر مسئله اندیشه و تفکر تاکید می‌کند.

وی مبارزه اسلام با خرافات را مورد توجه قرار داد و گفت: بسیاری از ادیان دنیا و برخی از مذاهب اسلامی از عقلانیت فاصله گرفته‌اند و باورهای باطلی را ترویج می‌کنند به همین علت شاهد گرایش مردم دنیا به دین مبین اسلام و مذهب اهل بیت هستیم.

وی با اشاره به طرح مباحث امر به معروف و نهی از منکر در خطبه حضرت زهرا(س) گفت: بر اساس سخنان حضرت زهرا(س) در این خطبه مردم حق امر به معروف و نهی از منکر دارند که البته این کار باید با مهربانی و نه با خشونت انجام شود و دولت باید قوانین تصویب شده توسط مجلس در این زمینه را اجرا کند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه افزایش جمعیت وابسته به ترویج صله رحم است گفت: امروزه تا بین زن و شوهر اختلاف می‌افتد به جای کمک خواستن از فامیل و بستگان به سراغ دادگاه می‌روند که نتیجه‌اش افزایش طلاق است بنا بر این مسئله دید و بازدید خانوادگی باید گسترش یابد تا اختلافات زن و شوهر توسط بستگان حل شود، نه اینکه به شکایت و دادگاه برسد.

وی با اشاره به اینکه بزرگان کشور باید برای مسئله ازدواج آسان فکری بکنند، تصریح کرد: اسلام شرایط ازدواج را آسان و شرایط طلاق را سخت قرار داده است اما امروز در جامعه شاهد سخت شدن ازدواج و آسان شدن طلاق هستیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: در یکی از روزنامه‌ها تبلیغی دیدم که می‌گفت امور مربوط به طلاق را ظرف یک هفته به سرانجام می‌رساند و این درحالی است که امر ازدواج ماه‌ها به طول می‌انجامد.

این مرجع تقلید حل مشکلات اقتصادی را وابسته به اجرای عدالت دانست و گفت: اگر عدالت در امور اقتصادی رعایت نشود شاهد کمبودها و مشکلات گوناگون خواهیم شد.

وی با انتقاد از افزایش قاچاق ابراز کرد: آمار ۷۰ درصدی قاچاق برخی از اجناس شرم‌آور است و همین امر یکی از دلایل نرسیدن کشور به رونق اقتصادی است.

آیت‌الله مکارم شیرازی برطرف شدن تحریم‌ها را عاملی کم‌اثر در رونق اقتصادی توصیف کرد و گفت: امید بستن به برطرف شدن تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری خارجی‌ها برای رونق اقتصادی چندان کارساز نیست چون این عوامل تاثیر چندانی در اقتصاد ندارند و مهم‌ترین عامل نجات اقتصاد و شکوفایی آن تکیه بر توانایی‌های داخلی و اجرای اقتصاد مقاومتی است که مسئولین باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdccs1q1.2bqmo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما