سه شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : 3754
معاون حقوقی و سجلی اداره‌کل ثبت احوال استان قم عنوان کرد:

رشد 3 درصدی واقعه ولادت نسبت به سال گذشته در قم

قم نيوز : قم نیوز: معاون حقوقی و سجلی اداره‌ کل ثبت احوال استان قم گفت: 15 هزار و 763 مورد کل ولادتی است که در 9 ماه امسال به ثبت رسیده است که این میزان 3/5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
رشد 3 درصدی واقعه ولادت نسبت به سال گذشته در قم
به گزارش قم نیوز، خلیل مرادی ظهر امروز اظهار داشت: ارائه آمار و اطلاعات دقیق و به موقع نقش اساسی و تعیین‌کننده‌ای در تصیم‌گیر‌ی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان کشور دارد.

وی ادامه داد: سازمان ثبت احوال کشور با تولید آمار و اطلاعات جمعیتی دقیق و به هنگام زمینه دسترسی مسوولین، برنامه‌ریزان، محققان و عموم مردم را فراهم می‌آورد.

رشد ۳.۵ درصدی ولادت
معاون حقوقی و سجلی اداره‌کل ثبت احوال استان قم در ادامه با اشاره به آمار ثبت ولادت در ۹ ماهه سال جاری خاطرنشان کرد: ۱۵ هزار و ۷۶۳ مورد کل ولادتی است که در ۹ ماه امسال به ثبت رسیده که این میزان 3/5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

مرادی ابراز داشت: از این تعداد ولادت، ۱۵ هزار و ۳۰۷ مورد ثبت شهری و ۴۵۶ مورد نیز ثبت روستایی بوده است.

وی تصریح کرد: آمار شهری از روستایی براساس آدرس محل سکونت والدین تفکیک شده است.

۹۹ درصد ولادت‌ها در قم ظرف ۱۵ روز به ثبت می‌رسد
معاون حقوقی و سجلی اداره‌کل ثبت احوال استان قم با بیان اینکه مهلت ثبت ولادت طبق قانون ۱۵ روز است، گفت: والدین باید ظرف ۱۵ روز نسبت به ثبت واقعه ولادت نوزاد اقدام کنند و به منظور تسریع در این کار از سال ۸۷، نیروی ثبت احوال در سه بیمارستان ایزدی، حضرت زهرا(س) و ولی‌عصر(عج) مستقر شدند و نسبت به تنظیم سند نوزاد اقدام می‌کنند.

مرادی افزود: با راه‌اندازی بخش زایمان بیمارستان حضرت معصومه(س) در سال جاری، نیروی ثبت احوال در این بیمارستان نیز استقرار یافت.

وی با اشاره به تنظیم سند ولادت برای نوزاد توسط نیروهای مستقر در بیمارستان‌ها گفت: در ابتدا باید سندی تنظیم شود تا براساس اطلاعات آن، شناسنامه صادر ‌شود.

معاون حقوقی و سجلی اداره‌کل ثبت احوال استان قم یادآور شد: اسناد پس از ولادت نوزاد در بیمارستان تنظیم شده و شناسنامه در ثبت احوال صادر می‌شود و ظرف ۷۲ ساعت به درب منزل متقاضیان ارسال می‌شود و در واقع والدین هیچگونه مراجعه مجددی به ثبت احوال نخواهند داشت.

مرادی با بیان اینکه در قم ۹۹ درصد ولادت‌ها در این ۱۵ روز به ثبت می‌رسد، گفت: تنها یک درصد از مردم بنا به دلایلی از جمله اختلاف‌های خانوادگی، انتخاب نکردن اسم و ... از مهلت قانونی که پیش‌بینی شده است، تخطی می‌کنند.

به گفته وی،‌ در قانون آمده است، هر فردی در انجام وظایفی که بر عهده دارد تاخیر داشته باشد، به مراجع قضایی معرفی می‌شود و افرادی که نسبت به ثبت ولادت نوزاد خود از این ۱۵ روز تخطی کنند مورد پیگیری مراجع قضایی قرار گرفته و جرایمی براساس میزان تاخیر در انتظار آنهاست.

معاون حقوقی و سجلی اداره‌کل ثبت احوال استان قم یادآور شد: ثبت به موقع آمارها، مسوولان استانی و ملی را در راستای برنامه‌ریزی‌های متقن و دقیق یاری خواهد کرد.

مرادی عنوان کرد: آموزش و پرورش یکی از اصلی‌ترین دستگا‌ه‌هایی است که می‌تواند از این آمارها برای برنامه‌ریزی هفت سال آینده و تعداد مدارس ابتدایی مورد نیاز استفاده کند.

وی با اشاره به نسبت پسران به دختران گفت: در برابر هر ۱۰۰ دختر، ۱۰۳ پسر متولد شده‌اند.

در ۹ ماه گذشته ۵۸ تولد در هر روز به ثبت رسیده است
معاون حقوقی و سجلی اداره‌ کل ثبت احوال استان قم خاطرنشان کرد: بیشترین ولادت ثبت شده در ماه شهریور با فراوانی هزار و ۹۷۴ واقعه و کمترین ولادت ثبت شده در ماه اردیبهشت با هزار و ۵۰۰ فراوانی به ثبت رسیده است.

مرادی همچنین افزود: به طور متوسط در هر ماه هزار و ۷۵۱ واقعه ولادت ثبت شده و در هر روز ۵۸ واقعه در این ۹ ماه به ثبت رسیده است.

وی گفت: از تعداد ولادت‌های ثبت‌ شده ۱۴ واقعه سن مادران کمتر از ۱۵ سال بوده و چهار واقعه مادران بیش از ۴۹ سال سن داشته‌اند.

۹ مورد سه‌ قلوزایی و یک مورد چهار قلوزایی
معاون حقوقی و سجلی اداره‌کل ثبت احوال استان قم با اشاره به تعداد ولادت‌های حاصل از چندقلوزایی خاطرنشان کرد: در این ۹ ماه ۴۰۱ مورد چندقلوزایی به ثبت رسیده است که از این تعداد ۱۸۵ مورد 2قلو، ۹ مورد 3 قلو و یک مورد 4 قلو بوده است.

مرادی به افرادی که به منظور ثبت ولادت نوزاد خود مراجعه کرده‌اند اشاره کرد و ابراز داشت: به ترتیب قانون نخست پدر، جد پدری و مادر و یا پدر و مادر هر دو باید مراجعه کنند.

وی گفت: ۱۴ هزار و ۶۸۲ مورد از واقعه ولادت توسط پدر و ۴۶۶ مورد نیز توسط مادر اعلام شده است، همچنین ۱۸۶ مورد نیز مادر و پدر هر دو اعلام‌کننده بوده‌اند.

فاطمه و محمد بیشترین فراوانی اسامی را دارند
معاون حقوقی و سجلی اداره‌کل ثبت احوال استان قم افزود: فراوانی نام در دختران به ترتیب فاطمه ۹۰۴ مورد، زهرا ۵۸۴ مورد، زینب ۳۴۰ مورد، ریحانه ۲۹۱ و نازینن زهرا ۲۸۴ مورد بوده است.

مرادی خاطرنشان کرد: در پسران فراوانی با توجه به اینکه ترکیبات زیاد است، بیشترین فراوانی محمد و ترکیبات آن دو هزار و ۸۳۰ مورد، علی و ترکیبات آن هزار و ۲۸۵ مورد، حسین ۱۸۵ مورد، مهدی ۱۴۶ مورد و رضا ۵۳ مورد به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdca.mnek49n0y5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما