چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۴۵
کد مطلب : 37677
منبع : روابط عمومی میراث فرهنگی قم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم:

انجمن میراث فرهنگی قم دوباره تشکیل شد / بازدید 70 هزار نفر از اماکن تاریخ قم در نوروز 95

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: انجمن میراث فرهنگی در دوره های گذشته در سراسر کشور تشکیل شده بود، ولی در دولت دهم تعطیل شد و با تدابیر دولت یازدهم دستور احیای انجمن ها صادر شد.
انجمن میراث فرهنگی قم دوباره تشکیل شد / بازدید 70 هزار نفر از اماکن تاریخ قم در نوروز 95
به گزارش قم نیوز، عیسی رضایی در اولین جلسه انجمن میراث فرهنگی که در استانداری قم برگزار شد اظهار داشت: این انجمن با ریاست استانداری و حضور دوازده تن از مدیران استان و تعدادی از کارشناسان وتخصصان دوزه ميراث فرهنگى است که وظایفی از جمله تشویق مردم به رعایت احترام میراث فرهنگی و حفظ و صیانت از آن، مشورت و پیدا کردن راه‌های عملی برای جلوگیری از هرگونه اقدام غیرقانونی در زمینه حفاریهای غیرمجاز و تخریب آثار تاریخی را دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم افزود: این انجمن در دوره های گذشته در سراسر کشورتشکیل شده بود ولی در دولت دهم تعطیل شد و با تدابیر دولت یازدهم دستور احیای انجمن ها صادر شد.

وی ادامه داد: در صورتی که این انجمن فعالیت خویش را آغاز کند شاهد مشارکت های مردمی در حفظ آثار تاریخی و فرهنگی خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، با اشاره به واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوص گفت: 30 اثر تاریخی شناسایی شده است در صورتی که اسناد و اقدامات آن انجام شود دارای قابلیت واگذاری به بخش خصوصی است.

رضایی ادامه داد: خانه تاریخی یزدانپناه از آثار ثبت ملی به بخش خصوصی واگذار شده است تا با حفظ آثار مورد بهره برداری اقشار مختلف قرار گیرد.

وی بر احداث موزه آثار تاریخی در این استان تاکید کرد و گفت: پیشنهاداتی برای راه اندازی مکان موزه جامع آثار تاریخی آماده کرده ایم در صورتی که زمین مناسب در اختیار این اداره کل قرار گیرد اداره كل نسبت به احداث موزه و راه اندازی اقدام خواهدکرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، افزود: بسیاری از اشیای تاریخی در این استان است که نیازمند نگهداری و معرفی به مردم است در حالی که این آثار در مکان استاندارد نگهداری نمی شود.

وی بیان داشت: مخزن نگهداری آثار تاریخی با مساحت700 متر مربع و پیشرفت فیزیکی 80 درصدی در حال ساخت است که با تخصیص اعتبار سه میلیارد ریالی برای تجهیز مخزن، اشیا را انتقال خواهیم داد.

وی بر راه اندازی بازارچه دایمی صنایع دستی تاکید کرد و گفت: با همکاری شهرداری و انتقال مالکان مغازه های بازار کهنه به سایر اماکن تجاری می توانیم از ظرفیت این بازار تاریخی برای ایجاد مجموعه تاریخی و فرهنگی و حضور هنرمندان صنایع دستی بهره مند شویم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، افزود:  مشاغلی در این بازار کهنه مشغول به فعالیت هستند که مشکلاتی ایجاد کرده اند از این رو باید ساماندهی شوند تا بتوانیم این بازار را مرمت و احیا کنیم.

وی با اشاره به اینکه در استان قم اماکن تاریخی شاخص برای بازدید گردشگران آماده شده است گفت: استان قم دارای بیش از 340 اثر ثبتی است و این آثار بیشتر در توابع استان است که قابلیت بازدید گردشگران است.

رضایی افزود: در سطح قم 13 اثر شاخص تاریخی درنوروز آماده بازید گردشگران بود که بیش از 70 هزار نفر از این اماکن بازدید کردند.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcjamet.uqeaazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما