چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : 37850
آیت الله مکارم شیرازی

عربستان به تنهایی قادر به اداره حرمین شریفین نیست/طرحی برای اداره مسجدالحرام توسط مسلمانان داریم

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه آل سعود به تنهایی قادر به اداره حرمین شریفین نیست گفت: طرحی برای اداره مسجدالحرام توسط مسلمانان داریم.
عربستان به تنهایی قادر به اداره حرمین شریفین نیست/طرحی برای اداره مسجدالحرام توسط مسلمانان داریم
به گزارش قم نیوز، آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه که در مدرسه اعظم برگزار شد اظهارداشت: وهابیت بزرگداشت میلاد ائمه را بدعت می دانند، البته آنها به حدی در این کار پیشرفت کرده اند که زمانی که دوچرخه به عربستان وارد شد آن را هم بدعت می دانستند!

استاد برجسته حوزه علمیه افزود: البته برخی هم مسائل را با دین مخلوط می کنند، مانند برگزاری ختم انعام که خواندن قرآن در آن خوب است اما بر آن چیزهایی اضافه کرده اند که صحیح نیست و نباید چیزی به دین خدا اضافه کنیم.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه باید بدعت و نوآوری عرفی را با هم مخلوط کرد تصریح کرد: اگر بدعت در دین نفوذ کند چیزی نمی گذرد که کلا چهره دین از بین می رود.

وی با اشاره به اینکه در حدیثی از ائمه آمده است که خدا عمل صاحب بدعت را نمی پذیرد مگر اینکه آن بدعت را ترک کند افزود: گاهی شنیده می شود در مراسمی که خانم ها برگزار می کنند بدعت هایی وجود دارد، باید آنها را هوشیار کرد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه در مورد مسئله حج بیانیه ای دارم افزود: کارشکنی های سعودی ها در امر حج بر هیچ کس پنهان نیست، سعی ما این است که مانند هر مسلمان آزاده دیگری مراسم حج را با امینت و عزت شایسته انجام دهیم در حالی که قرائن نشان می دهد سعی عربستان این است که به سبب اختلافاتی که با ما دارند تا می توانند از عزت و احترام حجاج ما بکاهند.

مرجع تقلید شیعیان گفت: در حالی که مسائل مربوط به حج را با مسائل سیاسی آمیختن یکی از اشتباهات بزرگ آنها است و بدیهی است که دولتمردان ما جز به حج توام با عزت و امنیت تن نخواهند داد.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: مسئله مهم این است که باید مسائل مربوط به حرمین شریفین روزی به طور کامل حل شود و آن در صورتی خواهد بود که گروهی از زبده ترین آگاهان به مسائل حج از سوی سازمان همکاری اسلامی برای نظارت بر امر حرمین شریفین انتخاب شوند که عربستان سعودی نیز می تواند عضوی از آن باشد.

وی خاطر نشان کرد: تجربه نشان داده آنها به تنهایی نمی توانند این فریضه بزرگ را آن گونه که لازم است مدیریت کنند و حوادث دردناک سال گذشته در مسجد الحرام و سپس منا بهترین گواه آن است.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: اینجانب طرحی برای این مسئله دارم که پس از تکمیل برای علمای الازهر و علمای بزرگ جهان اسلام می فرستم و سپس از آنها دعوت می کنیم در همایشی برای تکمیل و یا یافتن طرق اجرایی شدن این طرح بنشینند و عربستان را برای پذیرش آن تحت فشار قرار دهند.

مرجع تقلید شیعیان گفت: این طرح به نفع آنها است و منافاتی با حاکمیت آنها در کشورشان ندارد چراکه قرآن با صراحت تمام می گوید همه مسلمین اعم از نزدیک و دوران در مسجدالحرام برابرند.

وی افزود: به یقین روزی این طرح جامع عمل می پوشد اما امیدواریم آن روز نزدیک باشد چراکه اقدام سعودی ها برای هیچکس قابل قبول نیست. از اندیشمندان جهان اسلام دعوت می کنیم اگر نظری برای تکمیل این طرح دارند برای ما ارسال کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۰
https://qomnews.ir/vdccx4q1.2bqmp8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما