شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 39353
منبع : خبرگزاری مهر

۶۰ درصد آب‌های چاه و قنات در قم تلف می‌شود/ تولید گندم مرغوب

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: آبیاری سنتی سبب شده که تا ۶۰ درصد از آب‌های چاه و قنات استان به دلیل انحراف از مسیر و جذب در زمین‌های شوره زار تشنه، از بین برود.
۶۰ درصد آب‌های چاه و قنات در قم تلف می‌شود/ تولید گندم مرغوب
به گزارش قم نیوز، محمدرضا طلایی  با بیان اینکه فرهنگ‌سازی استفاده از آبیاری تحت‌فشار در اراضی کشاورزی یک امر ضروری است، گفت: استان قم با از دست دادن بیش از ۴۵۰ میلیون متر مکعب روان آب در شرایط بحرانی قرار دارد.

وی با اعلام اینکه تقریباً تمام برداشت‌های آب کشاورزی استان از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و سفره‌های زیرزمینی است، بیان کرد: در حال حاضر درصدد اجرای آبیاری نوین برای ۲۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی هستیم که نیاز به ارائه تسهیلات ۱۶ میلیاردی بلاعوض به متقاضیان دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با ابراز خرسندی از فرهنگ‌سازی و استقبال کشاورزان از طرح‌های نوین آبیاری، گفت: خوشبختانه با اختصاص اعتبار ۸ برابری دولت در سال ۹۴ توانستیم بیش از ۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را زیر پوشش آبیاری تحت‌فشار بیاوریم.

طلایی به اجرای ۵۰ کیلومتر لوله‌گذاری برای هدایت آب‌های چاه و قنات به مزارع کشاورزی اشاره کرد و افزود: آبیاری سنتی سبب شده که تا ۶۰ درصد از آب‌های چاه و قنات استان به دلیل انحراف از مسیر و جذب در زمین‌های شوره زار تشنه، از بین برود.

وی با اشاره به اینکه در اجرای طرح آبیاری تحت‌فشار بیش از ۸۰ درصد تا سقف ۷ میلیون تومان از هزینه را به صورت ارائه تسهیلات بلاعوض عهده‌دار هستیم، افزود: از سال گذشته طرح ۵ ساله تغییر الگوی کشت را برای مواجه با خطر کم آبی در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

تولید انواع گندم مرغوب در قم

طلایی با اعلام اینکه اجرای آبیاری تحت‌فشار به چیزی حدود ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد، گفت: اجرای تغییر کشت ۱۵ تا ۱۸ درصدی محصولات زراعی پرآب بر پاییزه، اجرای کشت ۵۰ هکتاری گیاهان دارویی، افزایش ۱۰۰ هکتاری کشت گل محمدی، ارتقا و تغییر ارقام گندم، زودبازده کردن برخی از محصولات مانند ذرت از جمله برنامه‌هایی است که در راستای تغییر و ارتقای الگوی کشت در حال اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه گندم به عنوان یک محصول حیاتی یکی از انواع گیاهان پرآب بر است، گفت: طبق برآوردهایی که داریم برای هر هکتار گندم حدود ۸ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود.

در سال جاری با تولید ۱۸۰۰ تن دانه روغنی رکورد کم نظیری به نسبت تولید ملی آن ثبت کرده‌ایم

وی از ورود ۱۰ رقم از انواع گندم و جو را به سطح کشت استان خبر داد و گفت: از این انواع سه نوع مرغوب و کم آب بر گندم در سال جاری استفاده شده که نتایج بسیار خوبی را به بار آورده است.

این مقام مسئول حوزه کشاورزی با اعلام اینکه در سال جاری با تولید ۱۸۰۰ تن دانه روغنی رکورد کم نظیری به نسبت تولید ملی آن ثبت کرده‌ایم، ابراز کرد: تولید دانه روغنی که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است در سال گذشته ۴۰۰ تن بوده است.

 وی با اعلام اینکه کشاورزان دانه روغنی هزینه محصول خود را در کمتر از ۲۴ ساعت دریافت می‌کنند، گفت: دولت تلاش بسیاری برای رهایی از وابستگی شدید کشور به دانه‌های روغنی انجام داده است. چرا که واردات بیش از ۹۰ درصد این محصول هزینه تولید انواع روغن خوراکی را به شدت بالا می‌برد.

تشریح طرح جامع اقتصاد مقاومتی

طلایی در پاسخ به این سئوال که چرا کشاورزان محصول جو از نحوه دریافت پول خود گلایه دارند، گفت: استان قم در سال جاری بیش از ۸۰ هزار تن جو تولید کرده است که بیشتر مصرف داخلی برای دامداران دارد و به قصد فروش تولید نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه جو نیز از جزء خریدهای تضمینی دولت است، افزود: این محصول در صورت مازاد نیاز بودن خود کشاورزان و به دلیل اینکه باید در بورس عرضه شود، فرایند پرداخت آن نسبت به دیگر محصولات زمان بر است.

باید با استفاده از بهره‌وری محصولات و کاهش هزینه‌ها تولید در حوزه کشاورزی را رقابت‌پذیر کنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از طرح جامع اقتصاد مقاومتی حوزه کشاورزی استان خبر داد و گفت: این طرح پیرو طرح جامع اقتصاد مقاومتی وزارت کشاورزی که مورد تأیید مقام معظم رهبری بوده و از طرف وزارتخانه ابلاغ شده است، اجرا می‌شود.

طلایی کاهش هزینه تولید و بهره‌وری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و امکانات کنونی استان را از اولویت برنامه‌های سازمان ارزیابی کرد و گفت: تنها راه توسعه اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی این است که بتوانیم با استفاده از بهره‌وری محصولات و کاهش هزینه‌ها تولید در حوزه کشاورزی را رقابت‌پذیر کنیم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcc11q1.2bqop8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما