دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 40772
منبع : خبرگزاری فارس
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س):

خبر مانند بسیاری امور دارای احکام شرعی است

قم نيوز : قم نیوز: تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: خبر مانند بسیاری امور دارای احکام شرعی است، خبر غیرشرعی خبری است که اصول در آن لحاظ نشده است.
خبر مانند بسیاری امور دارای احکام شرعی است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد سعیدی یکشنبه شب در همایش رسولان کریمه که ویژه خادمان رسانه‌ای حضرت معصومه(س) و همزمان با روز خبرنگار برگزار شد، اظهار کرد: در چنین روزی شهید صارمی به شهادت رسید و این روز با شهادت این بزرگوار به عنوان روز خبرنگار مزین شده است.

وی خاطرنشان کرد: خبرنگارانی در دوران جنگ در خط مقدم حوادث، جریانات و پدیده‌ها قرار می‌گیرند تا بهترین خبر و گزارش را برای مردم ارسال کنند، بنابراین کسانی که در عرصه خبر و رسانه تلاش می‌کنند، انتشار خبر را وظیفه خود می‌دانند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه انبیای الهی برای رساندن وحی به مخاطبان ویژگی‌هایی از سوی خداوند داشتند، گفت: انبیا دارای ویژگی‌هایی مانند عالم بودن، ‌معصومیت و وارستگی بودند تا از منبع وحی پیام را دریافت کرده و به بندگان خدا ارسال کنند، بنابراین به عنوان پیام‌رسانان الهی مبعوث شدند.

وی عنوان کرد: اگر خبرنگاری و خبری در راستای کار انبیا قرار گیرد، بدون شک می‌تواند جلوه‌ای از کار پیامبران باشد.

آیت‌الله سعیدی یادآور شد: با توجه به اینکه در جمهوری اسلامی ایران حضور داریم، وظیفه و راهبرد ما با خبرنگاران و رسانه‌های دیگر تفاوت دارد.

وی با اشاره به روایتی از امیر مؤمنان(ع) گفت: ایشان فرمودند در سخن و خبری که می‌گوییم، باید درنگ و اندیشه کنیم، زیرا بر تو دو فرشته گمارده شده که اعمال و  اخبار شما را می‌نویسند و سپس به پروردگار عرضه می‌کنند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) به خبرنگاران و رسانه‌ها نکاتی را یادآور شد و افزود: خبرنگاران باید مانند هر صنف و طایفه‌ای به احکام شرعی مربوط به خود آگاه و عامل باشند، پیامبر اکرم(ص) در روایتی فرمودند کسی که کار و برنامه‌اش را ناآگاهانه انجام دهد، فسادی که ایجاد می‌کند بیشتر از صلاح و صحت است.

وی عنوان کرد: باید از مراجع تقلید خود استفتاء کنید، این خبر، اتفاق و حادثه روی داده، آیا می‌توانم از آن گزارش تهیه کنم، خبر مانند بسیاری امور دارای احکام شرعی است، خبر غیرشرعی خبری است که احکام شرعی در آن لحاظ نشده است.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه خبر باید در راستای راهبرد الهی باشد که در قرآن آمده است، گفت: هر خبری که منعکس می‌‌شود، باید در نظر گرفته شود آیا سبب تقویت و خوشحالی دشمن است، که در این صورت راهبرد نمی‌سازد، بنابراین باید مراقب باشیم، مطلبی که می‌نویسیم «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» باشد.

وی خاطرنشان کرد: شهید صارمی در جبهه‌ای حضور داشت که دوست و دشمن در یک جبهه در برابر یکدیگر بودند، ولی این شهید با افعال خودش می‌خواست چنین راهبردی را عملی کند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) عنوان کرد: برخی اوقات در جایگاه‌هایی قرار می‌گیریم که شرایط خاص خود را دارد، قم حرم اهل بیت(ع) است و حرم حضرت معصومه(ع) در قم قرار دارد، این حرم اهل بیت(ع) الزاماتی دارد، خبرنگار و رسانه‌ای که از قم خبری را منتشر می‌کند، باید مراقب قلمش باشد.

وی با اشاره به تقوای خبری و خبرنگاری گفت: تقوا مصادیق فراوانی دارد، شما نیز تقوای خاص خود را دارید، محب اهل بیت(ع) باید در مواقع حادثه، دوربین را کنار بگذارد و کمک کند، خبرنگار و گوینده خبر باید بر احساسات، سلایق و گرایش‌های خود مسلط باشد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcj8aex.uqeyazsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما