شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 41542
منبع : خبرگزاری فارس
با سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت

همایش بررسی ابعاد سیاسی حقوقی فاجعه منا در قم برگزار می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از برگزاری همایش بررسی ابعاد سیاسی حقوقی فاجعه منا در روز 20 شهریور با سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم خبر داد.
همایش بررسی ابعاد سیاسی حقوقی فاجعه منا در قم برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با بیان اینکه فاجعه منا همه امت اسلام را داغدار کرد، اظهار کرد:‌ هیچگاه این فاجعه از یاد امت اسلامی نمی‌رود، این فاجعه مسؤولیت‌های فراوانی را متوجه امت اسلامی به ویژه مردم ایران می‌کند تا در مورد این فاجعه بیندیشند و به تدابیری برسند تا دیگر شاهد چنین فاجعه‌ای نباشیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ دفتر تبلیغات اسلامی با محوریت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همکاری دبیرخانه کمیسیون حقوق بشر اسلامی از یک منظر علمی و پژوهشی فاجعه منا را مورد بررسی قرار دادند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه محوریت این کار از نظر علمی بر عهده پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه قرار گرفت، ‌گفت: فعالیت خوبی از نظر علمی، سیاسی و حقوقی این فاجعه انجام شد. از نظر سیاسی حاصل تحقیقات این شد که عربستان سعودی در داخل کشور خود با بحران‌های مختلفی رو به رو بوده و از نظر منطقه‌ای نیز با بحران‌های مختلفی خود را درگیر کرده است.

‌وی خاطرنشان کرد: رژیم سعودی منابع خود را متوجه بیرون از مرزهای خود کرد، به همین دلیل از مدیریت مسأله حج بازماند و نیروهای فاقد تجربه را برای مدیریت استفاده کرد و این بی‌تجربگی سوء مدیریت عجیبی را رقم زد و نتیجه آن به شهادت رسیدن بیش از 5 هزار نفر و در برخی آمارها بیش از 7 هزار نفر از حجاج کشورهای مختلف اسلامی شد.

لک‌زایی ادامه داد: ‌اگر روزی کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود و این فاجعه را بررسی کند، آمارهای بیشتری از این فاجعه به دست می‌آید و نشان می‌دهد بی‌کفایتی، بی‌مسؤولیتی و سوء مدیریت آنها پس از فاجعه ادامه پیدا کرده و نگذاشتند آمار دقیقی از این فاجعه منعکس شود و حتی نگذاشتند اسناد این فاجعه به طور مناسب ثبت و ضبط شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به دستاوردهای مباحث حقوقی گفت: با توجه به اینکه هزاران نفر در این فاجعه به شهادت رسیدند شاهد واکنش مناسبی از سوی دستگاه‌های حقوق بشری و کشورهایی که پیوسته دم از حقوق بشر می‌زنند، نبودیم.

وی با اشاره به شهادت شیخ نمر گفت:‌ هیچ واکنش مناسبی در این زمینه از سوی کانون‌ها و نهادهای حقوق بشری صورت نگرفت، بنابراین باید به آگاهی‌بخشی مردم فکر کرده تا به وسیله افکار خود مطالبه‌گر شوند.

لک‌زایی از برگزاری همایش بررسی ابعاد سیاسی حقوقی فاجعه منا روز 20 شهریور امسال خبر داد و افزود: این همایش در محل سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب سه بخش افتتاحیه،‌ کمیسیون‌ها و اختتامیه برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در افتتاحیه همایش به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به برگزاری پنل‌های تخصصی گفت:‌ بررسی ابعاد سیاسی و حقوقی فاجعه منا موضوعات این پنل‌ها است که مقالاتی در آن ارائه می‌شود و پس از آن از سوی استادان نقد و بررسی می‌شود.

وی عنوان کرد: در بخش اختتامیه گزارش کمیسیون سیاسی و فقهی و حقوقی ارائه می‌شود، سپس حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب به ایراد سخن می‌پردازد.

لک‌زایی رونمایی از دستاوردهای همایش در قالب مجموعه مقالات، فصلنامه‌های علمی و پژوهشی، نرم‌افزارها در قالب کتابخوان همراه پژوهان و نرم‌افزار پاسخ به شبهات وهابیت و قرائت بیانیه را از دیگر بخش‌های‌ این همایش ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: از چهار خانواده شهدای منا مانند آیت‌الله مویدی قمی، غضنفر رکن‌آبادی، حجت‌الاسلام قلی پور گیلانی و ناصر قربان‌نیا در این همایش تجلیل می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه سوء مدیریت در حج سال گذشته غیرقابل تحمل و جبران است، گفت: امیدواریم امت اسلامی نگذارند، این فاجعه به فراموشی سپرده شود، زنده نگه‌ داشتن یاد شهدای منا مهم‌ترین اقدام در این زمینه بوده که در پیشگیری از فجایع مشابه مؤثر است.

وی ابراز کرد: امیدواریم این همایش بتواند در حوزه سیاسی دیپلماسی و در حوزه حقوقی سازمان‌های حقوق بشری را فعال کند تا در سال آینده شاهد حضور حاجیان در مراسم حج باشیم.

لک‌زایی خاطرنشان کرد: سازمان همکاری‌های اسلامی باید به وظیفه خود در برابر این فاجعه عمل کند و تدابیری با همکاری همه کشورهای اسلامی اتخاذ شود تا شاهد حج امن باشیم.

وی عنوان کرد:‌ از حاکمان سعودی انتظار می‌رود بیش از این به ناپختگی و بی‌مسؤولیتی ادامه ندهند و مسؤولیت این فاجعه را بپذیرند و درصدد جبران برآیند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcf0tdj.w6dyjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما