سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 41810
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

حركت منطقي در ارتقاي كيفي تبليغات شهري در قم

قم نيوز : قم نیوز: شهرداري‌ها فضاي گسترده اي براي تبليغات شهري در اختيار داشته و در مناسبت‌هاي مختلف امكان فرهنگ سازي و اطلاع رساني مناسبي را دارند اما در بسياري از شهرها از اين ظرفيت مهم بيشتر براي درآمدزايي و يا اطلاع رساني‌هاي روزمره استفاده مي‌شود ولي اقدامات شهرداري قم در اين زمينه در دهه كرامت باب جديدي در تبليغات محيطي را در اين شهر باز كرد.
حركت منطقي در ارتقاي كيفي تبليغات شهري در قم
به گزارش قم نیوز، تبليغات در دنياي امروز به نوعي يكي از ابزارهاي فرهنگي براي اقدامات مختلف تجاري، اطلاع رساني و... است. تلويزيون، روزنامه، مجلات و حتي شهرها امروز به فضاهاي تبليغاتي گسترده تبديل شده‌اند و امكاني را فراهم كرده‌اند تا همگان بتوانند فضايي را براي فعاليت‌هاي تجاري، فرهنگي و اطلاع رساني در اختيار داشته باشند.

امروزه شهرها گسترده‌ترين فضاي تبليغاتي در بخش‌هاي مختلف هستند. در كشور ما عمدتاً از اين فضاهاي بكر و مناسب جهت اقدامات فرهنگي و اطلاع رساني استفاده مي‌شود اما در كشورهاي پيشرفته دنيا شهرها يكي از بزرگ‌ترين فضاهاي تبليغاتي تجاري هستند كه امكانات گسترده تصويري را با جامعه هدف بسيار گسترده در اختيار مخاطب قرار مي‌دهند.

البته نوآوري و استفاده از تكنولوژي‌هاي روز نيز در دست آن‌ها بستري مناسب را براي مخاطب فراهم كرده تا روز به روز بر بازار فعاليت‌هاي تجاري خود بيفزايند و افراد بيشتري مشتاق به تبليغ محصول و خدمت خود در اين فضاها باشند. در عين حال در كشور ما چند سالي است كه اين امكان در شهرها فراهم شده تا فضاهاي تبليغاتي شهري، در اختيار صاحبان مشاغل و فعالان تجاري باشد تا آن‌ها بتوانند با استفاده از اين امكانات محصول و خدمات خود را به نمايش انظار عموم بگذارند.

امروزه يكي از سياست‌هاي مديريت شهري فضاسازي تبليغاتي براي شاداب سازي شهر و استفاده از تمام ظرفيت‌ها براي اطلاع رساني و آگاهي بخشي است. فضاسازي‌هاي مناسبت‌هاي ملي و مذهبي بخش عمده تبليغات شهري و استفاده از بيلبوردها و امكانات تبليغاتي را شامل مي‌شود.

شهر قم نيز به سبب جايگاه ويژه مذهبي، معنوي و علمي از اين امر مستثني نيست. هرچند طي سال‌هاي اخير شاهد گسترش تبليغات تجاري در شهر بوديم اما تبليغات مناسبتي همچنان در شهر جلوه بيشتري داشته اما مشكل حركت نامنظم و مقطعي و بدون برنامه در اين گونه تبليغات بوده است.

فضاهاي شهري بستر مناسبي هستند تا مردم را نسبت به يك واقعه آشنا يا آگاه كنيم چرا كه در امور روزمره خود با اين فضاها مأنوس هستند اما اگر به طور برنامه ريزي نشده اين فضاها به كار گرفته شود نه تنها شادابي و نشاط شهري از بين خواهد رفت و مردم احساس دلزدگي و تكرار نسبت به تبليغات مي‌كنند بلكه اثر آن نيز عكس خواهد بود.

در ماه‌هاي اخير اما شاهد يك تغيير شگرف در سيستم تبليغات شهري در قم بوده‌ايم. نظم بيلبوردها و فضاهاي تبليغاتي و حركت منسجم تبليغات محيطي در شهر مشهود بوده است و همگان بر اين امر اذعان دارند كه تغييري محتوايي در عملكرد تبليغاتي شهر ايجاد شده است.

نمونه بارز اين حركت فرهنگي و محتوايي فضاسازي شهري بسيار گسترده، منسجم و با نشاط در دهه كرامت است. شهر قم محور و آغازگر برنامه‌هاي دهه كرامت در كشور بوده و به سبب وجود بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) بانوي كرامت و خواهر گرانقدر امام علي بن موسي الرضا(ع) پرچمدار حركت‌هاي فرهنگي در اين بخش است. اين شهر مقدس همچنين به سبب وجود مسجد مقدس جمكران و صدها فضاي معنوي، وجود حوزه‌هاي علميه و مؤسسات متعدد فرهنگي و علمي ظرفيت فعاليت گسترده فرهنگي در بخش‌هاي مختلف را داراست و به خودي خود علاوه بر اينكه مي‌تواند محتواي مورد نياز خود را تأمين كند، توان محتواسازي براي كل كشور را نيز داراست.

شهرداري قم در دهه كرامت امسال با حركت برنامه ريزي شده از ماه‌ها قبل، نمادسازي و ارائه قالب فرهنگي مناسب و شاداب براي اين دهه مبارك را آغاز كرد. در اين راستا تيمي متشكل از كارشناسان خبره هنري و فرهنگي و محتوايي با طراحي المان‌ها و طرح‌هاي متناسب با اين ايام، فضايي بسيار جذاب، يكپارچه و پرمحتوا را خلق كردند و به شهر رنگ و بوي كرامت و بخشندگي دادند.

مديركل روابط عمومي و بين‌ الملل شهرداري قم در اين خصوص با اشاره به برنامه ريزي و حركت منسجم مديريت شهري در راستاي تبليغات محيطي پرمحتوا و شاداب در شهر، گفت: ديپلماسي ديني در امور مختلف تبليغاتي، اطلاع رساني، اجرايي و... با هماهنگي دستگاه‌هاي مختلف استان در مجموعه شهرداري در دستور كار قرار گرفته است و در اين زمينه برنامه ‌ريزي گسترده اي داشته‌ايم.

حميدرضا عابدي خرسند با اشاره به حركت‌هاي تبليغاتي شهرداري قم در ايام دهه كرامت با بهره گيري از توان هنرمندان برجسته بومي، خاطرنشان كرد: رضايتمندي مردم از حركت‌هاي فرهنگي شهرداري در ايام دهه كرامت نتيجه هماهنگي و همكاري مناسب دستگاه‌هاي اجرايي استان است.

وي با تاكيد بر اينكه فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري بايد با قالبي مشخص و محتوايي برنامه ريزي شده صورت گيرد، تصريح كرد: در اين زمينه استفاده از المان‌ها و قالب‌هاي هويت بخش و حركت هماهنگ دستگاه‌هاي فرهنگي در دستور كار است تا بتوان نتيجه بهتر و مطلوب تري كسب كرد.

مديركل روابط عمومي و بين الملل شهرداري قم با بيان اينكه فعاليت‌هاي حوزه فرهنگي و هنري خصوصاً در بخش تبليغات شهري بايد با نظارت اساتيد و كارشناسان اين بخش باشد، تصريح كرد: براساس سياست مديران شهر سعي داريم از كارهاي مقطعي و بدون نتيجه جلوگيري كرده و در پي اقدامات هويت ساز و فرهنگ ساز در شهر باشيم.

وي استفاده از نمادهاي اسلامي در شهر مقدس قم را مورد توجه قرار داد و افزود: سعي داريم اغتشاشات بصري در شهر را كاهش داده و فضاسازي برنامه محور هم چون تجربه دهه كرامت امسال را در دستور كار قرار دهيم.

قريب به ۳ هزار مترمربع فضاي تبليغاتي در شهر مقدس قم وجود دارد كه بهره گيري از اين فضاها متناسب با جايگاه و شان اين شهر، مي‌تواند ظرفيتي عميق در حوزه فرهنگ سازي را ايجاد كند و نه تنها اثري مطلوب بر شهروندان بگذارد بلكه با وجود ميليون‌ها زائري كه در طول سال در اين شهر حضور پيدا مي‌كنند، استفاده صحيح از اين فضاها مي‌تواند فضاي غالب فرهنگي را نيز به ديگر شهرهاي كشور منتقل كند.

ترويج زيرشاخه‌هاي بحث تمدن نوين اسلامي در بخش‌هاي خانواده و جامعه، فرهنگ ايثار و شهادت، نماز، الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، اقتصاد مقاومتي و تكيه بر آداب و رسوم بومي كشور از جمله مواردي است كه مي‌توان بر آن‌ها در امور تبليغاتي و فضاسازي فرهنگي شهر تمركز كرد.

مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري قم با تاكيد بر اينكه احياي فضاهاي تبليغاتي فرهنگي شهري در راستاي فرهنگ سازي محتوايي در دستور كار اين سازمان است، اظهار كرد: قريب به ۳۰ درصد فضاهاي تبليغاتي شهر در اختيار فعاليت‌هاي فرهنگي است و در اين زمينه رويكرد مديريت شهري حمايتي است.

وحيد وزيري راد با تاكيد بر رويكرد حمايتي سازمان زيباسازي شهرداري براي ترويج اقتصاد مقاومتي افزود: سعي داريم در برنامه‌هاي تبليغي و اطلاع رساني خود انتقال مفاهيم فرهنگي با قالبي مشخص و ساده و در عين حال جذاب را مورد توجه داشته باشيم.

وي با تاكيد بر اينكه قم نيازمند يكپارچه سازي و ايجاد آرامش در تبليغات شهري است، افزود: تبليغات شهري اگر با رعايت استانداردها و اصول لازم باشد اثرگذاري مناسبي خواهد داشت و سعي داريم در اين زمينه رعايت اصول و چشم انداز مناسب را در دستور كار داشته و اغتشاشات بصري را حذف كنيم.

در هر حال به نظر مي‌رسد نياز است كه در ادامه حركت منسجم و قابل تقديري كه شهرداري در ايام دهه كرامت در بخش فضاسازي شهري انجام داد، ديگر اقدامات خود در اين زمينه خصوصاً در مناسبت‌هاي ملي و مذهبي و فعاليت‌هاي فرهنگي خود را سامان دهد تا بتوان شاهد اثرگذاري مطلوب در جامعه بود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcdzj0o.yt0ff6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما