پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : 42368
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

لزوم توسعه فرهنگ شهروندي براي بهبود منظر شهري قم

قم نيوز : قم نیوز: مديرعامل سازمان بهسازي، نوسازي و زيباسازي اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) با تاكيد بر نقش فرهنگ سازي در تقويت سيما و منظر شهري قم، گفت: اكثر ساختمان‌هايي كه از سال ۹۳ دستور نقشه يا پروانه گرفته‌اند هنوز به نما نرسيده‌اند و انشالله سال آينده نتايج طرح در قم ديده شود.
لزوم توسعه فرهنگ شهروندي براي بهبود منظر شهري قم
به گزارش قم نیوز، عليرضا خاكي با بيان اينكه سيما و منظر شهري در سه بعد قابل بررسي است، به بعد كلان اين مساله اشاره كرد و گفت: در وزارت راه و شهرسازي ضوابط معماري و شهرسازي اسلامي و ايراني به طور مشخص موجود نيست و اطلاعات كاملي در اين زمينه تهيه نشده است.

وي با تاكيد بر اينكه طرح تفصيلي مصداق حوزه برنامه ريزي شهري است، افزود: يكي از موضوعات شهرسازي اسلامي رعايت عدالت است و سعي شده در ارائه تراكم‌ها اين مساله رعايت شود.

مديرعامل سازمان بهسازي، نوسازي و زيباسازي اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س)، خاطرنشان كرد: در گذشته در تمام شهر همه نوع تراكمي داده مي‌شد و اين مساله آشفتگي بصري ايجاد مي‌كرد اما امروز از اين امر جلوگيري مي‌شود.

وي با بيان اينكه ضوابط سيما و منظر شهري توسط شهرداري قم تهيه و سال ۹۳ با تصويب شورا به مهندسان شهر اعلام شده است، تصريح كرد: نتايج تصويب اين طرح را بايد از سال ديگر ديد چون دوره سه تا چهار ساله براي ساخت و ساز داريم.

خاكي با اشاره به اينكه يكي از مشكلات شهرها در برخورد با مسائل سيما و منظر شهري است، گفت: ضوابط بيشتر مشمول تراكم و سيماي كلي مي‌شود و مصالح و نوع طرح را شامل نمي‌شود و بايد اين امر بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

وي گفت: نظام مهندسي بايد جزئيات لازم را طراحي و براي استفاده به مهندسان ارائه شود تا بتوان اجرايي شدن آن را در شهر ديد.

مديرعامل سازمان بهسازي، نوسازي و زيباسازي اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) با تاكيد بر نقش فرهنگ سازي در تقويت سيما و منظر شهري قم، گفت: اكثر ساختمان‌هايي كه از سال ۹۳ دستور نقشه يا پروانه گرفته‌اند هنوز به نما نرسيده‌اند و مي‌توان اميد داشت سال آينده نتايج طرح در قم ديده شود.

وي با تاكيد بر اينكه ضوابط كلي سيما و منظر شهري بيشتر نهي كننده است، گفت: در كنار نهي، همراه شهرداري ديگر سازمان‌هاي متولي نيز بايد همكاري كنند تا بتوان اين ضوابط را در شهر اجرا كرد.

خاكي با بيان اينكه راهبرد نهايي و كاربردي تهيه طرح‌هاي كاربري شهري است، گفت: به عنوان مثال در بلوار پيامبر اعظم جزئيات ساخت و سازها، نوع مصالح و رنگ آن‌ها مشخص شده و از آن‌ها نمي‌توان چشم پوشي كرد.

وي با تاكيد بر اينكه براي هر محور شهري بايد متناسب با نياز آن طرح تهيه شود، ساماندهي و بهسازي مناظر تاريخي توسط شهرداري را مورد توجه قرار داد و گفت: ما الگوهاي خوبي در شهر داريم و بيشتر اين فضاها مورد غفلت بوده كه در طراحي‌ها مورد توجه قرار نمي‌گيرد.

 انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcc41q0.2bqie8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما