چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : 42958
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله جوادی آملی:

روح قرآن دوری مسلمان از کینه‌ورزی نسبت به یکدیگر است/ اقتصاد مقاومتی با شعار محقق نمی‌شود

قم نيوز : قم نیوز: مفسر قرآن کریم گفت: اغلب کشورهای اسلامی قرائت و مسابقه قرآن دارند، ولی روح قرآن است که هیچ مسلمانی نسبت به یکدیگر نباید کینه داشته باشد.
روح قرآن دوری مسلمان از کینه‌ورزی نسبت به یکدیگر است/ اقتصاد مقاومتی با شعار محقق نمی‌شود
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در درس تفسیر قرآن کریم که در مسجد اعظم برگزار شد، اظهار کرد: سوره حجرات با استقرار نظام و حکومت اسلامی در مدینه نازل شد که تمدن ناب را از طریق‌ ارتباط خلق با خالق، ارتباط امت با پیامبر اکرم(ص) و امام و امت با یکدیگر، برقراری نظم ملی، محلی و منطقه‌ای و برخورد با دشمنان معرفی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مومنان در این سوره به عنوان برادر معرفی شده‌اند، یعنی مؤمنان با یکدیگر جز روابط اخوت و برادری نباید داشته باشند و برادرانه زندگی کنند و وظیفه جهان حفظ این نظام برادرانه است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه نظام اسلامی شبیه نظام بهشتی است، گفت: قرآن همان اوصافی که برای بهشتیان ذکر می‌کند برای مردان با ایمان بیان می‌کند، در بهشت هیچ کینه و اختلاف نیست، اگر کسی بخواهد وارد بهشت شود، باید کینه دلش برداشته شود و سپس با قلب سلیم وارد بهشت می‌شود.

وی با اشاره به معرفی مومنان و وظایف آنها در سوره حشر گفت: مردان با ایمان نسبت به گذشتگان خود طلب مغفرت می‌کنند، هیچ مؤمنی در مشرق و مغرب عالم نباید کینه او در دل ما باشد و نباید بد او را بخواهیم، این بهشتی است که دین به ما تحویل می‌دهد، تمدن و فرهنگی بالاتر از این نیست.

جوادی آملی خاطرنشان کرد: این امر نمی‌گذارد آل سعود پیدا شود یا باید این افراد اصلاح شوند یا عده‌ای دست آنها را کوتاه ‌کنند، اغلب کشورهای اسلامی قرائت و مسابقه قرآن دارند، ولی روح قرآن است که هیچ مسلمانی نسبت به یکدیگر نباید کینه داشته باشند.

وی با بیان اینکه تصور می‌کنیم به گدا کمک کردن عالی‌ترین فضیلت است، گفت: کمک کردن به فقیر امری عاطفی است، در مناطقی که سخنی از اسلام نیست، نیز این امر را انجام می‌دهند، هیچ کشوری نیست که حمایت از فقرا و خانواده‌های بی‌سرپرست نداشته باشد، ویژگی اسلام این نیست که به فقیر کمک کنیم، بلکه ویژگی اسلام این است که فقر را از بین ببریم.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: صدقه دادن امری عاطفی است، نه عقلی، امر عقلی فقرزدایی، ایجاد اشتغال و تولید است، پیش از انقلاب شرابخوری‌ها را آتش ‌زدند ولی پس از انقلاب عده‌ای فرار کردند، عده‌ای زیر زمین کار کردند، ولی بانک‌ها همچنان به عنوان اسلام مالی ماندند و تکان نخوردند.

وی عنوان کرد: به این دلیل است که هنوز حرف خداوند را باور نکردیم، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند ولی اگر بگوید گزینه نظامی روی میز من است برخی حساب می‌برند، خداوند صریح گفت گزینه نظامی قرآن روی میز من است.

جوادی آملی ادامه داد: در حالت تورم، رکود و تحریم بانک‌ها سود خود را دریافت می‌کنند، اقتصاد مقاومتی با سفارش درست نمی‌شود بلکه بانک‌ها باید اصلاح شوند.

وی یادآور شد: امام صادق(ع) با بودجه‌ای که در اختیار داشت، برخی از شاگردان را تربیت کرد و به آنها گفت در شهر مدینه و امثال مدینه هر کجا اختلاف بود، از راه نصیحت اصلاح کنید و اگر با نصیحت حل نمی‌شد، با این بودجه حل کنید تا مردم برادرانه زندگی کنند، بنابراین راه اصلاح جامعه برخی اوقات به بذل مال است.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: انسان می‌تواند در این دنیا در بهشت باشد،‌ این دنیا جای اتحاد و برادری است، اگر بخواهیم از آن بهشت علامت و الگویی پیدا کنیم، در  امام علی(ع) وجود دارد، اگر کسی وارد این صحنه شود، در بهشت است.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی نظام بهشتی است، گفت: درباره بحرین و یمن همه باید دخالت کنند، دخالت کردن به این است که باید دست ظالم را بگیرند و با نصیحت و راهنمایی، جامعه را به این مست هدایت کنند تا اساس دین محفوظ بماند، بنابراین اگر اختلافی ایجاد شد، سعی کنید بین آنها صلح و امنیت ایجاد کنید،‌ اینکه انسان نداند در یمن چه خبر است، ایمان نیست.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: امامزادگان امام علی(ع)، حضرت فاطمه(س) و اهل بیت(ع) را به ایرانیان شناساندند، بنابراین شب و روز باید شاکر این امامزادگان باشیم.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdch6wnk.23nimdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما