چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : 42959
منبع : خبرگزاری مهر
آیت‌الله وحید خراسانی:

تاریخ فضلا و حکمای قم تدوین شود

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید با تأکید بر ضرورت تدوین تاریخ فضلا و حکمای قم گفت: تاریخ قم بسیار مهم است زیرا ارتباط بزرگان این شهر با معصومین(ع) بخش مهمی از تاریخ تشیع را تشکیل می‌دهد.
تاریخ فضلا و حکمای قم تدوین شود
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله العظمی حسین وحید خراسانی قبل از ظهر چهارشنبه در دیدار دبیر و اعضای هیئت علمی کنگره معماری و شهرسازی با اشاره به اهمیت تاریخ قم اظهار داشت: تاریخ قم از زمان امام حسن عسکری(ع) با معصومین گره خورده است و فضلا و بزرگان آن زمان با ایشان ارتباط داشته‌اند.

وی با اشاره به اهمیت جمع‌آوری تاریخ مربوط به حکما، فضلا و روات حدیث قم گفت: حوزه علمیه قم بزرگترین مدرسه علمی در جهان تشیع است.

این استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به اینکه طلاب، از تمام کشورهای حتی از عربستان سعودی، کویت، قطر و ... در قم درس می‌خوانند، گفت: این طلاب در قم تربیت شده و سپس در جهان پراکنده می‌شوند که این نشان‌دهنده اثرگذاری حوزه قم در سراسر جهان است.

آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی در استان قم، اظهار کرد: مسئولان باید در این زمینه کاری شایسته تاریخ قم انجام دهند.

تدوین دانش‌نامه تاریخ معماری و شهرسازی قم

عیسی رضایی، دبیر کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم هم در این دیدار با اشاره به برگزاری چهارمین دوره از این کنگره به صورت استانی گفت: مقالات برگزیده برای کنگره اصلی که در بم برگزار خواهد شد، ارسال می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر این کنگره در بهبود وضعیت معماری و شهرسازی ابراز داشت: معماری امروز ما برگرفته از گذشته نیست و برای بهبود این شرایط نیاز به نگاهی دوباره به گذشته معماری و شهرسازی قم داریم.

سیده شبنم فاطمی، دبیر علمی این کنگره هم در این دیدار با اشاره به سخن امام علی(ع) درباره لزوم شناخت تاریخ اظهار کرد: سیر تمدن‌ها به گونه‌ای است که اتفاقات تکرار می‌شود و به همین دلیل نگاه تاریخی می‌تواند موجب پیشرفت و توسعه جوامع شود.

وی افزود: شهر قم تاریخی غنی دارد اما کارهایی که روی تاریخ قم صورت گرفته پراکنده است و مجموعه‌ای برای مراجعه متخصصان در این حوزه وجود ندارد.

دبیر علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم با اشاره به اینکه یکی از اهداف برگزاری این کنگره در استان قم تدوین یک دانش‌نامه تاریخ معماری و شهرسازی است ابراز داشت: یکی دیگر از برنامه‌ها برپایی یک نمایشگاه دائمی در کنار حرم مطهر است تا زائران با تاریخ قم، ظرفیت‌های علمی و فرهنگی این شهر به صورت تصویری آشنا شده و نسبت به بازدید از شهر قم ترغیب شوند.

رعایت نشدن ارزش‌های مذهبی در خانه‌های مدرن

سید مجید فارغیان قمی، یکی از اعضای هیئت علمی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم هم در این دیدار با اشاره به تغییرات معماری شهر قم در سال‌های گذشته گفت: معماری امروز ما با گذشته بسیار فاصله دارد.

وی افزود: امروز مسائلی مانند اشرافیت و محرمیت که در معماری گذشته بسیار مهم شمرده می‌شد حتی در خانه‌سازی برای طلاب هم رعایت نمی‌شود.

مشاور مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به اینکه امروز در خانه‌ها مانند گذشته آرامش حکم‌فرما نیست اظهار داشت: این کنگره قدمی در مسیر احیای ارزش‌های معماری گذشته شهر قم و اصلاح نقایص موجود در معماری امروز است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdci33a5.t1arw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما