شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : 43272
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
مدیر حوزه‌های علمیه:

معیار ارزیابی ورودی‌های حوزه ارتقا یابد/ حوزه‌ای زنده است که با جامعه در ارتباط باشد

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در پذیرش ورودی حوزه‌های علمیه کیفیت باید بیش از کمیت مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید معیار ارزیابی ورودی‌های حوزه ارتقا یابد و نباید تنها به دنبال کمیت باشیم.
معیار ارزیابی ورودی‌های حوزه ارتقا یابد/ حوزه‌ای زنده است که با جامعه در ارتباط باشد
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی با بیان اینکه ذات و هویت حوزه‌های علمیه ذات و هویت انتظاری و زمینه‌ساز ظهور است، گفت: اگر بخواهیم به ذات و عناصر تقویت‌کننده حوزه‌های علمیه بپردازیم مطمئناً مقوله انتظار و زمینه‌سازی ظهور از ویژگی‌های ذاتی حوزه است.

آیت‌الله اعرافی اذعان کرد: در مکتب شیعه به هیچ وجه نمی‌توانیم مفهوم انتظار را از دل حوزه بیرون آوریم؛ چراکه انتظار و چشم‌به‌راهی از موارد تقویت کننده حوزه است و اگر آن را خارج کنیم حوزه در جایگاه خودش قرار نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در ذات انقلاب اسلامی زمینه‌سازی ظهور، انتظار ظهور و منتظر پروری وجود دارد، گفت: حوزه باید در طراز زمینه‌سازی ظهور پرورش یابد و انقلاب اسلامی که برآمده از حوزه است در این همین محور قرار می‌گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه انتظار در نگاه ما یک مقوله فردی و شخصی نیست، بلکه یک مقوله سیاسی، اجتماعی و تمدنی است، عنوان کرد: کسانی بوده‌اند که انتظار را در سطح یک مسئله فردی و شخصی تبیین می‌کردند و آن را دارای فلسفه تمدنی نمی‌دانستند که از دل این‌گونه تعبیرها نوعی سکولاریسم سنتی خارج می‌شود.

وی بیان کرد: بزرگان ما در طول تاریخ به ما آموخته‌اند و مستندات آن نیز در آیات و روایت وجود دارد که انتظار مقوله‌ای سیاسی و اجتماعی است، به زندگی بشر جهت و خط می‌دهد و زمینه یک تحول عظیم است.

آیت‌الله اعرافی عنوان کرد: این نظریه در عصر غیبت در قالب مرجعیت و ولایت تجلی پیدا می‌کند و وظایفی بر دوش انسان‌ها قرار می‌دهد و اگر ما می‌گوییم که مدافع آن هستیم حوزه دارای هویتی منجی گرایی و منتظر ساز است.

وی با اشاره به اینکه حوزه‌ای زنده است که در ارتباط با جامعه، حقیقت‌ها و واقعیت‌های جامعه باشد، گفت: نشانه حیات حوزه علمیه در یک شهر ارتباط آن با جامعه و نگاه درست آن از جامعه است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه اگر امام خمینی(ره) از قم برنمی‌خاست حوزه رو به اضمحلال می‌رفت گفت: نگاه اجتماعی و دنیا شناسی بزرگان حوزه که در رأس آن‌ها امام خمینی(ره) حضور داشت موجب شد حوزه مسیر انزوا و اضمحلال خارج شود.

مدیر حوزه‌های علمیه استعدادیابی را یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران مدارس علمیه دانست و گفت: مدیر قوی در یک مجموعه صدنفری، باید حتماً در فکر گزینش و تربیت یک یا چند نفر به سمت قله‌های بزرگ باشد.

وی با بیان اینکه در پذیرش ورودی حوزه‌های علمیه کیفیت بیش از کمیت مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید معیار ارزیابی ورودی‌های حوزه ارتقا یابد و نباید تنها به دنبال کمیت باشیم.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: در کیفیت محوری باید آدم‌های نخبه و برجسته بیشتر مورد حمایت قرار گیرند، چراکه در تشویق سنجیده آدمی پرورش می‌یابد که به قله‌های بلند می‌رسد، ولی به این معنا نیست که عموم طلاب را ندید.

وی با اشاره به اینکه نظام مدیریتی در فضاهای علمی باید کاملاً بر اساس صف گرایی باشد، گفت: اصل حرکت در حوزه بر اساس مدرسه، کلاس درس و استاد است و کسانی که در استان‌ها و قم در ستاد هستند ابزار و عواملی هستند که برای حرکت اساتید و مدارس ریل‌گذاری می‌کنند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdchiink.23nxqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما