يکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 43994
منبع : پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی قم
آیت‌الله صافی گلپایگانی:

خدمات جامعه پزشکی بسیار ارزشمند است/ارتباط تنگاتنگ دین و طب در اسلام

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام(ص) در خصوص اهمیت علم طبابت گفت: در اسلام، علم دین و علم طب ارتباط تنگاتنگی باهم دارند و هیچ ‌گاه از هم جدا نیستند و بسیاری از علمای قدیم ما در علم طب هم وارد بودند.
خدمات جامعه پزشکی بسیار ارزشمند است/ارتباط تنگاتنگ دین و طب در اسلام
به گزارش قم نیوز،  آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در دیدار سید جواد حاجی میراسماعیلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و اعضای مجمع خیرین سلامت کشور افزود: این سفارش اسلام است که در علم طب، آن قدر پیشرفت کنیم که دست نیاز دیگران به سوی ما دراز باشد و ما در این زمینه به اندازه کفایت پیشرفت کنیم.

وی اضافه کرد: در فقه، تعلیم و تعلم پزشکی واجب کفایی است، یعنی آن قدر باید وارد این رشته شوند و آن را کامل بیاموزند که کفایت جامعه اسلامی را کرده و دیگر محتاج نباشیم.

این مرجع تقلید با اشاره به دوران دبیری شورای نگهبان بیان کرد: یک وقتی مصوب شده بود که هم پزشک برای امر بهداشت از خارج بیاید و هم طول تحصیل رشته پزشکی کوتاه و مختصر شود که حقیر به لطف خداوند جلوی هر دو ایستادم.

وی ادامه داد: گفتم که باید علم پزشکی به طور کامل و متخصصانه خوانده شود تا نیاز جامعه اسلامی رفع شود و اگر از خارج می‌‌خواهند اطبا بیایند، برای مدت کوتاه و معینی باشد، چرا که باید خودمان آن قدر در علم پزشکی دانشمند تربیت کنیم که هیچ احتیاجی به دیگران نداشته باشیم و خدا را شکر هر دو مصوبه تغییر کرد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام(ص) راجع به اهمیت علم طبابت گفت: در اسلام، علم دین و علم طب ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و هیچ ‌گاه از هم جدا نیستند و بسیاری از علمای قدیم ما در علم طب هم وارد بودند.

وی با بیان اینکه اسلام اهمیت ویژه‌ای برای این دو علم، یعنی فقه و طبابت قائل است، افزود: اسلام، در رشته‌‌های مختلف پزشکی توصیه‌‌های مهمی دارد، چه اصل طبابت و چه مسائل پرستاری از بیمار که چقدر ثواب برای آن قائل شده است.

وی اضافه کرد: خدا را شکر هر روز که انسان توسعه بیشتر در رشته‌‌‌های مختلف را می‌‌بیند، مایه افتخار و آبرومندی بیشتر می‌‌شود.

آیت الله صافی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کنگره مرحوم آیت الله فیروزآبادی(ره)، بیان کرد: بزرگداشت امثال مرحوم آیت الله فیروزآبادی(ره) مایه افتخار و خوشحالی است و آن مرحوم منشا خدمات بزرگی بود.

وی افزود: به یاد دارم در چند دوره نمایندگی مجلس خود، حقوقش را نمی‌‌گرفت و آن را ذخیره می‌کرد و منشأ ساخت و تاسیس بیمارستان شد و بسیاری از مردم به ویژه ضعیفان و محرومان از خدمات آن بهره‌مند ‌‌شدند.

این مرجع تقلید ادامه داد: باید از آیت الله فیروزآبادی تجلیل کرد که همه بدانند چطور حدیث نبوی و شریف این ارتباط را به درستی بیان فرمود که فقه و طبابت جدانشدنی است و یک عالم دینی می‌‌تواند منشأ خدمات مهم پزشکی برای جامعه اسلامی شود.

وی با بیان خاطره‌‌ای از استاد خویش آیت الله العظمی بروجردی(ره)، خدمات جامعه پزشکی را بسیار ارزشمند بیان کرد و افزود: ان‌‌شاالله زحمات پزشکان متعهد و وظیفه ‌شناس مورد تقدیر و توجه حضرت ولی عصر(عج) است و اول کسی که از پیشرفت و خدمات اطبا به امت مسلمان به ویژه محرومان مسرور می‌‌شود آن بزرگوار است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdci53a5.t1ap32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما