چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 45833
منبع : خبرگزاری فارس

نسبت دین و دانشگاه‌ در کلام آیت الله جوادی آملی

قم نيوز : قم نیوز: مفسر قرآن كريم گفت: ‌دانشگاه‌ها غرق دين هستند ولي به این مسئله توجه ندارند، غفلت دانشگاه در اين است كه نمي‌داند در حال بررسي فعل خدا است و در فيزيك و شيمي محققان فعل خدا را تفسير مي‌كنند.
نسبت دین و دانشگاه‌ در کلام آیت الله جوادی آملی
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در درس تفسیر قرآن کریم که در مسجد اعظم برگزار شد، اظهار کرد: انسان باید بین افراط و تفریط حرکت کند و کسانی که در معرفت‌شناسی گرفتار حس و تجربه بودند، بیان می‌کنند چیزی که مشاهده نکنیم، وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در موضع علمی فعل خدا بود، آن علم دینی است، زمین‌شناسی تا دورترین علوم مانند ستاره‌شناسی، فیزیک، ریاضی و شیمی در زمینه فعل خدا وجود دارد، بنابراین همه این علوم دینی است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به علوم حوزوی و دانشگاهی گفت: در حوزه بحث می‌کنند خدا چنین گفت،‌ در دانشگاه‌ها می‌گویند خدا چنین کرد، علمی که موضعش فعل خدا نیست، بشری است. اگر کارهایی که انسان انجام می‌دهد، مطابق دستورات الهی باشد، دینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ دانشگاه‌ها غرق دین هستند ولی توجه ندارند، غفلت دانشگاه در این است که نمی‌داند در حال بررسی فعل خدا هستند، در فیزیک و شیمی محققان فعل خدا را تفسیر می‌کنند.

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: دعا راه عبادت انسان است، در دعا و عبادت پیش خدا آبرو داریم، تنها راه آبرومندی انسان عبادت او است. اگر همه مردم عالم کافر شوند، هیچ آسیبی به خدا نمی‌رسد، خدای سبحان بشر و جن را برای عبادت خلق کرد، ولی اگر عبادت نکنند هیچ آسیبی به او نمی‌رسد.

وی یادآور شد: محال است انسان عاقل کاری انجام دهد که نفع کار به او نرسد، هر فاعلی فعلی که انجام می‌دهد، فعل رابط بین فاعل و هدف است و به وسیله این فعل می‌خواهد به هدف برسد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه خدا خلق نکرد تا سود ببرد و خلق نکرد تا جودی انجام دهد، گفت: خداوند حقیقت نامتناهی بود بنابراین خلق نکرد تا سود ببرد و جودی انجام دهد چرا که خداوند کمال محض است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند به دلیل آنکه کمال محض است، می آفریند تا ناقص را کامل و جاهل را عاقل کند و این امر از حکمت خداوند ناشی می‌شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcc14q0.2bqp18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما