يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : 46197
عضو شورای شهر قم:

کلینیک‌های "حقوق شهروندی" در شهر قم راه‌اندازی شود

قم نيوز : قم نیوز: عضو شورای شهر قم گفت: باید تا دیر نشده در شهرداری‌های مناطق، بلکه در محلات مختلف با تشکیل کلینیک‌های حقوق شهروندی، آموزش فرهنگ شهروندی با شعار "اقدام و عمل" راه‌اندازی شود تا بتوان خدمات حقوق شهروندی را در اختیار شهروندان قرار داد.
کلینیک‌های "حقوق شهروندی" در شهر قم راه‌اندازی شود
به گزارش قم نیوز، نعمت‌الله عواطف رستمی در دویست و هجدهمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم که در ساختمان شهید باکری این شورا برگزار شد، بابیان اینکه امروز بیش از یک سال و نیم از مدیریت جدید شهرداری شهر مقدس قم گذشته است، اظهار داشت: در این مدت شهرداری تسلط مطلوبی بر کلیت جغرافیای شهر، کمبودها و عقب‌ماندگی‌های متراکم شهر از منظر مدیریت شهری حاصل کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر قم بابیان اینکه این تسلط با همکاری و همدلی نیروهای بومی شهرداری به همراه تیم میهمان به وجود آمده است، گفت: با ترسیم نقشه راه و هدف‌گذاری برای آینده، تدوین سند چشم‌انداز و سرعت بخشیدن به پروژه‌های در جریان و به دست‌گیری برخی از پروژه‌ها از سوی سازمان توسعه عمران شهرداری، توانمندی خویش را به منصه ظهور گذاشته است.

وی با اشاره به برخی از نواقص موجود در مدیریت شهری گفت: شهر به‌مثابه موجود زنده‌ای است که دائماً نوعی ارتباط روانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با در بین ساکنان خود ایجاد می‌کند و به‌طور مستمر در روح و روان آنان اثر گذاشته و سبک زندگی شهروندان را متحول می‌کند و بستر شادابی را برای همگان مهیا می‌سازد.

عواطف رستمی بابیان اینکه حقوق شهرداری و مدیران شهری، حقوقی دوطرفه است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های شهری رعایت حقوق شهروندی است که با ورود به این حوزه و ترویج آن، فرهنگ شهروندی حاصل خواهد شد.

وی بیان کرد: باید تا دیر نشده در شهرداری‌های مناطق، بلکه در محلات مختلف با تشکیل کلینیک‌های حقوق شهروندی، آموزش فرهنگ شهروندی با شعار "اقدام و عمل" دائر شود تا بتوانند خدمات حقوق شهروندی را در اختیار شهروندان قرار دهد.

عواطف رستمی با اشاره به برخی از مصادیق حقوق شهروندی گفت: مناسب‌سازی مناظر و چشم‌اندازهای بصری، مطلوب سازی معابر و پیاده‌روها، حذف زوائد بصری در خیابان‌ها، روان‌سازی آمدوشد در سواره‌روها، ارتقاء امنیت محل‌های عبور عابران پیاده، تسهیل عبور و مرور از پل‌های عابران پیاده، توسعه دید و ضریب امنیت دوربرگردان‌ها ،طراحی دقیق خط‌کشی‌ها در تعین مسیر حرکت خودروها ازجمله این مصادیق هستند.

وی با تأکید بر لزوم رعایت حقوق شهروندی و دولت گفت: آنچه در بررسی‌ها از نگاه دولت، در اختصاص بودجه سالیانه به مدیریت شهری شهر قم نشان می‌دهد، این است که متأسفانه نگاه مطلوبی نسبت به شهر قم اتخاذ نشده و هرساله زاویه این نگاه به‌ویژه در حوزه‌هایی مانند توسعه حمل‌ونقل عمومی، بهداشت عمومی، حوزه زیست‌محیطی و توسعه زیرساخت‌های شهری که دولت مسئولیت مستقیم این حوزه‌ها برعهده دارد حساس‌تر گشته است.

عضو شورای شهر قم بیان کرد: در جاهایی هم که شهرداری نمی‌تواند مستقیماً حق‌وحقوق شهر را دریافت کند، نماینده دولت و نمایندگان شهر باید آن‌ها را در لایحه بودجه دولت بررسی کرده و در بودجه‌های استانی، ملی و حتی در ردیف بودجه‌های متفرقه که دولت تعین می‌کند در نظر گرفته شود.

عواطف رستمی با اشاره به فقدان مدیریت یکپارچه شهری گفت: باید توان مدیریت شهر را با جلب مشارکت مردم به سمت مدیریت یکپارچه سوق داد.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcguq9t.ak93y4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما