شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
کد مطلب : 47319
منبع : خبرگزاری فارس
جراح دندان پزشک عنوان کرد:

رعایت نکردن بهداشت مهمترین عامل مشکلات دهان و دندان

قم نيوز : قم نیوز: یک جراح دندان پزشک گفت: رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان شرایط را برای ایجاد مشکلات جدی مانند پوسیدگی دندان فراهم می‌کند که لازم است به دانپزشک مراجعه شود.
رعایت نکردن بهداشت مهمترین عامل مشکلات دهان و دندان
به گزارش قم نیوز، دندان درد و مشکلات دهان و دندان مسائلی است که برای همه عادی شده و با وجود توصیه‌های بهداشتی ولی همچنان این مشکل پیش روی مردم جامعه قرار داد و به سن خاصی محدود نمی‌شود. در گفت و گو با دکتر حسین میرزایی جراح دندان‌پزشک به بررسی مشکلات شایع دهان و دندان پرداخته و راهکارهای درمانی آن را جویا شدیم.

 

پس از آغاز دندان درد تا مراجعه به پزشک چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

میرزایی: در این هنگام توصیه می‌شود بیمار دهان خود را با آب گرم شست‌وشو داده و نخ دندان بکشد تا ذرات غذایی که بین دندان‌ها مانده است خارج شود و مسکن ساده مصرف کند و اگر بیمار متوجه چرک یا تورم اطراف دندان‌ها شده و یا تب گریبان بیمار را گرفت، ممکن است دچار آبسه شده باشد. بنا بر این با توجه به اینکه آبسه مشکل جدی‌تر و شدیدتر دندان است در این راستا توصیه می‌شود با مشاهده این علائم هر چه زودتر به دندان‌پزشک مراجعه کند زیرا ممکن است نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک باشد و این احتمال می‌رود که نیاز به عصب‌کشی داشته باشد.

 

شایع‌ترین مشکلات دندان چیست و چه اقداماتی باید انجام شود؟

میرزایی: شایع‌ترین مشکلات دندان، لکه و زرد شدن دندان‌ها است. دندان‌ها مانند پارچه دچار تغییر رنگ می‌شوند که با رویکرد درست درمانی می‌توانید بیشتر لکه‌ها و تغییر رنگ ایجاد شده را از بین ببرید. غذاها، داروها، دخانیات و ضربه از جمله عوامل تغییر رنگ دندان‌ها به شمار می‌روند که افراد می‌توانند به سه روش برای سفید کردن دندان‌های خود اقدام کنند. سفید کردن دندان‌ها در مطب، سفید کردن دندان‌ها با تری و ژل سفید کننده بدون نسخه و استفاده از ژل یا خمیر دندان سفید کننده مصرف کنند.

 

پوسیدگی دندان در میان مردم بسیار شایع شده است، چه توصیه‌هایی به مردم دارید؟

میرزایی: شایع‌ترین مشکلات دندان، پوسیدگی و کرم خوردگی دندان است که اگر بیمار متوجه وجود سوراخ‌های کوچکی در دندان‌های خود شد، باید خود را برای شنیدن خبر بدی آماده کند. پوسیدگی اتفاق بدی برای دندان و صاحب دندان است و زمانی به وجود می‌آید که باکتری‌های چسبنده به نام پلاک روی سطوح دندان تجمع کرده و به تدریج لایه سخت و محافظ مینا را از بین می‌برند و ممکن است در مرز لثه و اطراف لبه‌های پر کردگی دندان نیز دچار پوسیدگی دندان شود.برای پیشگیری از این اتفاق ناخوشایند توصیه می‌شود. حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک زده و نخ دندان کشیده شود و مصرف دفعات میان وعده و خوراکی را محدود کند. همچنین دهان خود را با دهان شویه حاوی فلوراید تمیز نگه دارد. معاینه منظم دندانپزشکی را نباید هرگز فراموش کرد و لازم است بیمار برای استفاده از شیار پوش با دندان‌پزشک صحبت کند.

لب پر شدن دندان‌ها نیز در بین مردم شایع شده، چه عاملی موجب این رخداد می‌شود و چه اقدامی باید صورت بگیرد؟

میرزایی: لب پر شدن دندان نیز یکی از شایع ترین نوع صدمات دندانی است. همه می دانیم تصادف یا زمین خوردن موجب می‌شود دندان لب پر شود اما موارد بی اهمیت‌تری مانند جویدن ذرت بو داده سفت هم ممکن است شخص را به این وضعیت دچار کند. در صورتی که لب پَر شدگی دندان بزرگ باشد ممکن است دندانپزشک استفاده از روکش و یا باندینگ رزین کامپوزیت را برای ترمیم دندان توصیه کند. اگر پالپ دندان در خطر قرار گرفته باشد فرد ممکن است نیاز به عصب کشی و سپس روکش یا ونیر داشته باشد.

 

مشکل دندان نهفته زیر لثه نیز به عنوان مشکلات شایع دندان دیده می‌شود، علت آن چیست و پزشک چه راهکاری برای آن دارد؟

میرزایی: در صورتی که دندان دائمی از لثه بیرون نزند به آن دندان نهفته گفته می‌شود و این مسئله معمولاً زمانی رخ می‌دهد که دندان به دندان دیگر، استخوان یا بافت نرم چسبیده است. در صورتی که این وضعیت برای مراجعه کننده، آزار دهنده نباشد ممکن است دندانپزشک درمانی را توصیه نکند ولی اگر درد برای بیمار به وجود بیاید این امکان وجود دارد که  در آینده مشکلاتی را برای شخص به همراه داشته باشد و جراح دهان؛ دندان نهفته را بکشد.

 

ترک خوردگی دندان نیز از مشکلات شایع است. چه عاملی موجب این رخداد شده و چه توصیه‌هایی در این زمینه می‌شود؟

میرزایی: هنگام بازی‌های فیزیکی و یا جویدن غذای سفت ممکن است دندان‌ها به صورت ناگهان ترک بخورد. همچنین ممکن است خود شخص به هیچ صورت، متوجه ترک خوردن دندان‌ها نشود. نجات دندان ترک خورده یا شکسته، بستگی به موقعیت دندان آسیب دیده دارد که در این راستا بیشتر دندان پزشکان به استفاده از روکش دندان بر روی دندان ترک خورده توصیه می‌کنند تا مانع از پیشروی تَرک‌ها شود.

 

در صورتی که آسیب موجب حساسیت دندان به سرما و گرما شده باشد چه توصیه‌ای به بیمار می‌شود؟

میرزایی: اگر دندان نسبت به سرما و گرما حساس شده است، مشکل پیچیده‌تر می‌شود. در این راستا لازم است بیمار تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه می‌کند غذا را با سمت دیگر دهان بجود تا روی دندان ترک خورده فشار نیاید. اگر تَرک خوردگی بالای مرز لثه باشد ممکن است نیاز به عصب کشی و روکش داشته باشد اما در موارد تَرک‌های عمیق‌تر ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. پر کردگی‌های دندان احتمال ترک خوردن آن را افزایش می‌دهد.

 

چه دلایلی موجب حساسیت دندان به سرما و گرما می‌شود؟

میرزایی: دلایل گوناگونی می‌تواند موجب حساسیت دندان شود که در این راستا می توان به پوسیدگی دندان، از بین رفتن مینا و یا مواد پر کننده دندان، بیماری لثه، ترک خوردن دندان یا نمایان شدن ریشه به عنوان عوامل این حساسیت اشاره کرد. بنابر این پس از اینکه عامل حساسیت دندان شناسایی شد، ممکن است نیاز به پر کردن دندان، عصب کشی و یا درمان لثه وجود داشته باشد. گاهی نیز تنها با کمک ژل فلوراید یا خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس مشکل برطرف می‌شود.

 

برخی افراد دندان اضافی دارند، چه مشکلاتی پیش روی آنان وجو دارد؟

میرزایی: معمولاً افراد 20 دندان شیری و 32 دندان دائمی در دهانشان رشد می‌کند. اما در موارد نادر دندان اضافی در دهان می‌روید که به آن هایپردنتی گفته می‌شود. افرادی که دندان اضافی دارند،معمولاً مشکل دیگری مانند شکاف کام یا سندرم گاردنر نیز دارند که موجب تشکیل تومورهای غیر سرطانی در دهان می‌شود. در این راستا توصیه می‌شود ابتدا دندان اضافی کشیده شود و سپس درمان ارتودنسی برای اصلاح وضعیت دندان‌ها انجام شود.

 

کجی و ناهمراستایی دندان‌ها در برخی افراد دیده می‌شود. چه درمانی برای این افراد توصیه می‌شود؟

میرزایی: کجی و ناهمراستایی دندان‌ها که به صورت شایع در همه سنین دیده می‌شود و در این راستا لازم است ارتودنسی صورت بگیرد. درمان ارتودنسی تنها برای کودکان نیست. درمان ارتودنسی روشی برای صاف و ردیف کردن دندان‌های کج و نامرتب است که در هر سنی می‌توان آن را انجام داد. صاف و ردیف بودن دندان‌ها نقش مهمی در تمیز ماندن و رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها دارد.

 

فاصله بیش از اندازه دندان‌ها در برخی افراد وجود دارد که ناراحتی آنان را به دنبال دارد. چه راهکاری برای کم کردن این فاصله‌ها وجود دارد؟

میرزایی: برخی اشخاص ممکن است وجود فاصله بین دندان‌ها را اصلاً مشکل به حساب نیاورند اما افراد مشهور زیادی در دنیا، فاصله بین دندان‌هایشان را با درمان‌های مختلف بسته‌اند تا لبخندشان زیباتر شود. اگر کسی قصد دارد فاصله بین دندان‌هایش را اصلاح کند، با دندان پزشک در مورد روش‌هایی از جمله ارتودنسی، باندینگ و ونیر برای رفع این مشکل مشورت کند تا به اطلاعات مورد نیاز دست یابد.

 

مشکلات لثه از شایع‌ترین بیماری افراد است چه عاملی موجب این مشکل می‌شود و برای درمان آن باید چه اقداماتی صورت بگیرد؟

میرزایی: یکی از مشکلاتی که برای لثه به وجود می‌آید خونریزی است و در صورتی که لثه متورم شده یا پسروی کرده باشد، ممکن است دچار عفونت یا التهاب لثه شده باشد که عواملی مانند تجمع جرم و رسوب حاوی باکتری در دندان‌ها و در زیر خط لثه موجب بیماری لثه می‌شود. اگر بیمار این وضعیت را درمان نکند به مراحل پیشرفته‌تر بیماری رسیده و ممکن است پریودنتیت موجب تحلیل رفتن استخوان، لق شدن یا جا به جایی دندان و در نهایت از دست رفتن آن شود. برای جلوگیری از التهاب و عفونت لثه باید به صورت مسواک و نخ دندان استفاده کرد و با دهان شویه مناسب دهان تمیز شود. همچنین جرمگیری های منظم توسط دندانپزشک در پیشگیری از بیماری لثه اهمیت بالایی دارد.

 

دندان قروچه چه مشکلاتی را به همراه دارد و چه درمانی توصیه می‌شود؟

میرزایی: به هم فشردن دندان‌ها یکی از دلایل دندان قروچه است. ناهمراستایی دندان‌ها یا مشکلات خواب نیز می‌تواند موجب دندان قروچه در بزرگسالان شود. در کودکان بیشتر آلرژی عامل آن است. از جمله علائم دندان قروچه شامل سردرد، فک درد، لق شدن دندان‌ها یا ترک خوردن آنهاست. اگر فردی شب‌ها دندان قروچه داشته باشد دندانپزشک محافظ دهان توصیه می‌کند. اما اگر مشکل دندان قروچه در روز نیز وجود دارد مصرف دارو، ورزش و روش‌های مدیریت استرس از جمله درمان‌های آن به شمار می‌رود.

 

چرا توصیه می‌شود دندان عقل کشیده شود؟

میرزایی: 90 درصد از مردم حداقل یک دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته دارند. مشکلات دندان عقل موجب کرم خوردگی، آسیب دیدن دندان‌های مجاور و بیماری لثه می‌شود. معمولاً دندان عقل بین 17 و 25 سالگی از لثه بیرون می‌آید.

 
برای حفظ و سلامتی دندان‌هایی که فاصله کم و نزدیک به هم دارند، باید چه اقدامی صورت بگیرد؟

میرزایی: به هر میزان که دندان‌ها به هم نزدیک باشند باید بین آنها فضایی برای نخ دندان کشیدن وجود داشته باشد. اگر فاصله‌ای بین دندان‌ها وجود ندارد که نخ دندان از آن بتواند عبور کند، باید نخ دندان نازکتر و یا مومی تهیه کرد. همچنین می توان از ابزار متفاوتی مانند خلال دندان استفاده کرد ولی نخ دندان کشیدن برای حفظ سلامت دهان یک ضرورت است.

 

نصب زیور آلات فلزی روی دندان چه آسیبی به دندان وارد می‌کند؟

میرزایی: چسباندن زیور آلات فلزی بر روی سطح دندان‌ها می‌تواند به ساختارهای دهان صدمه بزند. این زیور آلات از فلزات ارزانتری نسبت به طلا و نقره ساخته می‌شوند که این فلزات می‌توانند دهان را تحریک کنند.

 

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcdns0o.yt05f6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما