شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : 47752
منبع : خبرگزاری فارس
به بهانه سقوط صبا از ليگ برتر فوتبال ايران

سقوط مبارک/آقای استاندار نوشدارو اثر نکرد

قم نيوز : قم نیوز: صبا بعد از 9 سال نمايندگي فوتبال قم در بالاترين سطح رقابت‌هاي باشگاهي فوتبال ايران يعني ليگ برتر سرانجام به دسته اول فوتبال كشور سقوط كرد، حتی آخرین جلسه استاندار با کادر فنی و بازیکنان صبا نیز دردی از مشکلات صبا دوا نکرد و این تیم با همه فراز و نشیب ها در نهایت راهی لیگ دسته یک شد.
سقوط مبارک/آقای استاندار نوشدارو اثر نکرد
به گزارش قم نیوز، خرداد ماه سال 1387 بود که در طرح تمرکز زدایی از پایتخت که در دستور کار دولت وقت بود، این موضوع به ورزش و باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال نیز بسط داده شد و تیم‌های لیگ برتری پایتخت برای رونق فوتبال در سایر استان‌ها، به خارج از تهران منتقل شدند، اتفاقی که صبا نصیب قم، قمی‌ها و ورزش قم کرد اما در قم قدر آن دانسته نشد.

در نخستین اقدام برای اجرای این طرح، تیم پاس تهران به همدان رفت، سپس پیکان راهی قزوین شد، راه‌آهن خود را به عنوان نماینده شهر ری معرفی کرد و سرانجام تیم فوتبال صباباتری بعد از چهار فصل حضور در لیگ برتر به قم منتقل شد و از این پس به صبای قم تغییر نام داد، تیمی که متعلق به استانداری قم است و استاندار قم رئیس مجمع باشگاه فرهنگی، ورزشی و تجاری صبا محسوب می‌شود.

 

* صبا امید و انگیزه نونهالان، نوجوانان و جوانان قمی

در شروع کار همه چیز خوب بود، مسوولانی که پیگیر این امر بودند شرایطی را فراهم کردند که فوتبال قم هیچ وقت در تاریخ چندین ساله خود تجربه نکرده بود، فوتبال قم رنگ لیگ برتر را به خود ندیده بود ولی امکاناتی داشت که می‌توانست میزبان و پذیرای یک تیم لیگ برتری باشد.

صبا به قم آمد و صبای قم شد، امید و انگیزه نونهالان، نوجوانان و جوانان زیادی شد که برای رشد در این رشته ورزشی پرمخاطب تلاش کنند تا روزی به صبا برسند، اتفاقی که با راه‌اندازی تیم‌های پایه باشگاه صبا در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و امید شکل جدی‌تری به خود گرفت.

صبا در سال نخست حضور خود در قم، به خوبی مورد حمایت قرار گرفت و ورزشگاه یادگار امام در بازی‌های غیر از مصاف‌های صبا با پرسپولیس و استقلال، پر از تماشاگر شد تا قمی‌ها نشان بدهند که به فوتبال علاقه زیادی دارند و صبا را در مقابل حریفان لیگ برتری حمایت می‌کنند.

 

* پیدا شدن منتقدین صبا از سال دوم

اما از سال دوم موجی از انتقادها همچون تیری که از لوله تفنگ شلیک شود و همانند تیری که از چلّه کمان رها شود به سوی صبا پرتاب شد، خیلی‌ها از روی مهربانی گفتند که چرا باید صبا به دست غیر قمی‌ها مدیریت شود، این تیم باید مدیریت بومی داشته باشد و اینگونه شد که در پنجم دی‌ماه سال 1387 استاندار وقت قم به عنوان رئیس مجمع باشگاه صبا، نخستین مدیر بومی یعنی سیدعلی زاهدی را بر مسند کار نشاند.

تیمی که متعلق به استانداری قم بود، حالا با مدیریت بومی در چالش بزرگ لیگ برتر ایران قرار دارد، اما اکنون که مدیرعامل باشگاه بومی شده، باز هم منتقدینی آمدند و صبا را از بابت مسائل دیگری وارد چالش و حاشیه کردند، گفتند اصلا این تیم برای قم نیست، این تیم بودجه قم را می‌بلعد و هزاران تهمت ناروا که به این تیم زده شد تا همان‌ها در پنجشنبه شب چهاردهم اردیبهشت 96 خوشحال‌ترین قمی‌های تاریخ ورزش قم باشند.

 

* پاشیدن بذر بدبینی به صبا بین مسوولان و مردم قم

در حالی انتقادات نسبت به صبا هر روز بالا می گرفت که این تیم کمترین حمایتی نشد منتقدان کورکورانه چشم خود را به روی واقعیت بسته بودند، برخی نرسیدن به منافع شخصی خود را تلافی می‌کردند، برخی از موضوع صبا برای رسیدن به صندلی‌های بالاتر استفاده کردند و برخی دیگر هم چون نبودند، می‌گفتند صبا هم نباشد و حالا نیست و آنها گویا خوشحالند.

این بدبینی‌ها با صبا کاری کرد که حتی کارمندان دستگاه‌های دولتی و حتی کارگران قم معتقد بودند که پرداخت نشدن اضافه‌کاری، پاداش یا سنوات آنها به خاطر هزینه بودجه قم در صبا است، حالا آنها باید کلاه خود را قاضی کنند و البته منتظر افزایش حقوق، اضافه‌کاری، پاداش و سنوات خود باشند، چون دیگر صبایی‌ در کار نیست که مسوولان قم برای آن هزینه کنند.

 

* بودجه‌ای از قم به صبا تزریق نشد

در این سال‌ها تمام گرفتاری‌های ورزش قم را به گردن صبا انداختند، هر رشته‌ای که با مشکل مالی مواجه می‌شد، می‌گفتند پول شما به حساب صبا می‌رود، در حالی که خود آقایان مسوول در تمام رده‌های مدیریتی می‌دانند اولا بودجه‌ای از قم به صبا تزریق نشد و اگر هم در گذشته می‌شد، هیچ ارتباطی به بودجه ورزش قم نداشت.

بودجه ورزش قم کاملا تعریف شده است و اگر هم اعتباری از استان و استانداری قم به صبا اختصاص داده شد، هیچ ارتباطی به بودجه سایر رشته‌های ورزشی نداشت، کمی‌ها و کاستی‌های ورزش قم بر گردن صبا نیست و حالا آنهایی که چوب صبا را بر سر ورزش قم و قمی‌ها می‌کوبیدند، می توانند شب‌ راحت بخوابند و ببینند آیا اوضاعشان در آینده بهتر می شود یا گره ای از مشکلات ورزش قم با نبودن صبا باز می شود.

 

* آیا استانداری قم موانع سدّ راه صبا را برطرف کرد؟

در این سال‌ها تیم صبا متعلق به استانداری قم بود و البته الان هم هست، استاندارانی در این سال‌ها آمدند که برخی با فوتبال موافق و علاقمند به آن بودند و عده‌ای هم علاقه‌ای به آن نداشتند، اما این تیم زیر نظر استانداری قم تمام این سال‌ها را گذراند.

بنابراین تمام موانعی که بر سر راه این تیم وجود داشت را باید استانداری قم برطرف می‌کرد اما اینکه آیا استانداری قم این وظیفه را انجام داد یا خیر؟ تنها می‌توان به یکی از جملات استاندار قم در جلسه شب قبل از بازی صبای قم و استقلال خوزستان (پنجشنبه 13 اردیبهشت) استناد کرد که در جمع کادر و بازیکنان صبای قم گفت: ما امسال بودجه‌ای از استان برای صبا هزینه نکردیم و در واقع نمی‌توانستیم این کار را بکنیم.

 

* افول صبا بزرگترین نماد ورزش قم

برخی مسوولان به جای اینکه به صبا به عنوان برند ورزش قم، به عنوان ارزش برای ورزش قم و به عنوان فرصتی برای خدمت به ورزش قم حمایت کنند، در این سال‌ها به ویژه دو سه سال اخیر تلاش کردند تمام راه‌های تزریق منابع مالی به این تیم بسته شود، در حالی که بودجه صبا فقط برای ورزش هزینه می‌شد.

صبا بزرگترین نماد ورزش قم بود اما در این سال‌ها بسیاری از مسوولان برای تسویه حساب‌های شخصی با برخی مسوولان سابق که چرا تصمیم به انتقال تیم‌ها به شهرستان‌ها گرفته شد، به صبا حمله کردند، به صبا تاختند و صبا را آماج حملات مختلف قرار دادند اما خود را به عنوان دلسوز ورزش قم معرفی کردند.

بودجه ورزش نیز از جانب وزارت ورزش و جوانان یک بودجه تعریف شده است که هیچ ارتباطی به صبا نداشت، آما آنقدر صبا را در تنگنا قرار دادند تا این تیم در مهمترین موقعیت فصل 96 – 1395 لیگ برتر فوتبال ایران نتواند برای این لیگ پشتوانه خوبی داشته باشد و سرانجام چوب بدرفتاری‌ها را خورده و به پائین‌تر سقوط کند.

 

* بودجه صبا را کجا و برای کدام رشته‌ها هزینه کردید؟

آقایانی که می‌گفتید صبا بودجه ورزش قم را می‌خورد، می‌بلعد یا هدر می‌دهد، لطفا پاسخ بدهید که بودجه‌ای که به صبا تعلق نگرفت و مدعی بودید متعلق به سایر رشته‌های ورزشی است، کجا و برای کدام رشته‌ها هزینه کردید؟ چه دستاوردی داشتید و چه امکاناتی به ورزش قم اضافه شد؟

در هر حال باید این اتفاق را برای ورزش قم مایه تاسف دانست و خدا قوت صمیمانه‌ای به تمام مسوولانی گفت که با حمایت نکردن خود صبا را فرصت تسویه حساب‌های شخصی با برخی دیگر دانستند و حالا باید منتظر ماند و دید راجع به پول‌هایی که قرار است به جای صبا به دیگر رشته‌های ورزش قم بدهند، چه گزارشی می‌دهند؟

 

* گلایه مردم از حمایت نشدن صبا توسط مسوولان قم

می‌گفتند صبا در قم طرفدار ندارد، اما اشتباه کردید، اتفاقا صبا طرفدار داشت، مردم فهیم و ورزش دوست قم در این چند هفته پایانی با حضور در تمام صحنه‌ها از قم تا تهران و در سرما و گرما نشان دادند که چقدر قلبشان برای این تیم می‌تپد اما آنها هم گلایه دارند که چرا صبا حمایت نشد؟

آقایان مسوول؛ باید می‌آمدید و می‌دیدید که مردم قم، جوان‌ها و نوجوان‌های قمی طرفدار صبا شامگاه سیزدهمین روز اردیبهشت ماه 96 در ورزشگاه یادگار امام چگونه اشک غم و اندوه می‌ریختند، فقط به خاطر اینکه شما تیم شهرشان را حمایت نکردید، مدیریت نکردید، پشت آن را خالی کردید...

فقط باید گفت سقوط به دسته یک مبارک...

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcewf8e.jh8fni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما