دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : 49455
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مصباح یزدی:

خلقت انسان معجزه آفرینش بود/هیچ شکاف و نقصی در جهان وجود ندارد

قم نيوز : قم نیوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: خداوند قدرتی را در انسان قرار داده است که می‌تواند بالاتر از فرشتگان یا پایین تر از حیوانات باشد و خلقت انسان معجزه آفرینش بود.
خلقت انسان معجزه آفرینش بود/هیچ شکاف و نقصی در جهان وجود ندارد
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه یکشنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های زبان عربی اظهار کرد: کلمات در این زبان معانی زیادی دارد و حتی گاهی یک واژه عربی دارای بیش از 70 معنا است.

وی ادامه داد: همه چیز تابع اراده خداوند است، اما اراده خدا گزافه نیست و کارهای خداوند دارای دقت است و هیچ کس نمی‌تواند حکمت‌های کارهای خدا را تا آخر کشف کند، رموز و حکمت‌های پیچیده ای در کارهای خداوند وجود دارد و هیچ کس نمی‌تواند که این حکمت‌ها را بدون کمک خداوند کشف کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: خدا سر سوزنی از رابطه یک کار با نتیجه آن غافل نیست، وقتی می‌گوییم کار خداوند حق است، یعنی این کار حکیمانه است و بهتر از آن نمی‌توان انجام شود، گاهی اتفاقی برای انسان برخلاف میل او رخ می‌دهد، اما انسان در ادامه متوجه می‌شود مصلحت آن بود که آن کار برخلاف میلش انجام شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اراده خداوند اظهار کرد: جهان آفرینش و ارتباطات مخلوقات در این جهان به صورت منظم است، خلقت عالم طبق نظام احسن است، یعنی این جهان آفرینش نظام دارد و بهتر از این امکان نداشت که این جهان خلق شود.

وی ادامه داد: خداوند این عالم را برای یک هدف حکیمانه خلق کرد، نباید تصور کنیم که آفرینش جهان یک کار بیهوده بود و دنیا به صورت بی هدف و تصادفی خلق شد، خداوند در قرآن از انسان خواست که درباره خلقت موجودات در دنیا و حکمت‌های آن فکر کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: انسان اگر با دقت در موجودات در دنیا فکر کند، می‌بیند که هیچ شکاف و نقصی در جهان آفرینش وجود ندارد، زمانی که زمین برای زندگی انسان مستعد شد، خداوند فرمود که من انسان را به عنوان خلیفه خودم در دنیا برگزیدم و این نشانه حق بودن خلقت دنیا است که در آن کمبودی وجود ندارد و خدا از خلقت انسان و دنیا پشیمان نشده است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به خلقت انسان اظهار کرد: انسان بهترین مخلوق خداوند است و خدا در هنگام خلقت انسان به خودش آفرین گفت، خداوند به گونه ای انسان را آفریده است که خودش سرنوشتش را انتخاب کند، گاهی انسان‌هایی پیدا می‌شوند که می‌توانند شیطان را درس بدهند و گاهی هم انسان‌هایی پیدا می‌شوند که به مقامی بالاتر از فرشتگان می‌رسند.

وی ادامه داد: خداوند قدرتی را در انسان قرار داده است که می‌تواند بالاتر از فرشتگان یا پایین تر از حیوانات باشد و خلقت انسان معجزه آفرینش بود، ارزش اوج گرفتن انسان در دنیا به قدرت اختیار او است، انسان می‌تواند هم به سوی بی نهایت مثبت یا بی نهایت منفی با اختیار خودش حرکت کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: خداوند اگر انسان را خلق نمی‌کرد، در جهان آفرینش نقصی وجود داشت، خداوند رحمت خاصی را برای انسان‌ها قرار داده است که هیچ موجود دیگری لیاقت آن را ندارد، انسان باید هدف خلقت و راه رسیدن به این هدف را بشناسد و برای تحقق این مساله باید انگیزه ای برای رسیدن به کمال در وجود انسان باشد.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcgnt9t.ak9yn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما