سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : 49816
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله مصباح یزدی :

نباید با فتنه گر در جامعه اسلامی مدارا کرد

قم نيوز : قم نیوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اگر شخصی در جامعه اسلامی فتنه به پا کرد تا مردم را به کفر بکشاند، نباید با او مدارا کرد.
نباید با فتنه گر در جامعه اسلامی مدارا کرد
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه دوشنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به ضرورت مطالعه کتاب نهج البلاغه اظهار کرد: آن قدری زندگی ما را مشغول کرده است که فرصت نمی‌کنیم به این کتاب سر بزنیم و مردم کمتر نهج البلاغه را مطالعه می‌کنند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) در نهج البلاغه گفت پیشوایی که با مردم عادلانه رفتار کند، بهترین بنده خداوند است، چنین پیشوایی باید قوانین غلط را در جامعه از بین ببرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: پیشوایی که ستمگر باشد و به مردم ظلم کند، هم خودش گمراه باشد و هم دیگران را گمراه کند، چنین پیشوایی بدترین بنده خداوند است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به عاقبت پیشوای ستمگر اظهار کرد: چنین پیشوایی را در روز قیامت می‌آوردند، در حالی که یار و یاوری ندارد و کسی نمی‌تواند از طرف او عذرخواهی کند، چنین پیشوایی گرفتار آتش جهنم خواهد شد.

وی ادامه داد: نباید تصور کنیم کسانی که از جامعه کناره می‌گیرند و تنها ذکر می‌گویند، بهترین بندگان خداوند هستند، ملاک ارزش، بندگی خداوند است، بندگی خدا تنها ذکر گفتن نیست، بلکه اطاعت از دستورات خداوند است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: امام علی(ع) چندین بار در نهج البلاغه فرمودند که هیچ کسی بیش از من سزاوار مقام خلافت نیست، این امام معصوم در یکی از خطبه‌های نهج البلاغه گفت تصور نمی‌کردم که مردم پس از رحلت رسول اکرم(ص) به سراغ کسی جز من برای جانشینی پیامبر(ص) بروند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به شرایط پذیرش خلافت توسط امام علی(ع) اظهار کرد: مردم پس از 25 سال از رحلت رسول اکرم(ص) با اجماع کامل به سراغ امام علی(ع) رفتند تا او مقام خلافت را بپذیرد.

وی ادامه داد: اگر شخصی در جامعه اسلامی فتنه به پا کرد تا مردم را به کفر بکشاند، نباید با او مدارا کرد، با چنین شخصی که اصل اسلام را زیر سوال برد، پس از تمام کردن حجت، چاره ای جز جنگیدن نیست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: کسی می‌تواند حاکم اسلامی شود که اهل بصیرت باشد، کسی که به راحتی فریب دیگران را می‌خورد و ساده است، به درد حاکم شدن در جامعه اسلامی نمی‌خورد، چنین حاکمی باید بر راه حق ایستادگی کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به ویژگی‌های یک حاکم اسلامی اظهار کرد: چنین حاکمی باید اهل صبر و آگاه به مواضع حق باشد تا بتواند به وظیفه خود در جامعه اسلامی عمل کند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) فرمود جنگ صفین رقابت برای قدرت نبود، بلکه هدف از این جنگ این است آثار دین که محو شده بود، دوباره برگردد و صلاح جامعه اسلامی تحقق پیدا کند، جنگ صفین مدت زمان زیادی طول کشید و هزینه زیادی برای این جنگ صرف شد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: امام علی(ع) هدف از جنگ صفین را احیای احکام تعطیل شده اسلام و در امنیت قرار گرفتن بندگان مظلوم خداوند اعلام کردند و جنگ امام علی(ع) با معاویه در صفین برای دنیا و کسب غنیمت نبود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوارج حافظان قرآن بودند، اما در مقابل امام علی(ع) شمشیر به دست گرفتند، چون آن‌ها علم نداشتند و نتوانستند که حق را بشناسند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdch-6nk.23nwzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما