جمعه ۹ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : 50221
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله اعرافی:

دولت باید به دنبال خروج از رکود باشد

همگان باید جایگاه قوه قضاییه را حفظ کنند/لزوم توجه دولت‌مردان به دغدغه‌های فرهنگی رهبری
قم نيوز : قم نیوز: امام جمعه قم از نقش صنعت و معدن در اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: ‌در سال جاری دولت جدید باید به دنبال خروج از رکود، عنایت ویژه به صنعت و معدن و تحقق شعار سال باشد، بخش صنعت و معدن باید به رونق بیشتری برسد.
دولت باید به دنبال خروج از رکود باشد/همگان باید جایگاه قوه قضاییه را حفظ کنند/لزوم توجه دولت‌مردان به دغدغه‌های فرهنگی رهبری
دولت باید به دنبال خروج از رکود باشد/همگان باید جایگاه قوه قضاییه را حفظ کنند/لزوم توجه دولت‌مردان به دغدغه‌های فرهنگی رهبری
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه قم با اشاره به اینکه دختران و پسران برای تشکیل کانون خانواده باید شرایط مطلوبی داشته باشند، اظهار کرد: تشکیل یک خانواده از یک جایگاه و اهمیت فوق‌العاده‌ای در منطق اسلام برخوردار است به میزانی که پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «نهادی به بزرگی و عظمت خانواده در اسلام نیست».
وی با تاکید بر اینکه هیچ نهادی با ارزش‌تر از خانواده نزد خداوند متعال وجود ندارد، اضافه کرد: باید به قواعد و اصول تشکیل خانواده توجه کنیم، امروزه خانواده‌ها در معرض تهدیدهای مختلف قرار دارند چرا که تهاجم‌های فرهنگی و دور شدن از ارزش‌های اصیل برای خانواده‌ها آسیب‌زا شده است.

امام جمعه قم تاخیر در ازدواج را یکی از آسیب‌های اجتماعی جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: گذشتن میانگین سن ازدواج از معیار مناسب آن فاجعه بزرگی است چرا که گزینش‌های ازدواج سطحی و مادی است و برخی از نظام‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی‌ها تخریب شده است.
وی با بالا رفتن سن ازدواج را یک تخریب اجتماعی و بمب فرهنگی دانست و گفت: جامعه در مقابل این خسارت مسؤول هستند و فردی که بتواند در راستای رفع این مشکل گامی بردارد اما بی‌توجه باشد نزد خداوند متعال مسؤول است.
اعرافی تجملات نادرست را از دیگر علل تاخیر در ازدواج خواند و افزود: افرادی که ارقام نجومی را برای ازدواج مطرح می‌کنند باید بدانند که فرهنگ جامعه و ازدواج را مخدوش کرده و کار آنها بسیار ناپسند است، افرادی که مسؤول و در دید جامعه هستند اگر ارقام نامتعارف را مطرح کردند فرهنگ جامعه را دچار تغییر می‌کنند.

وی با بیان اینکه گریز از مسؤولیت خانواده یکی دیگر از مشکلات خانواده‌هاست، عنوان کرد: با وجود ازدواج‌های پر هزینه و اختلافات مختلف آمار طلاق نیز در حال افزایش است و این مشکل کانون خانواده‌ را مورد تهدید قرار داده است.

اعرافی با تاکید بر اینکه همگان نسبت به تهدیدهای جامعه مسؤول هستیم، اظهار کرد: نمی‌توانیم نسبت به طلاق‌ها و پرونده‌های خانواده‌ها در دستگاه قضایی بی‌توجه باشیم،‌ نخبگان و مسؤولان جامعه در مقابل این مشکلات وظایف سنگینی دارند.

وی یادآور شد: موج تهدیدهای مختلف در جامعه‌ای که پایبند به اسلام است زشتی این موضوع را بیشتر می‌کند، هر چند هنوز جامعه اسلامی در مقابل جوامعی که در رویکردهای مادی غرق شده‌اند از استحکام بیشتری برخوردار است اما همین اندازه از تهدیدها باید رفع شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نفوذ فرهنگ غربی، فردگرایی افراطی و گریز از مسؤولیت‌پذیری را عوامل اصلی ایجاد تهدیدهای مختلف دانست و اضافه کرد: بی‌توجهی به بنیان خانواده توسط مسؤولان، تغییر سبک زندگی و مشکلات اشتغال از دیگر عواملی است که تهدیدها را به وجود آورده است؛ بخشی از مشکلات نیز به نخبگان، خانواده‌ها، آموزش و پرورش و حوزه‌ها ارتباط دارد چرا که همه باید در مقابل 10 میلیون جوان در سن ازدواج احساس مسؤولیت کنیم.

وی از حضور پرشور نسل جوان در برنامه‌های مذهبی، دینی، فرهنگی و انقلابی ماه مبارک رمضان تقدیر کرد و افزود: هفته قوه قضاییه که همزمان با شهادت شهید بهشتی است را گرامی‌داشته و از خدمات این مجموعه تقدیر می‌کنیم.

اعرافی با تاکید بر اینکه همگان باید جایگاه قوه قضاییه را حفظ کنند، مطرح کرد: اینکه قوه قضاییه بر اساس دانش‌محوری، تسهیل روند پیگیری قضایی، عدالت و دور از هر شائبه‌ای عمل کند مورد انتظار مردم و رهبری است؛ این مجموعه باید تکیه‌گاه مظلومان و محور تعالی نظام اجتماعی باشد.

وی از اقدامات ارزشمند شهرداری‌ها به ویژه شهرداری قم تقدیر کرد و گفت: امیدواریم شوراهای اسلامی با رویکرد فرهنگی‌تر عاملانه‌تر، متعهدانه‌تر و نگاه به عدالت اجتماعی و محرومیت‌زدایی شکل گرفته و کارهای مرتبط را دنبال کنند.

امام جمعه قم از نقش صنعت و معدن در اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یاد کرد و ادامه داد: ‌در سال جاری دولت جدید باید به دنبال خروج از رکود، عنایت ویژه به صنعت و معدن و تحقق شعار سال باشد، بخش صنعت و معدن باید به رونق بیشتری برسد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها در سطح کشور از 1.5 تا 3.5 میلیون نفر از مواد مخدر صنعتی و روان‌گردان استفاده می‌کنیم، اینکه در قم نیز با این مشکل روبرو هستیم قابل توجه است به همین علت همگان باید نسبت به رفع این مشکل اهتمام ورزیده و برای آن تلاش کنیم.

اعرافی با بیان اینکه مواد مخدر در حال رسیدن به مدارس و قشر بانوان است، اظهار کرد: این معضل بخشی از بنیه فرهنگی و اجتماعی کشور را در خود هضم می‌کند به همین علت باید فعالیت‌های آگاهی‌بخشی را افزایش داده تا به نتایج مطلوب‌تری برسیم.

وی با اشاره به دغدغه‌های فرهنگی رهبر انقلاب اسلامی تصریح کرد: انتظار مردم این است که دولت‌مردان دستورات فرهنگی رهبری را جدی گرفته و آنها را اجرایی کنند، انتظار می‌رود که مجموعه‌های مختلف از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این دستورات را مورد توجه قرار داده و در انجام آنها کوتاهی نکنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اکنون هر انسان بیداری می‌داند که محور نقض حقوق بشر، آمریکای جنایتکار است چرا که اگر بخواهیم فهرست جنایات این کشور را بشماریم شدنی نیست، دولت‌های تروریستی زیر سایه آمریکا بوده و جریان‌های تکفیری توسط این کشور تغذیه می‌شوند به همین علت آمریکایی‌ها عامل اصلی نقض حقوق بشر هستند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها نسبت به بمباران شیمیایی در دفاع مقدس بی‌توجه بودند، عنوان کرد: اکنون هم جانبازان شیمیایی دفاع مقدس از وضعیت جسمی مطلوبی برخوردار نیستند و رنج می‌برند؛ در هفته افشای حقوق بشر امریکایی مقابل ظلم‌ها ایستاده و شعار همیشگی مرگ بر آمریکا را سر می‌دهیم.

اعرافی با تاکید بر اینکه قوای مستشاری سپاه قدس و نیروهای مقاومت، پایگاه‌های تروریستی دشمن را درهم شکسته است، اظهار کرد: اکنون حلب در حال آزادی نهایی و موصل نیز به آزادی رسیده است و به لطف خداوند متعال با آزادی دیگر نقاط آرزوی دشمنان به گور برده می‌شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjv8ei.uqey8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما