دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : 51293

دوّمین همایش ملّی فقه هنر، دی‏ماه 96 برگزار خواهد شد.

قم نيوز : قم نیوز: نشست خبری دوّمین همایش ملّی فقه هنر، امروز در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد. در این نشست، آیت الله ابوالقاسم علیدوست – دبیر علمی همایش – و حجّت الاسلام دکتر همازاده – مسئول دبیرخانه همایش – برنامه‏ها و اهداف همایش دوّم را تشریح کردند و گزارشی از روند طی شده از همایش اوّل تا کنون، ارائه دادند.
دوّمین همایش ملّی فقه هنر، دی‏ماه 96 برگزار خواهد شد.
به گزارش قم نیوز، حضرت آیت‏ الله علیدوست ضمن تقدیر از مدرسه اسلامی هنر به‏عنوان متوّلی برگزاری همایش ملّی فقه هنر، ابتدا توضیحاتی در مورد جایگاه هنر در اسلامی بیان داشت و با اشاره به این‏که حکم پدیده‏های هنری می‏تواند تا سرحدّ وجوب یا حرمت تغییر یابد، حکم اوّلیه هر پدیده هنری را استحباب (و نه اباحه) عنوان کرد. ایشان در ادامه به تأکیدات و حمایت‏های لفظی و عملی اسلام نسبت به هنر اشاره داشت و اهداف محتوایی همایش فقه هنر را در عین حفظ ضابطه و انضباط اجتهادی، در راستای کارگشایی و گره‏گشایی از مسیر هنر معرّفی کرد. دبیرعلمی همایش فقه هنر، نگاه به اقتضائات زمان و مکان، و بروز کارکردهای نوین هنر را در نیل به روش‏های جدید استنباط در عرصه فقه هنر مؤثّر دانست.

آیت‏ الله علیدوست با ذکر محورهای اصلی فراخوان مقالات در همایش سوّم، محور فلسفه فقه هنر که به مباحث روش‏شناختی استنباط در فقه هنر، مبانی انسان‏شناختی فقه هنر، معیار مواجهه فقهی با پدیده هنر، هویت‏شناسی تعیّنات هنری در نصوص دینی، و ... می‏پردازد را دارای اهمیّت ویژه در جنبه‏های روزآمدی و نوآوری همایش معرّفی کرد. ایشان با تأکید بر این‏که همایش فقه هنر به دنبال تکرار مباحث موجود نیست، کتاب مجموعه مقالات همایش اوّل را شاهد مثالی بر این رویکرد دانست که در محورهای مقالات همایش دوّم نیز این عدم تکرار و نوآوری در مباحث، ادامه یافته است.

حجّت‏ الاسلام و المسلمین همازاده در ادامه این نشست، ضمن توضیح روند اجرایی برگزاری همایش اوّل، به دیدار اختصاصی مقام معظّم رهبری با دست‏اندرکاران همایش در دی‏ماه 1394 اشاره کرد که ایشان در آن دیدار، ضمن تجلیل و حمایت از برگزاری چنین همایشی در حوزه علمیه، خواستار ادامه کار شده بودند. مسئول دبیرخانه همایش فقه هنر، با تشریح نیاز جدّی سازمان‏ها و نهادهای تصمیم‏گیر و سیاستگذار در عرصه هنر کشور به رفع ابهامات فقهی در این زمینه، تأکیدات رهبری و نیاز مذکور را عامل استمرار مسیر و برنامه‏ریزی برای برگزاری همایش دوّم عنوان کرد.

وی سطح استقبال نهادهای علمی و پژوهشی کشور از محصولات و آثار محتوایی همایش اوّل را بسیار خوب ارزیابی کرد و نیل به تأثیرات و نتایج عملی در عرصه هنر را نیازمند ادامه مسیر همین تأمّلات نظری تا رسیدن به رویکرد و آراء جدید در حوزه فقه هنر دانست.

حجّت ‏الاسلام همازاده از مرکز فقهی ائمه اطهار، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران به عنوان نهادهای همکار مدرسه اسلامی هنر در جنبه‏های محتوایی همایش نام برد که در شورای علمی همایش نیز حضور دارند.

به گفته مسئول دبیرخانه همایش فقه هنر، دوّمین همایش در نیمه دوّم دی‏ماه 1396 برگزار خواهد شد و محورهای فراخوان مقالات نیز اعلام عمومی شده است. مطابق این فراخوان، فرصت ارسال مقالات تا پایان مهرماه 96 بوده که پس از طی روند ارزیابی و داوری، در صورت پذیرش نهایی در مجموعه مقالات برگزیده همایش به چاپ خواهد رسید. ایشان در کنار فراخوان عمومی، به سفارش بیش از بیست عنوان مقاله به اساتید و صاحبنظران برجسته حوزوی و دانشگاهی اشاره کرد که هم‏اینک در دست اجراست.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcjt8ei.uqevhzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما