سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : 52945
منبع : خبرگزاری فارس
نایب رئيس مجمع عمومي جامعه مدرسين حوزه علميه قم:

امام محمدباقر(ع) با شبهات در زمينه اصول اعتقادي مبارزه كردند

قم نيوز : قم نیوز: نایب رئيس مجمع عمومي جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: امام محمد باقر(ع) زمان و افراد زمانه خود را به خوبي مي‌شناخت بنابراين رسالت عظيم امامت خود را در اين زمينه به خوبي ايفا كردند که مهمترين آنها مبارزه با شبهات در زمينه اصول اعتقادي بود.
امام محمدباقر(ع) با شبهات در زمينه اصول اعتقادي مبارزه كردند
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام حسین بنیادی در قم، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: در زمینه فضائل و مناقب امام محمد باقر(ع) در منابع دینی مباحث مفصلی وجود دارد. ایشان در دوران خاص زندگی می‌کردند این امر حساسیت دوران امامت امام محمد باقر(ع) را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در بعد فضائل حضرت روایات فراوانی نقل شده و این فضائل را می‌توان از القاب حضرت متوجه شد. معروفترین لقب برای حضرت به نام باقر العلوم به معنای شکافنده علم است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حوزه شکافندگی علم گفت: در برخی از روایات این شکافندگی علم را به علم دین نسبت دادند. در روایات زیادی نقل شده که شکافندگی علم جمیع علوم را دربرمی‌گیرد به این معنا که ایشان اشراف کامل به مسائل علمی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: رسول اکرم(ص) به جابر بن عبدالله فرمودند جابر تو زنده می‌مانی و فردی از فرزندان من که ویژگی‌هایی مانند من را دارد ملاقات می‌کنی. زمانی که ایشان را دیدی سلام من را برسان. جابر روزی حضرت را در محله‌ای از محلات شهر مدینه مشاهده کرد بنابراین سلام پیامبر اکرم(ص) را به ایشان ابلاغ کرد.

بنیادی با اشاره به ویژگی درک زمانه در امام محمد باقر(ع) گفت: امام محمد باقر(ع) زمان و افراد دوران خود را به خوبی می‌شناختند و رسالت عظیم و امامت خود را در این زمینه به خوبی ایفا کردند و مهمترین اقدامات ایشان مبارزه با شبهات در زمینه اصول اعتقادی بود.

وی ادامه داد: پیشوای پنجم شیعیان بیشتر به مسائل اعتقادی و کلامی می‌پرداختند زیرا جامعه آن دوران در زمینه اعتقادات صحیح، جهان‌بینی توحیدی انسان‌ها و مباحث بسیار مهم وحی، نبوت، تفسیر قرآن، بحث زندگی دنیوی و اخروی با مشکل مواجه شده بود.

نایب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: امام محمد باقر(ع) با معاندان با بیان خاص خود صحبت می‌کردند و با کسانی که اهل دین و معرفت بودند و شبهه‌ای برای آنها پیش می‌آمد برخورد مناسب داشتند. همچنین ایشان با جوانان با بیانی متناسب با آنها سخن می‌گفتند و این پویایی در زندگی امام مشاهده می‌شود.

وی عنوان کرد: امروز روش امام محمد باقر(ع) در برخورد با گروه‌های مختلف که نسبت به مسائل و معارف دینی عناد دارند و یا شبهه‌ای برای آنها ایجاد شده بهترین الگو برای مبلغان به ویژه اهل علم است.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdceno8n.jh8wei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما