سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۲۱
کد مطلب : 54105
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم:

موضوع دفن اموات در بقاع امامزادگان را باید مدیریت کنیم/گلایه از دخالت برخی دستگاه‌های غیر مرتبط

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: دفن در قم یک موضوع کشوری است چرا که با توجه به قداستی که قم دارد بسیاری از مردم اموات خود را به قم می‌آورند به همین علت باید موضوع دفن اموات در بقاع امامزادگان را مدیریت کنیم و با توجه به وضعیت کنونی امکان دفن نکردن در بقاع متبرکه وجود ندارد.
موضوع دفن اموات در بقاع امامزادگان را باید مدیریت کنیم/گلایه از دخالت برخی دستگاه‌های غیر مرتبط

به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم امشب در هفتمین نشست رسمی شورای اسلامی شهر قم که در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، اظهار کرد: امسال در آستان‌های مقدس حضرت موسی مبرقع(ع)، امامزاده ابراهیم(ع) و امامزاده احمد(ع) به دنبال این هستیم که دفن اموات انجام نشود اما گاهی مقاومت‌هایی توسط مسؤولان و مردم مشاهده می‌شود که امکان دارد نتوانیم مقابل این مقاومت‌ها ایستادگی کنیم اما در مجموع کارهای مثبتی در این راستا انجام شده به همین علت استان قم نیز به عنوان الگو در سطح کشور معرفی شده است.
وی خاطرنشان کرد: گاهی دستگاه‌هایی که دفن اموات به آنها هیچ ارتباطی ندارد در موضوع دفن در بقاع امامزادگان دخالت می‌کنند؛ برخی در آرامستان‌ها از گذشته دور قبور مختلف را خریداری کرده‌اند به همین علت در مجموعه قضایی نیز رأی به نفع آنها صادر می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با تاکید بر اینکه موضوع وقف حساسیت‌های بسیاری دارد، اظهار کرد: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه علاوه بر ضوابط قانونی با ضوابط شرعی نیز روبرو است به همین علت حق تعطیل کردن نیت واقف را ندارد اما برخی آرامستان‌ها وقف دفن شده‌اند که باید این موضوع را دنبال کنیم.
وی خاطرنشان کرد: برخی از موقوفات به معبر عمومی، پارک، خیابان، پارکینگ و پاساژ تجاری تبدیل شده است در حالی که باید حقوق این موقوفات را وصول کنیم و برای احیای این موقوفات و بقاع امامزادگان نیز نیازمند تعامل و ارتباط هستیم؛ اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم هر جایی که نیاز باشد عوارض شهرداری را پرداخت می‌کند چرا که به پرداخت عوارض اعتقاد داریم اما امیدواریم در مواردی که توانایی ندارد از مشارکت شهرداری استفاده کند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به اینکه بیشترین موقوفات قم به امور مرتبط با امام حسین(ع) اختصاص دارد، تصریح کرد: امیدواریم مسؤولان به احترام امام حسین(ع) کمک کنند تا بتوانیم از هر فرصتی برای احیا و عمران بقاع متبرکه و در نتیجه ترویج معارف اسلامی استفاده کنیم.
وی یادآور شد: دفن در قم یک موضوع کشوری است چرا که با توجه به قداستی که قم دارد بسیاری از مردم اموات خود را به قم می‌آورند به همین علت باید موضوع دفن اموات در بقاع امامزادگان را مدیریت کنیم چرا که با توجه به وضعیت کنونی بقاع امامزادگان امکان دفن نکردن وجود ندارد.
حسینی مقدم با بیان اینکه سه هزار و 300 شهید در گلزار علی بن جعفر(ع) دفن شده‌اند، تصریح کرد: با توجه به اینکه 900 قبر نیز در این قبرستان برای والدین شهدا به صورت رایگان در اختیار آنها قرار گرفته، این مکان به قطبی ویژه شهدا در قم تبدیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: برخی بدون هیچ هماهنگی 56 قطعه قبر دو طبقه در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) برای شهدای منا ساختند در حالی که همه قطعات گلزار شهدای علی بن جعفر(ع)، ملک امامزاده است و سند آن را داریم اما دوست داریم با تعامل مباحث مختلف را دنبال کنیم و آمادگی لازم برای ساماندهی قبور شهدا را داریم با این وجود برخی از افراد مباحث خاص را دنبال می کنند.
حسینی مقدم با تاکید بر اینکه بیش از چهار هزار شهید و خانواده شهید در گلزار علی بن جعفر(ع) دفن هستند و هزاران شهید دیگر نیز در دیگر امامزاده دفن هستند که این افتخاری برای اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم است گفت: نیروهای این مجموعه خود را خادم شهدا می‌دانند اما باید حقوق موقوفات رعایت شود.‌
انتهای پیام/136
 
https://qomnews.ir/vdcenz8n.jh8e7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما