دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : 55779
منبع : خبرگزاری فارس

حجت‌الاسلام رفیعی: خدا در خصوص حق الناس سخت گیر است/ آلوده کردن هوای یک شهر حق الناس است

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه قم گفت: خداوند در خصوص حق الناس سخت گیر است و از حقوق مردم نمی‌گذرد.
حجت‌الاسلام رفیعی: خدا در خصوص حق الناس سخت گیر است/ آلوده کردن هوای یک شهر حق الناس است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی شامگاه یکشنبه در جلسه سخنرانی که در شبستان امام خمینی(ره) در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به ضرورت ادای حق الناس اظهار کرد: یکی از مشکلات در جامعه فرافکنی و توجیه گناه در زمینه حق الناس است، انسان نباید به دلیل انجام گناه توسط دیگران، گناه خودش را در زمینه حق الناس توجیه کند، این توجیه موجب شکسته شدن قبح گناه در جامعه می‌شود.
وی ادامه داد: حق الناس کم و زیاد ندارد، حتی یک دانه گندم هم حق الناس است، عدم رعایت حق الناس موجب محروم شدن انسان از بسیاری نعمت‌های معنوی و گرفتار شدن به عذاب الهی می‌شود.
استاد حوزه علمیه قم افزود: آلوده کردن هوای یک شهر به وسیله استفاده از یک خودروی آلاینده حق الناس است، جعل فاکتور برای گرفتن یک وام بانکی و استفاده از آن در غیر مسیر تعیین شده هم حق الناس است.
رفیعی، شرک را یک ظلم بزرگ دانست و تصریح کرد: خداوند از گناه شرک نمی‌گذرد، مگر اینکه انسان توبه کند، ظلم به دیگران توسط خداوند قابل آمرزش نیست و خدا از حق الناس نمی‌گذرد، خداوند رزق را برای انسان تضمین کرده است، اما با این وجود برخی از افراد نگران رزق خود هستند، البته انسان باید برای کسب رزق و روزی تلاش کند.
وی ادامه داد: خدا در روز قیامت با هیچ کسی تعارفی ندارد و در آن روز به اعمال انسان رسیدگی می‌شود، البته خداوند در مورد عبادات و طهارت سهل گیر است، وسواس در زمینه طهارت یک بیماری است و مردم باید از این وسواس دوری کنند،اما خدا در خصوص حق الناس سخت گیر است و خداوند از حقوق مردم نمی‌گذرد. 
استاد حوزه علمیه قم افزود: انسان باید همیشه بدهی‌های خودش را یادداشت کند تا در صورت مرگ، بازماندگانش این بدهی‌ها را به مردم پرداخت کند، حق الناس حساس است، البته همیشه حق الناس مربوط به موارد مالی نیست و اگر کارمندی در انجام وظیفه خود کوتاهی کند، حق الناس بر گردن او است.
رفیعی پرداخت زکات را از واجبات در اسلام دانست و تصریح کرد: پرداخت زکات در قرآن در مرتبه اقامه نماز است، همچنین کسی که مهریه همسرش را انکار کند، سارق است، اگر شخصی بمیرد، ابتدا مهریه همسرش از مال او جدا و در ادامه باقی مانده اموالش به عنوان ارث در میان بازماندگانش تقسیم می‌شود.
وی ادامه داد: علم بدون عمل کافی نیست، امام صادق(ع) فرمود انسان باید هر چیزی که برای خودش دوست دارد، برای دیگران دوست داشته باشد، اگر به همین نکته عمل شود، دیگر کسی در جامعه غیبت نمی‌کند.
استاد حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: اسلام یک دین اجتماعی است، یکی از مهم ترین اموری که در جامعه باید مطرح شود، بحث حق الناس است، همسایگان بر یکدیگر حقوقی دارند، حق والدین بر فرزندان زیاد است و انسان باید سعی کند که به پدر و مادر خود خدمت و احسان کند، این احساس باید پس از مرگ والدین هم ادامه داشته باشد و انسان باید پس از مرگ پدر و مادرش، برای آن‌ها صدقه بدهد، با مرگ والدین حقوق آن‌ها تمام نمی‌شود. 

انتهای پیام / 136
 
https://qomnews.ir/vdccomqp.2bqpm8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما