چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : 56409
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم
مدیرعامل سازمان آتش نشانی خبر داد:

ارائه 17 هزار نفر ساعت آموزش ایمنی در مدارس قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: سال گذشته 17 هزار نفر ساعت آموزش ایمنی در مدارس استان برگزار شده، اما امسال در طول دو ماه اخیر 4600 نفر ساعت آموزش در مدارس استان توسط نیروهای آتش نشانی داده شد.
ارائه 17 هزار نفر ساعت آموزش ایمنی در مدارس قم
ارائه 17 هزار نفر ساعت آموزش ایمنی در مدارس قم
به گزارش قم نیوز عباس جعفری در همایش مدرسه ایمن جامعه تاب آور که در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع ایمنی در مدارس، اظهار کرد: ایمنی در مدارس استان قم از اهمیت زیادی برای مدیریت بحران استان برخوردار است، اگرچه که اولویت‌ اصلی آموزش و پرورش، پرداختن به موضوعات آموزشی است، اما اگر حداقل ایمنی در مدارس رعایت نشود، جان دانش آموزان در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: براساس اطلاعات زمین شناسی خطر زلزله 90 درصد کشور را تهدید می‌کند، بیشتر مدارس در کشور و استان قم از سازه قدیمی برخوردار هستند و آیین‌نامه‌های جدید در این ساختمان‌های قدیمی رعایت نشده است.
جعفری افزود: اگر جامعه ای ایمن نباشد، هیچ کاری در آن جامعه صورت نمی‌گیرد، اگر حادثه ای در هر کدام از مدارس کشور رخ بدهد، تعداد زیادی از دانش آموزان آسیب می‌بینند، مدیران مدارس استان قم در کنار بحث‌های آموزشی باید به بحث‌های ایمنی هم توجه داشته باشند، باید این مدیران برگزاری دوره آموزش ایمنی برای دانش آموزان را از آتش نشانی درخواست کنند.
وی با اشاره به تعداد ایستگاه‌های آتش نشانی شهر قم، اظهار کرد: تعداد ایستگاه‌های آتش نشانی شهر طی سال‌های اخیر از 12 ایستگاه به 24 ایستگاه و تعداد پرسنل سازمان آتش نشانی قم از 180 نفر به 500 نفر رسید که این اتفاق در کشور بی سابقه است، همچنین تعداد زیادی از خودروهای موردنیاز برای امداد رسانی توسط سازمان آتش نشانی قم خریداری شد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم ادامه داد: اگر حادثه ای همچون زلزله در شهر قم رخ بدهد، حدود 70 تا 80 درصد شهر آسیب می‌بیند، در هنگام وقوع زلزله، اگر تمام نیروهای آتش نشانی قم در اختیار و تمام امکانات این سازمان سالم باشند، بازهم سازمان آتش نشانی نمی‌تواند به همه مردم امداد رسانی کند، به همین دلیل ارائه آموزش‌های ایمنی به اقشار مختلف مردم به خصوص در مدارس اهمیت زیادی دارد.
جعفری خاطرنشان کرد: سال گذشته 17 هزار نفر ساعت آموزش ایمنی در مدارس استان قم داشتیم، اما امسال در طول دو ماه اخیر 4600 نفر ساعت آموزش در مدارس استان توسط نیروهای آتش نشانی داده شد، با توجه تعداد دانش آموزان و فرهنگیان استان قم، این اعداد راضی کننده نیست.
علی ملاعلیزاده مدیر آموزش سازمان آتش نشانی شهرداری قم در همایش مدرسه ایمن جامعه تاب آور که در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به فرهنگ ایمنی، اظهار کرد: آموزشی موثر است که بتواند در فرد تغییر ایجاد کند، آموزش فرهنگ ایمنی مقدم بر تهیه ابزار ایمنی است.
وی ادامه داد: در یک جامعه آماده، افراد برای مقابله با حوادث آموزش می‌بینند تا برای امداد رسانی به دیگران آمادگی داشته باشند، ساختمان مدارس در بحران‌ها اهمیت دارند و برخی از مدارس سالم در مناطق زلزله زده کرمانشاه به عنوان محل اسکان و انبار اقلام مورد استفاده قرار گرفته اند.
مدیر آموزش سازمان آتش نشانی شهرداری قم افزود: طی سال‌های اخیر اقدامات موثری در زمینه نوسازی مدارس کشور و استان قم صورت گرفت، 80 درصد کاهش تلفات زلزله با مقاوم کردن سازه ساختمان‌ها رخ می‌دهد.
ملاعلیزاده با اشاره به کتاب آموزش دفاعی، اظهار کرد: سرفصل‌های این کتاب جوابگوی حوادث امروزه نیست، باید علاوه بر زنگ‌های دیگر، زنگ ایمنی در مدارس داشته باشیم تا بتوانیم وضعیت خوبی را به لحاظ ایمنی در کشور داشته باشیم. البته همه حوادث تنها زلزله نیستند.
وی ادامه داد: باید مدارس به سیستم اعلام حریق هوشمند مجهز شوند، این سیستم بدون نیاز به انسان، آتش را کشف می‌کند و با ارائه هشدار، آتش سوزی را به آتش نشانی اعلام می‌کند، سیستم اعلام حریق هوشمند اگر به صورت مناسب طراحی و نصب شود، در کمتر از دو دقیقه آتش سوزی را به آتش نشانی اعلام می‌کند.
مدیر آموزش سازمان آتش نشانی شهرداری قم افزود: رشد آتش در ساختمان‌های عمودی حدود ده برابر ساختمان‌های افقی است، در همه مدارس استعداد به وجود آمدن آتش سوزی وجود دارد، در بازدید از مدارس قم مشاهده کردیم که سیستم اعلام حریق هوشمند در بسیاری از مدارس وجود دارد، اما سیستم فعال نیست، حدود 80 درصد تلفات آتش سوزی براثر محصولات حریق همچون دود و گازهای سمی است، به همین دلیل باید تمام بخش‌های مدارس قم به سیستم اعلام حریق مجهز شوند.
ملاعلیزاده حداقل زمان برای رسیدن نیروهای آتش نشانی به محل آتش سوزی در قم را چهار دقیقه دانست و تصریح کرد: این زمان زیاد است، به خصوص برای محیط‌هایی که قابلیت اشتعال مواد بالا است، باید آتش سوزی قبل از رسیدن به مرحله بحرانی کشف شود، در ابتدای آتش سوزی دمای محیط و وسعت آتش سوزی کم است و افراد عادی نیز می‌توانند حریق را اطفا کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با تغییر سوخت سیستم گرمایشی مدارس دیگر شاهد حوادث ناگوار در مدارس نیستیم، البته در هر محیطی امکان وقوع حوادث وجود دارد و به همین دلیل باید افراد آموزش لازم را ببینند، 100 درصد مدارس استان قم به خاموش کننده مجهز هستند، این خاموش کننده در لحظات ابتدایی آتش سوزی استفاده می‌شود و جلوی گسترش آن را می‌گیرد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdno0k.yt09z6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما