چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 56695
منبع : خبرگزاری فارس
استاد حوزه علمیه قم در همایش منجی موعود:

همه مذاهب اسلامی معتقد به منجی هستند

قم نيوز : استاد حوزه علمیه قم گفت: ما هیچ مذهبی در جهان اسلام نداریم که منجی و مهدویت را قبول نداشته باشد و هر کدام تفاسیر گوناگونی داشته‌اند.
همه مذاهب اسلامی معتقد به منجی هستند
همه مذاهب اسلامی معتقد به منجی هستند
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی فرمانیان عصر امروز در کمیسیون جریان شناسی و مطالعات استراتژیک موعودگرایی در مسجد مقدس جمکران به تبیین موضوع «رویکردهای فرق و مذاهب اسلامی به موضوع مهدی موعود» پرداخت و اظهار کرد: برای فهم منجی گرایی در فرق و مذاهب باید به سه مبنا توجه کرد؛ نخستین مبنا نوع نگاه فرق و مذاهب به تاریخ است که نخستین آن نگاه ادواری است؛ مذهب اهل حق و علویان در این گروه قرار دارند و مهم‌ترین ادوار را دوره امام علی(ع) می‌دانند و توجهی به مسئله مهدویت و امام زمان(ع) ندارند.
وی ادامه داد: نگاه دوم به فلسفه تاریخ، نگاه خطی است؛ نگاه اهل سنت این‌گونه است که افرادی معمولی می‌آیند و حتی ممکن است ظالم و مستکبر باشند؛ نگاه سوم به فلسفه تاریخ نگاهی است که شیعه اثنی عشری دارد که نگاه تکاملی است و هر چه جلوتر می‌رویم، کامل‌تر می‌شویم.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه در این نگاه همیشه در حال تکامل هستیم و دوره امامت امام زمان(عج) شکوفاترین دوره خواهد بود و بعد از آن هم قیامت است، ابراز کرد: نوع نگاه به مسئله خلافت و امامت دومین مبنا در فهم منجی گرایی فرق و مذاهب است؛ در نگاه سوم به جایگاه امام در نظام هستی بستگی دارد و آیا امام فردی عادل، معصوم یا واسطه در فیض است.
فرمانیان تأکید کرد: ما هیچ مذهبی در جهان اسلام نداریم که منجی و مهدویت را قبول نداشته باشد و هر کدام تفاسیر گوناگونی داشته‌اند.

استاد حوزه علمیه فرمانیان تصریح کرد: رویکرد دوم رویکرد پذیرش اما سکوت است؛ بسیاری از اشاعره به بحث مهدویت نپرداخته‌اند و امام را فردی عادل می‌دانند؛ بخاری و مسلم هر دو جزء کسانی هستند که مهدویت را پذیرفته‌اند اما سکوت کرده‌اند.

وی یادآور شد: رویکرد سوم پذیرش و تغییر مصداق است؛ مثلاً می‌گوید که ما مهدی را قبول داریم اما مهدی همان عیسی مسیح است و در واقع حضرت را از اهل بیت خارج کرده‌اند؛ افراد این گروه نیز در اقلیت هستند.
کارشناس مسائل مهدوی گفت: رویکرد چهارم پذیرش به عنوان یک امام عادل و معمولی و زمینی است؛ از اهل سنت، اشاعره و برخی از سوفی و زیدی‌ها از این گروه هستند که حضرت را امامی عادل و معمولی می‌دانند.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: رویکرد پنجم پذیرش به معنای امامی معنوی است که بسیاری از اهل سنت نیز بر این عقیده هستند.
وی ادامه داد: رویکرد ششم پذیرش حضرت مهدی(عج) و تأثیرگذاری مادی و معنوی در سطح جهانی است؛ در این تفکر شیعه و اسماعیلیه و شیخیه و برخی سوفی‌های اهل سنت قرار دارند.
استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: پس مسئله مهدویت مبحثی فراگیر است اما نوع رویکرد و رویکردها متفاوت است و در قالب‌های مختلف قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdcaminm.49nio15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما