پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 56747
منبع : خبرگزاری فارس
با حضور آیت‌الله جوادی آملی

اساتید برجسته قرآنی در قم تقدیر شدند

قم نيوز : طی مراسمی با حضور آیت الله جوادی آملی، آیت‌الله علی کریمی جهرمی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر حجتی و حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی خراسانی به علت تدریس علوم قرآنی، فعالیت های دیرینه در حوزه آموزش قران و تألیف کتب مورد تقدیر قرار گرفتند.
اساتید برجسته قرآنی در قم تقدیر شدند
به گزارش قم نیوز پانزدهمین گردهمایی اساتید تفسیر حوزه علمیه و دومین شب از سی و ششمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره) چهارشنبه شب در سالن اجتماعات دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد.
در ابتدای این مراسم دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن با بیان اینکه تفسیر قرآن کریم نیازمند آشنایی با عام و خاص قرآن است، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم بیان و تفسیری برای قرآن کریم داشته باشیم باید به دنبال اهل بیت عصمت و طهارت رفته و از این بزرگواران بیان و تفسیر قرآن کریم را خواستار شویم.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی قمی بر لزوم استخراج اصول و قواعد تفسیری از قرآن و بیان معصومین تاکید کرد و یادآور شد: اساتید حوزه‌های علمیه باید علوم قرآن را از کلام ائمه اطهار(ع) استخراج و مباحث مختلف مورد نیاز برای تفسیر قرآن را از فرمایشات این بزرگواران دریافت کنند.
همچنین عضو هیأت علمی دانشگاه قم نیز طی سخنانی مطرح کرد: در حوزه داخل کشور با موضوع شبهات مختلفی که در میان جوانان و اهل فکر تولید و منتشر می‌شود مواجه هستیم، جدیدترین نظریه مخربی که در مورد قرآن تولید و طی سال‌های اخیر منتشر شده این است که مبدا و منشأ اصلی قرآن کریم چیست و به تعبیر این افراد قرآن روایت رویاهای رسولانه و خواب‌نامه پیامبر اسلام(ص) است به همین علت تفسیر قرآن کریم بیراهه رفتن است و باید قرآن کریم را تعبیر کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مفتح با بیان اینکه خادمان به قرآن کریم باید نسبت به پاسخ‌گویی به شبهات قرآنی اهتمام جدی داشته باشند، تصریح کرد: خلاهای پژوهشی بسیاری در حوزه‌های قرآن و حدیث و قرآن و سنت وجود دارد که باید نسبت به پر کردن این خلاها بپردازیم.
در ادامه این مراسم دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه جلسات تفسیر قرآن کریم باید به جلسات اخلاق تبدیل شود، اضافه کرد: بسیاری از آیات قرآن کریم وجود دارد که در زمان تفسیر می‌توان آنها را به مباحث اخلاقی متصل کرد، استفاده از بسترهای قرآنی برای رسیدن به اخلاق می‌تواند نتایج مطلوب‌تری به دنبال داشته باشد.
آیت‌الله رضا استادی خاطرنشان کرد: جلسات تفسیر قرآن کریم باید بسیار معنوی باشد چرا که این جلسات همانند جلسات منطق و ادبیات نیست و در این نشست‌ها باید عظمت قرآن کریم حفظ شود.
در بخش پایانی این مراسم آیت الله عبدالله جوادی آملی با تاکید بر اینکه آیات قرآن کریم بر خلاف روایات قابل جعل نیستند، اضافه کرد: اگر روایت معارض داشته باشد یا نداشته باشد باید بر قرآن کریم عرضه شود چرا که معیار اصلی قرآن کریم است و همانطور که از پیامبر اسلام(ص)‌حدیث جعل کردند از ائمه اطهار(ع) نیز می‌توانند به جعل حدیث بپردازند.
در حاشیه این مراسم از آیت‌الله علی کریمی جهرمی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر حجتی و حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی خراسانی به علت تدریس علوم قرآنی، فعالیت های دیرینه در حوزه آموزش قرآن و تألیف کتب تقدیر شد.

انتهای پیام/136
 
https://qomnews.ir/vdciyyaw.t1aq52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما