جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 57067
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه مطرح کرد

ویژگی‌های نظام علمی و آموزشی مناسب از نگاه امام علی(ع)

قم نيوز : مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه گفت: امام علی(ع) یک نظام علمی و آموزشی را ترسیم کرد که محور آن وجود عالم ربانی است و اساسا بدون وجود چنین عالمی، نظام آموزشی معنا ندارد.
ویژگی‌های نظام علمی و آموزشی مناسب از نگاه امام علی(ع)
به گزارش قم نیوز علیرضا باباخان ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به سخن امام علی(ع) در خصوص مردم اظهار کرد: این امام معصوم مردم را به سه دسته عالمان ربانی، افراد آموزنده در راه نجات و نیز افراد همیشه سرگردان تقسیم کرد.
وی ادامه داد: عالمان ربانی، عالمانی هستند که علاوه بر اینکه خودشان رنگ و بوی خدایی دارند، دیگران را هم به سمت خدا می‌برند، این عالمان در جامعه پیشرو هستند.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه افزود: گروهی از مردم با ارتباط گرفتن با عالمان ربانی در زمینه علمی تلاش می‌کنند و در مسیر علم اندوزی گام برمی‌دارند و دانشجویان در این دسته قرار دارند.
باباخان گروهی از مردم را همیشه سرگردان دانست و تصریح کرد: این گروه نه خودشان عالم ربانی هستند و نه از این عالمان پیروی می‌کنند، به همین دلیل در مسیر هدایت قرار نمی‌گیرند.
وی ادامه داد: امام علی(ع) یک نظام علمی و آموزشی را ترسیم کرد که محور آن وجود عالم ربانی است، اساسا بدون وجود چنین عالمی، نظام آموزشی معنا ندارد، باید دانش آموزان، طلاب و دانشجویان گرد یک عالم ربانی جمع شوند و با او به سمت اهداف الهی حرکت کنند.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه افزود:عالمان ربانی را می‌توان در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها جستجو کرد، مراجع عظام تقلید، ائمه جمعه و سایر عالمان جزو عالمان ربانی در حوزه‌ها هستند.
باباخان تقویت ارتباط نظام دانشگاهی با مراجع عظام تقلید را ضروری دانست و تصریح کرد: باید ارتباط بین دانشگاه‌ها با عالمان ربانی تقویت شود و دانشگاهیان به دیدار مراجع عظام تقلید بروند تا ارتباط علم اندوزان با عالمان ربانی تقویت شود.
وی ادامه داد: مصادیق عالمان ربانی را می‌توان در دانشگاه‌ها هم پیدا کرد، شهید چمران یکی از این عالمان ربانی بود، رهبر معظم انقلاب فرمودند که فرآورده دانشگاه‌ها باید چمران‌ها باشند، افرادی همچون شهید تهرانی مقدم، شهید شهریاری و دیگر دانشمندان این چنینی هم خودشان در دانشگاه‌ها جزو عالمان ربانی بودند و در مسیر الهی قرار گرفتند و هم شاگردان خودشان را به قرار گرفتن در این مسیر دعوت کردند.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه افزود: یکی از انتقادات وارد به نظام دانشگاهی این است که از حضور عالمان ربانی دانشگاهی به خوبی استفاده نمی‌شود، طرح تشکیل هسته‌های نخبگانی در دانشگاه‌ها یکی از طرح‌های مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب بود و اجرای این طرح در پیوند دادن عالمان ربانی با دانشجویان موثر خواهد بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه جزو کسانی قرار بگیریم که در مسیر نجات قرار دارند، باید نقش عالمان ربانی را در نظام علمی و آموزشی مان پررنگ کنیم.

انتهای پیام/136
 
https://qomnews.ir/vdcef78n.jh8fpi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما