جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 57350
منبع : خبرگزاری فارس
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عنوان کرد

لزوم گسترش کتب علمی بر اساس شاخه‌های علوم موجود

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: متاسفانه کتب فقهی موجود با توجه به گستردگی مباحث و شاخه‌‎های علوم بسیار محدود هستند و یکی از نکات ضروری امروزه گسترش و پایه ریزی کتب فقهی است.
لزوم گسترش کتب علمی بر اساس شاخه‌های علوم موجود
لزوم گسترش کتب علمی بر اساس شاخه‌های علوم موجود
به گزارش قم نیوز آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در نشست علمی رابطه فقه و اخلاق که در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه نظام تربیت بدون فقه آن در دسترس قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: همچنین فعالیت‌های پژوهشی در عرصه اخلاق نیز بدون پشتوانه فقهی هیچ گونه کارآیی ندارد.

وی با بیان اینکه عرصه اخلاق باید با تحقیقات علمی در حوزه فقه متحول شده و کمبودهای آن جبران شود، عنوان کرد: متاسفانه کتب فقهی موجود با توجه به گستردگی مباحث و شاخه‌‎های علوم بسیار محدود هستند و یکی از نکات ضروری امروزه گسترش و پایه ریزی کتب فقهی است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه تبادلات میان فقه و اخلاق موجب گسترش و تقویت هر دو آن‌ها می‌شود، مطرح کرد: فقه الاخلاق به دو دسته عام و خاص تقسیم می‌شود که خلاهای موجود در بخش عام آن را باید با استفاده از روش‌های اجتهادی پر کنیم.

وی از روند نامناسب اخلاق در جامعه امروز یاد کرد و گفت: متاسفانه نظامات اخلاقی مورد تاثیر برخی تفکرات نادرست قرار گرفته است و هیچ گونه چارچوب جدیدی ندارد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه باید مبانی اخلاقی از آیات و روایات استخراج شود، خاطرنشان کرد: فقه اخلاق به معنای استنباط عالمانه و مجتهدانه از منابع مورد قبول دین است و برای تحقق فقه اخلاق باید اصول فقه بر اساس معارف تدوین و پایه ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه صفات یک مقوله درونی است و جزو رفتار به حساب نمی‌آید، تصریح کرد: برای آن که بتوانیم صفات و رفتار را مستقیما در باب فقهی مورد بررسی قرار دهیم باید رویکرد احکام تکلیفی را بر صفات اخلاقی بار کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه رفتارها از سوی اخلاق و فقه مورد بررسی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: فقه به چند دسته تقسیم می‌شود که فقه صفات، فقه العقیده و فقه روابط عام اجتماعی از جمله آن‌ها هستند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjytei.uqeaizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما