شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۱
کد مطلب : 57429
منبع : خبرگزاری فارس
عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) مطرح کرد

لزوم پرداختن به مهندسی فرهنگی در کشور

قم نيوز : عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: در بسیاری از کشورها مهندسی فرهنگی را از طریق رسانه‌ها و سیستم آموزشی شاهد هستیم، اما در ایران اقدامی برای مهندسی فرهنگ صورت نمی‌گیرد.
لزوم پرداختن به مهندسی فرهنگی در کشور
لزوم پرداختن به مهندسی فرهنگی در کشور
به گزارش قم نیوز سید حسین شرف الدین ظهر امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به وضعیت امروز جهان اظهار کرد: همه ظرفیت‌ها در جهان برای خلق کالاهای مصرفی استفاده شده، معنویت هم در این جهان به سمت مادی گرایی رفته است. در عصر امروز، فرهنگ در سیطره مناسبات سیاست، اقتصاد و رسانه‌ها گرفتار شده است.

وی ادامه داد: اکنون نقش رسانه‌ها در خلق فرهنگ، یک نقش بی سابقه است، اکنون فرهنگ به صورت دستوری و مصنوعی خلق می‌شود، ویژگی‌های عصر و زمانه کنونی همچون نداشتن مرکزیت و داشتن ماهیت شبکه ای با زیست فرهنگی در تضاد است.

عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) افزود: خاستگاه اصلی فرهنگ، درون انسان است و این در حالی است که اکنون تکنولوژی و فناوری بر جهان تسلط پیدا کرده است.

شرف الدین، ایران را یک کشور فرهنگی دانست و تصریح کرد: برجسته ترین ویژگی انقلاب اسلامی، فرهنگی بودن است و این انقلاب دین را از مهجوریت بیرون آورد، انقلاب اسلامی دین را مدار و محور حرکت خود قرار داد و به همین دلیل جامعه ایران غلظت فرهنگی دارد.

وی ادامه داد: تحت تاثیر انقلاب اسلامی، بخشی از توقعات مردم، فرهنگی است، بحران فرهنگ در واقع بحران آرمان‌ها و مطلوب‌ها است. فرهنگ، نرم افزاری برای هدایت انسان است و ما امروز در شرایطی زندگی می‌کنیم که با گسست‌های فرهنگی مواجه هستیم.

عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه باید به نقش تاریخ ساز و هویت ساز فرهنگ توجه بیشتری کنیم، گفت: آسیب‌ها و معضلات فرهنگی در کشور جدی گرفته نمی‌شود و برنامه‌ریزی‌های لازم برای کاهش این آسیب‌ها انجام نشده است.

شرف الدین با اشاره به لزوم مهندسی فرهنگی در کشور اظهار کرد: در بسیاری از کشورها مهندسی فرهنگی را از طریق رسانه‌ها و سیستم آموزشی شاهد هستیم، اما در ایران اقدامی برای مهندسی فرهنگ صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: اکنون در کشورمان، کثرت و تعدد نهادهای متولی در زمینه فرهنگ را بدون داشتن ارتباطات لازم با یکدیگر شاهد هستیم. بحث سیاست زدگی در بخش فرهنگ مثل بخش‌های دیگر آسیب‌های جدی آورده است، همچنین ضعف توجه به ملزومات فرهنگی برخی از کنوانسیون‌های بین المللی مثل سند 2030 در کشور وجود دارد.

عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) افزود: رهبر معظم انقلاب بر ضرورت داشتن پیوست‌های فرهنگی در پروژه‌های توسعه ای تاکید دارند، اما مثلا شاهد هستیم که یک پروژه 200 واحدی آپارتمانی ساخته می‌شود، اما حتی یک نمازخانه در این پروژه پیش بینی نمی‌شود.

شرف الدین نقد باورهای و عادت‌های فرهنگی را به صورت عمیق ضروری دانست و تصریح کرد: در این زمینه به برنامه ریزی و سیاستگذاری دقیق لازم داریم.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه بیشتر از توجه به فرهنگ دینی، به تدوین اندیشه‌های علمی به صورت تخصصی اهتمام داشته و بحث تطور فرهنگی و نظارت بر آن را از دستور کار خود خارج کرده است.

عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) در پایان خاطرنشان کرد: از دلایل عدم موفقیت در  بخش فرهنگی می‌توان به تسامح در اعمال سیاست ممیزی در این بخش، سلیقه ورزی‌های دولت‌های مختلف و تبدیل شدن برخی از سیاست‌های فرهنگی به کلیشه اشاره کرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgyt9n.ak9ux4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما