يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : 57483
منبع : خبرگزاری فارس
شهردار قم مطرح کرد

حمل و نقل عمومی راهگشاترین راهبرد در مسیر رفع معضلات شهرنشینی

قم نيوز : شهردار قم حمل و نقل عمومی را راهگشاترین راهبرد در مسیر رفع معضلات شهرها دانست.
حمل و نقل عمومی راهگشاترین راهبرد در مسیر رفع معضلات شهرنشینی
حمل و نقل عمومی راهگشاترین راهبرد در مسیر رفع معضلات شهرنشینی
به گزارش قم نیوز سیدمرتضی سقائیان‌نژاد با صدور پیامی فرا رسیدن 26 آذرماه روز حمل و نقل و ترافیک را به فعالان این عرصه تبریک گفت.

متن پیام شهردار قم به شرح زیر است:

افزایش شهرنشینی و به تبع آن توسعه تکنولوژی و نیازهای عمومی شهروندان به فناوری و خودرو، موجب تولید بیش از پیش این محصول و همچنین افزایش تردد در شهرها شده است؛ اگر چه امروز بسیاری از نیازهای بشر سهل‌الوصول‌تر بوده و راحتی و آسایش در دسترسی به امکانات افزایش پیدا کرده است اما همین تکنولوژی و افزایش آسایش عمومی موجب ایجاد برخی از مشکلات نیز هست.

با افزایش جمعیت شهرها، افزایش تردد و به موجب آن کشش پایین معابر، پدیده‌ای به نام ترافیک را در شهرها به وجود آورده است. امروز شهرهای پیشرفته دنیا بیش از آنکه درگیر یافته‌های جدید و تکنیک‌های پیشرفت باشند، به دنبال این هستند که چگونه می‌توان معضل ترافیک و معابر شلوغ و به دنبال آن هدررفت زمان به عنوان یک عنصر ارزشمند در هستی را حل کرد.

بسیاری از کلان‌شهرهای کشور ما نیز از معضل ترافیک و تراکم سرسام‌آور خودروهای شخصی در شهر رنج می‌برد. آلودگی هوا، افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی، هدررفت زمان، کاهش آسایش و... از جمله معضلاتی است که امروز نه تنها مردم ما بلکه مردم بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل شلوغی شهرها و تراکم خودروهای شخصی از آن رنج می‌برند و می‌توان تمام این مسائل را در رویکرد عصر جدید بر ارجحیت خودرو بر انسان دانست که تمام شهرها نیز بر اساس این اصل در حال رشد و توسعه هستند.

امروز می‌توان حمل و نقل عمومی را راهگشاترین راهبرد در مسیر رفع معضلات شهرها دانست. بسیاری از کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک نیز امروز به این مهم دست پیدا کرده‌اند که راهبرد آن‌ها در عصر گذشته برای اهتمام به توسعه معابر برای گنجایش خودرو بیشتر و عدم توجه به اهمیت انسان در شهرسازی و حمل و نقل و ترافیک مسیری اشتباه بوده که در همین راستا بسیاری از شهرهای پیشرفته رویکردهای خود را اصلاح کرده و اولویت در شهرسازی را بر انسان‌محور بودن آن گذارده‌اند.

امروز اتوبان می‌سازیم تا خودروها به راحتی در سطحی صاف و معبری با آرامش حرکت کنند و انسان‌ها را مجبور می‌کنیم که از پل‌های عابر پیاده عبور کنند؛ چراکه اولویت را بر خودرو و آسایش آن قرار داده‌ایم.

شهر قم نیز از این امر مستثنی نبوده و اگرچه امروز در بسیاری از موارد مدیریت شهری به اجبار باید راهکارهایی برای تسهیل عبور و مرور شهری یافته و در پی آن بستری نیز برای تردد شهروندان بیابد، اما در این بین شهرداری قم از رویکرد ارجحیت انسان بر خودرو غافل نبوده است.

اجرای پیاده‌راه خیابان ارم به عنوان جدیدترین پروژه شهری و پیش از آن اجرای پروژه‌های چون باغ راه بهار، پیاده راه خیابان حضرتی و... از این دست اقدامات است که امید داریم با اهتمام ویژه به مسیرسازی برای آسایش شهروندان به عنوان شخصیت‌دهنده به شهر، شاهد آسایش و آرامش بیشتر شهروندان باشیم.

چنانچه در آینده تلاش داریم محدوده حرم مطهر حضرت معصومه(س) را اجرای چنین پروژه‌هایی، تبدیل به فضایی روحانی و معنوی برای بهره‌مندی بیشتر دوست‌داران خاندان عصمت و طهارت کرده و بستری مناسب‌تر برای کسب علوم دینی برای طلاب و روحانیون فراهم سازیم.

اینجانب ضمن تقدیر از تلاش‌ها و خدمات ارزنده تمام فعالان عرصه حمل و نقل و ترافیک در شهر قم، فرارسیدن 26 آذرماه را به این خادمان با اخلاص شهر کریمه اهل بیت(س) تبریک عرض کرده و از خداوند متعال برای ایشان توفیق روزافزون در خدمت به زائرین و مجاورین بانوی کرامت را خواستارم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgwt9n.ak9u74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما