سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : 57587
منبع : خبرگزاری فارس
در بیست و یکمین جلسه شورای شهر قم مطرح شد

از تقدیر از رانندگان خوش‌ذوق قمی تا گزارش اعضای شورا از سفر به ژاپن

قم نيوز : در بیست و یکمین جلسه شورای شهر قم گزارشی از سفر دو عضو شورای شهر به ژاپن برای بررسی امور مدیریت بحران و مدیریت پسماند ارائه شد.
از تقدیر از رانندگان خوش‌ذوق قمی تا گزارش اعضای شورا از سفر به ژاپن
از تقدیر از رانندگان خوش‌ذوق قمی تا گزارش اعضای شورا از سفر به ژاپن
به گزارش قم نیوز بیست و یکمین جلسه دوره پنجم شورای اسلامی شهر قم به ریاست عبدالله جلالی دوشنبه شب با حضور اعضای شورا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار، عباس ذاکریان معاون حمل و نقل و ترافیک، محسن رنجبر معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌انسانی، علیرضا قاری قرآن معاون شهرسازی و امور زیربنایی و دیگر مدیران و معاونین شهری در این جلسه حضور داشتند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در ابتدای این جلسه با تاکید بر اینکه پژوهش و تحقیق یک ضرورت برای توسعه و تعالی هر جامعه‌ای است اظهار کرد: نیاز است در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش و تحقیق در تمام زمینه‌ها کاربرد دارد اظهار کرد: در حوزه شهری و مسوولیت‌های مدیریت شهری پژوهش نقش اساسی دارد و می‌تواند در کاهش هزینه‌ها تاثیرگذار باشد و باید تغییر نگرشی در تحجقیق و پژوهش در کشور صورت گیرد.

رئیس شورای شهر قم با اشاره به نامگذاری 26 آذر به عنوان روز ملی حمل و نقل، گفت: این روز را به تمام تلاش‌گران این عرصه تبریک عرض می‌کنیم.

در ادامه این جلسه محسن محرری منشی شورای پنجم گزارشی از طرح‌ها و لوایح اعلام وصول شده ارائه کرد.

در این بخش جلسه بیست و یکم شورای شهر قم از محمد مروتی و عباس خوش‌گفتار دو راننده خوش ذوق حمل و نقل عمومی قم تقدیر شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در ادامه جلسه در نطق پیش از دستور با اشاره به نامگذاری روز ۲۶ آذر ماه به عنوان روز حمل و نقل، با تاکید بر اینکه نقشه شهر قم گویای نارسایی‌های مختلف در ساختار کالبدی فضایی این شهر است افزود: سایه این نارسایی‌ها بر حوزه‌های مختلف شهری تأثیر گذاشته است.

امراللهی افزود: مطابق نقشه ای که پیش روی شما قرار دارد ۱۶ خیابان که نقش ساختاری عمده در شهرسازی شهر قم ایفا می‌کنند احصاء شده است و تکمیل این ۱۶ خیابان حلقه مفقوده ساختار کالبدی فضایی شهر قم را تکمیل و ارتقا می‌دهد.

امراللهی با تاکید بر اینکه با این کار سطح عملکرد دسترسی‌های شهر ارتقا یافته و اقتصاد شهری را با ارزش افزوده بیشتری روبرو خواهد کرد گفت: امروزه سامانه‌های حمل و نقلی شهر در خطوط نامنظم سرویس می‌دهند و برآیند عملکرد تاکسی و اتوبوس چه از بُعد بهره‌برداری و چه از بُعد خدمات دهنده از مطلوبیت بالایی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: خیابان‌های عماریاسر، بلوارجمهوری اسلامی، فردوسی، سمیه، کارگر، تعاون، روحانی، کشاورز شمالی، محتشم کاشانی، رینگ دوم جمکران، فهیمی، مرجعیت، آوینی، یادگار امام تا یاسمن، استاد فقیهی، زینبیه از جمله این معابر هستند و با توجه به مطالعات و شناخت از سایر کلانشهرهای همتراز هیچ شهر و کلان شهری نمی‌توان یافت که دچار چنین محرومیتی در ساختار کالبدی فضایی شهری باشد.

در بخش دیگری از جلسه بحث تبصره یک بودجه مصوب سال 96 شهرداری قم مبنی بر موارد مندرج در ماده 31 قانون آئین‌نامه معاملاتی شهرداری مطرح و ضمن اخذ نظر اعضا در معرض رای قرار داده شد.

زین‌العابدین قراچورلو در ادامه بررسی این لایحه عنوان کرد: تصویب تمام مزایده‌ها و مناقصه‌های شهرداری توسط شورای اسلامی شهر قم انجام می‌شود اما باید مسیرهای سرمایه‌گذاری را تا می‌توان کمتر کرد.

عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: ماده 31 معاملات شهرداری هنوز به حدی که باید برسد نرسیده بلکه نوعی قرارداد داخلی در آن تعریف‌شده است و برای معاملات بیرونی از ظرفیت کمتری برخوردار است.

سیدمحمد آتش زر نیز با اشاره به لایحه طرح شورا در خصوص ذیل تبصره یک بودجه مصوب سال 96 شهرداری قم مبنی بر موارد مندرج در ماده 31 قانون آیین‌نامه معاملاتی شهرداری، قراردادهای سرمایه‌گذاری شهرداری را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: باید اقداماتی انجام داد تا انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام گیرد و طولانی شدن روند کار سبب ایجاد مشکلات جانبی نشود.

عضو شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه بعد نظارتی شورا در معاملات شهرداری همواره اعمال می‌شود خاطرنشان کرد: تبصره موجود در این لایحه نیز فاصله‌ها را مقداری کمتر می‌کند.

شهردار قم هم با اشاره به استثناء قائل شده در ماده 31 قانون در خصوص شرکت‌های دولتی و سازمان‌های وابسته به شهرداری اظهار کرد: برای این مجموعه شرکت‌ها و سازمان‌ها مناقصه یا مزایده نیاز نیست و حرف ما در بودجه و تبصره‌ای که تصویب شد این بود که تصویب هم به شهردار تفویض شود.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت طرف قرارداد ارگان‌های وابسته به دولت شهرداری است پس اصل این قانون که جلوگیری از بروکراسی هست خواسته‌ایم که در شورا نیز اتفاق بیفتد.

مجید اخوان هم با تاکید بر ضرورت برطرف شدن مشکلات و ابهاماتی که در برخی آیین‌نامه‌های معاملاتی شهرداری وجود دارد اظهار کرد: در لایحه طرح شورا در خصوص ذیل تبصره یک بودجه مصوب سال 96 شهرداری قم مبنی بر موارد مندرج در ماده 31 قانون آیین‌نامه معاملاتی شهرداری برخی ابهامات وجود داشته که باید رفع شود.

این عضو شورای شهر قم با تاکید بر اینکه بر اساس بند 14 این ماده تا سقف بودجه مصوب به شهرداری تفویض شده است که مؤسساتی که سهام آن برای شهرداری نیز بوده را هم دربرمی گیرد خاطرنشان کرد: مشکلی که در این لایجه وجود دارد برای اینکه تا در عقد قرارداد با سرمایه‌گذاران ایرادات قانونی وجود نداشته باشد باید برطرف شود.

در ادامه این جلسه بحث اخذ مجوز تهاتر مبلغ صدور گواهی عدم خلاف با انتقال عرصه در مسیر یک پلاک ثبتی مطرح شد و به تصویب رسید.

حضور دو نفر از اعضای شورا در همایش بین‌المللی مدیریت بحران در ژاپن و ارائه گزارش از دستاوردهای این سفر بخش دیگر جلسه بیست و یکم اعضای دوره پنجم شورای شهر قم بود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به جزئیات بازدید از سیستم امحای زباله در کشور ژاپن اظهار کرد: در حوزه امحای زباله سیستم جدیدی به نام ERCM راه‌اندازی شده است که امکانات به روزی را در اختیار قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: این سیستم متفاوت از سیستم‌های فعلی است، با توجه به اینکه دفع پسماند روش‌های متخلفی را شامل می‌شود که بخشی حرارتی و بخشی نیز تبدیلی است کشورهای مختلف از روش‌های جداگانه استفاده می‌کنند.

بختیاری همچنین با اشاره به حضور در کنفرانس سندای ژاپن اظهار کرد: این کنفرانس به صورت سالیانه در نقاط مختلف دنیا برگزار می‌شود و ژاپن به دلیل اینکه بحران و مدیریت ریسک در آن وضعیت خوبی دارد میزبان بسیاری از کنفرانس‌های مدیریت بحران است.

وی بیان کرد: سندای مرکز استان توهوکو ژاپن است که در سونامی و زلزله 2011 آسیب دیده و امروز به پایلوتی برای انجام کارهای حوزه کاهش ریسک تبدیل شده است.

مجتبی سبحانی ثابت نیز که در این سفر حضور داشته گفت: بررسی‌هایی که صورت گرفت در این سفر به این نتیجه رسیدیم که آنها در بحران‌ها برنامه‌ریزی دقیق برای مدیریت دارند و برای رفع خطر برنامه‌ریزی دقیق صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در کشور ژاپن برای تمام بحران‌ها پکیجی تعریف شده که در صورت بروز هرکدام به سرعت تصمیم‌گیری و اقدام صورت گیرد تصریح کرد: هنر ما این بوده که جلساتی برگزار می‌کنیم به طور مستمر که موضوع‌محور و با مصوبات تکراری است و سوله‌هایی درست کردیم که امکانات بحران ما به درستی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

عضو شورای شهر قم اذعان کرد: در صورت بروز هرگونه بحرانی در شهرهای ما در حوزه‌های اجتماعی، ترافیکی، امنیتی و... دچار بحران خواهیم شد.

آتش زر در ادامه این جلسه نیز با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل ما در کشور مدیریت بحران است اظهار کرد: ما از نظر امکانات و نیروی انسانی مشکلی نداریم ولی در زمان بحران نمی‌توانیم مدیریت درستی داشته باشیم.

وی با اشاره به بازدید دو عضو شورای اسلامی شهر قم از برنامه‌های مدیریت بحران و مدیریت پسماند در کشور ژاپن گفت: بازدیدی صورت گرفته که بسیار ارزشمند است که باید از این بازدید گزارشاتی کاربردی تهیه و ارائه شود تا بتوانیم به کار بگیریم.

شهردار قم هم با اشاره به بازدید صورت گرفته از کشور ژاپن در زمینه فعالیت‌های مدیریت بحران و مدیریت پسماند اظهار کرد: مهم‌ترین بحث در ژاپن بحث نیروی انسانی است که وجدان کاری، نظم پذیری و... در این کشور به فرهنگ تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه این شاخصه‌های مهم و کلیدی که در کشور ما کمرنگ‌تر است خاطرنشان کرد: به همین خاطر است که امروز در زمان بحران ما با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم و نمی توانیم بحران را به درستی مدیریت کنیم.

محسن محرری با اشاره به بازدید دو عضو شورا از وضعیت مدیریت بحران در ژاپن اظهار کرد: در کشور ما بسیاری از پروتکل‌ها تعریف شده و بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته اما در عمل در زمان بحران اتفاق نمی‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت میدانی در حوزه بحران در کشور ما وجود ندارد تصریح کرد: نیاز است تمام راهبردهایی که روی کاغذ داریم در عمل نیز به کار گرفته شود.

حسین اسلامی نیز با اشاره به این سفر تصریح کرد: حتما باید دستاوردی از این سفر باشد که عملیاتی شود در شهر قم و دستاوردها بومی‌سازی شده و به ستاد بحران شهر قم ارائه شود.

وی همچنین خواستار تهیه گزارشی مدون و کامل در راستای برنامه‌ریزی برای اصلاح ساختارهای نادرست مدیریت بحران در شهر قم شد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbzsbs.rhbzwpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما