قم نيوز : مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه در شرایط حاضر وظیفه روحانیت این است که معارف ناب اسلامی را به درستی برای مردم تبیین کنند گفت: کمک به دیگران از روی عواطف انسانی موجب ایمان نمی‌شود و ارزش الهی و دینی ندارد به همین دلیل فاصله زیادی میان کمک به دیگران با نیات الهی و یا با توجه به عواطف و احساسات انسانی وجود دارد و این دو قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.
آیت‌الله مصباح یزدی: ارزش دفاع از حریم اهل بیت (ع) با دفاع از وطن قابل مقایسه نیست/روحانیت معارف ناب اسلامی را به درستی برای مردم تبیین کنند
به گزارش قم نیوز آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی یک‌شنبه شب در دومین برنامه کنگره هزار روحانی شهید استان قم که با عنوان محفل انس با قرآن کریم با یاد شهدای روحانی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ‌برگزار شد اظهار کرد: از خداوند متعال درخواست می‌کنم که نسبت به همه نعمات ما را شاکر قرار دهد، به ویژه نعمتی که برکت نهضت امام خمینی (ره) نصیب ما شده است و باید شکرگزار نعمت انقلاب اسلامی ایران باشیم.
وی افزود: بیش از سه دهه است که مراسم متعددی هر ساله توسط مسؤولین کشور، اقشار، اصناف و مردم به منظور تکریم از شهدا برگزار میشود که بسیار ارزشمند نیز بوده است و باید از این مردم قدرشناس و شکرگزار قدردانی کنیم؛ در این مدت در سایه برگزاری این مراسم، بحث‌های فراوانی مربوط به جهاد و شهادت مطرح شده است و سخنرانی‌ها و مقالات متعددی در کشور داشته‌ایم اما همچنان جای تحقیق و بحث در این زمینه باقی است به ویژه در شرایط حاضر که برخی از سایت‌ها در فضای مجازی لجن پراکنی می‌کنند.
مدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: در فضای مجازی شبهات متعددی مطرح می‌شود و انباشته شدن این شبهات بی‌تأثیر نخواهد بود.
وی ادامه داد: درحال حاضر، شبهات مربوط به مسائل اعتقادی در مورد شهادت و جهاد در فضای مجازی منتشر می‌شود و باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشم؛ شبهاتی مانند اینکه چرا خداوند متعال جهان هستی را به‌گونه‌ای نیافریده است که جنگی در دنیا وجود نداشته باشد، از جمله شبهات برجسته‌ای است که در فضای مجازی مطرح شده است و باید پاسخ داده شود.
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: اگر مسائل درست و صحیح بررسی شود برای پاسخ به همه شبهات نیاز به یک کتاب و یا دایرةالمعارف بزرگ داریم، البته در سال‌های اخیر کتاب‌های زیادی در زمینه شبهات منتشر شده است ولی باتوجه به اینکه این شبهات همواره وجود دارد و تکرار می‌شود، باید این کار بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: باید گروه‌ها‌ی تحقیقی تشکیل شود تا به شبهات پاسخ داده شود، البته پاسخ‌ها باید با توجه به شأن و سواد مخاطبین باشد تا أثر بگذارد؛ پاسخ به شبهات، جهاد علمی است که اجر و ثواب آن کمتر از جهاد نظامی نیست؛ مقام معظم رهبری نیز در مورد این مسئله فرمودند که احیای نام و یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر تأثیرات حضور روحانیون در میدان نبرد اظهار کرد: موضوع دیگر که باید به آن توجه شود و با روحانیت ارتباط دارد، نقش روحانیت در شهادت و آثار علمی، تربیتی و سیاسی است؛ حضور روحانیت در میدان جهاد و شهادت تعداد زیادی از بزرگان روحانیت، موجب بسته شدن دهان یاوه‌گویان می‌شود.
وی افزود: براساس آمار، حضور روحانیون در جبهه نبرد نسبت به همه اصناف و اقشار بیشتر بوده است و این مسئله به این معنی است که هیج قشر و صنفی به اندازه روحانیت شهید و ایثارگر نداشته است و این از افتخارات روحانیت است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: در میان اوصافی که قرآن کریم برای بندگان شایسته ذکر کرده است برخی از اوصاف بسیار عجیب و در عین حال زیبا و قابل توجه است.
وی ادامه داد: قرآن می‌خواهد پیروان خود را به‌گونه‌ای تربیت کند که تنها به فکر خودشان نباشند و به فکر هدایت و اصلاح دیگران نیز باشند؛ قرآن می‌خواهد همانطور که افراد می‌کوشند تا خود را نجات دهند، دیگران را نیز اصلاح کنند؛ امر به معروف و نهی از منکر به این معنا است که دیگران را نیز هدایت کنیم.
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: کمتر افرای هستند که بتوانند به مراتب بالای تقوا در اسلام رسیده باشند و تنها معصومین (ع) به بالاترین درجات تقوا دست پیدا کرده‌اند؛ افرادی که تقوا دارند و از متقیان هستند باید دیگران را نیز هدایت کنند.
وی با تأکید بر اینکه روحانیون باید وظایف خود را به خوبی بشناسند و به آن‌ها عمل کنند تصریح کرد: روحانیت علاوه بر اینکه وظیفه دارد تا کنار و همراه مردم باشد، وظیفه‌ای دیگر نیز دارد که آن وظیفه هدایت و تبیین مسائل برای دیگران است؛ این وظیفه، مسؤولیت روحانیت را سنگین‌تر از قبل می‌کند و البته موجب ترقی و پیشرفت جامعه نیز می‌شود.
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: راهنمایی و هدایت دیگران تنها با زبان و گفتار حاصل نمی‌شود، بلکه باید در عمل نیز دیگران را راهنمایی و هدایت کنیم.
وی افزود: روحانی باید یک الگو و نمونه در جامعه باشد و رفتار او نیز باید یک حجت باشد، اگر یک روحانی صالح در جامعه‌ای وجود داشته باشد آن روحانی با اعمال خود می‌تواند در دیگران تأثیرگذار باشد و موجب تحولات زیادی شود.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: رفتار صحیح و درست و براساس آموزه‌های دینی و اسلامی بدون تردید در مردم تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند منشا اثرات، خیرات و برکات زیادی در جامعه شود.
وی ادامه داد: ارزش اعمال و فضیلت‌ها در اسلام بعد از حسن فعلی به حسن فاعلی یعنی نیت بستگی دارد؛ همه شهدا و افرادی که به جبهه رفتند، نیت یکسانی نداشتند و به همین دلیل درجات مختلفی نیر دارند؛ اختلاف در نیات مهم‌ترین مسأله در اختلاف درجات است.
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: در مورد جهاد نیز که از بزرگترین عبادات است همین مسئله صادق است، افرادی که به جهاد می‌روند حداقل باید به دلیل این باشد که وارد جهنم نشوند؛ بسیاری از مردم متأسفانه بر اساس عواملی مانند دشمنان خارجی و کوتاهی برخی از افراد داخلی که وظایفی در این زمینه داشتند، شناختی بسیار کمی از معارف اسلامی دارند.
وی تصریح کرد: متاسفانه در برخی از مراسم‌ها شنیده شده که گفته می‌شود، شهدا و ایثارگران برای دفاع از آب و خاک وطن خود به جبهه رفتنه‌اند، در حالی که رزمندگان اسلام تنها به منظور دفاع از حریم اهل بیت (ع) و اسلام به جبهه رفتند؛ این عقیده که انسان باید برای دفاع از وطن خود به نبرد با دشمنان برود، یک عقیده مارکسیستی است.
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: صدام و نیرو‌های بعثی نیز از خاک خودشان دفاع می‌کردند و این مسئله با دفاع از حریم اهل بیت (ع) قابل مقایسه نیست؛ متاسفانه در روز‌های اخیر نیز شعارهایی شنیده است که حتی قابل بیان کردن نیست، شعارهایی که همه چیز را فدای ایران می‌کند؛ شعارهایی مانند نه غزه و لبنان یا شعارهایی که دین را فدای ایران می‌کند بسیار تأسف برانگیز است.
وی با بیان اینکه در شرایط حاضر وظیفه روحانیت این است که معارف ناب اسلامی را به درستی برای مردم تبیین کنند گفت: کمک به دیگران از روی عواطف انسانی موجب ایمان نمی‌شود و ارزش الهی و دینی ندارد به همین دلیل فاصله زیادی میان کمک به دیگران بانیات الهی و یا با توجه به عواطف و احساسات انسانی وجود دارد و این دو قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.

انتهای پیام/136
 
https://qomnews.ir/vdcfvydt.w6dcvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما