شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : 58389
منبع : خبرگزاری فارس

لزوم حمایت دستگاه‌ها برای تبدیل کتابخانه‌های قم به قطب‌های فرهنگی

قم نيوز : کتابخانه‌ها به عنوان پاتوقی سالم برای گردهم‌آمدن نوجوانان و جوانان می‌توانند به قطب‌های مهم فرهنگی شهر تبدیل شوند اما تحقق این هدف نیازمند حمایت دستگاه‌ها و نهادها از کتابداران فعالی است که با رویکرد فرهنگی فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند.
لزوم حمایت دستگاه‌ها برای تبدیل کتابخانه‌های قم به قطب‌های فرهنگی
لزوم حمایت دستگاه‌ها برای تبدیل کتابخانه‌های قم به قطب‌های فرهنگی
به گزارش قم نیوز شهر مقدس قم نه فقط در میان شهرهای ایران اسلامی بلکه در میان شهرهای برجسته دنیا به عنوان یک شهر علمی و دینی شناخته می‌شود و وجود 36 کتابخانه عمومی و بیش از 300 کتابخانه تخصصی به خوبی گویای این موضوع است.

هر چند سرانه مطالعه کشور مطلوب نیست و به تبع آن در استان قم نیز نتوانسته به جایگاه مورد نظر در حوزه فرهنگ کتابخوانی برسیم اما بیشترین سرانه مطالعه کشور را به خود اختصاص داده است و شهروندان قمی در رده‌های مختلف سنی نسبت به شهروندان دیگر شهرها ارتباط مطلوبی با کتاب و کتابخوانی دارند.

کتابخانه‌های ام‌القرای جهان اسلام ویژگی‌های برجسته‌ای را نیز به خود اختصاص داده‌اند که یکی از این ویژگی‌های داشتن کتابداران فعالی است که با کتاب و کتابخوانی به انس و الفت مطلوبی رسیده و فعالیت‌های خود را با پیوست‌های مختلف فرهنگی دنبال می‌کنند.

در شرایطی که دشمنان از بسترهای مختلف استفاده کرده و می‌توانیم در هر مکان و زمانی به خوبی شاهد تاثیرگذاری تهاجم فرهنگی بر رفتار و افکار اقشار مختلف باشیم، کتابخانه به عنوان یک مکان سالم و بدون آسیب می‌تواند پاتوق مطلوبی برای سنین مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان امروزی باشد و توجه به فعالیت‌های فرهنگی در این مجموعه‌ها می‌تواند کتابخانه‌ها را به قطب فرهنگی شهر تبدیل کند.

به منظور بررسی رویکردهای فرهنگی کتابخانه‌های عمومی استان قم، مشکلات و چالش های پیش روی فعالیت کتابخانه ها و گسترش فرهنگ کتابخوانی در قم با برخی از مسؤولان کتابخانه‌ها گفت‌و گوهایی داشته ایم.

فلاح‌دوست با اشاره به برگزاری برنامه‌های مختلف در فصل تابستان در کتابخانه ریحانه، اظهار کرد: بیشتر این فعالیت‌ها توسط اعضای این کتابخانه در سنین نوجوانان دنبال می‌شود و آن‌ها در گروه‌های دوستانه با کمک و همکاری کتابدارهای این کتابخانه به برگزاری کلاس‌های مختلف ازجمله قرآن و زبان انگلیسی مشغول می‌شوند.

وی با بیان اینکه هزار و 200 نفر در این کتابخانه فعال هستند، مطرح کرد: بیشتر اعضای این کتابخانه به گروه سنی نوجوانان اختصاص دارند و در این کتابخانه 16 هزار و 500 جلد کتاب وجود دارد که چهار هزار جلد آن مرتبط با بخش کودک و نوجوان است.

مدیر کتابخانه ریحانه از استقبال مطلوب اعضای کتابخانه از بخش کافی‌نت یاد کرد و گفت: ظرفیت سالن این کتابخانه 46  نفر است و ماهیانه سه هزار و 500 جلد کتاب به صورت امانی در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

زهره محمدی نیز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس، با اشاره به اینکه کتابخانه مریم هشت سال است که در خیابان آذر فعالیت می‌کند، اظهار کرد: این کتابخانه دو هزار 300 نفر عضو دارد که به مطالعه 28 هزار جلد کتاب می‌پردازند.

وی اضافه کرد: کتاب‌های این کتابخانه شامل چهار هزار کتاب کودک و نوجوان و دو هزار کتاب درسی می‌شود و باقیمانده آنها به بخش نشریه‌ها و مجلات اختصاص دارد.

مدیر کتابخانه مریم با بیان اینکه متاسفانه سرانه مطالعه در سطح کشور پایین است، مطرح کرد: کتابخانه مریم بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی در محدوده خیابان آذر است.

وی با اشاره به اینکه چهار نفر به عنوان کتابدار در این کتابخانه فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: کتابخانه مریم به صورت مشارکتی با اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم ایجاد شده است اما تامین منابع کتاب مورد نیاز توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود.

محمدی با بیان اینکه کتابخانه مریم با چهار مهد کودک در ارتباط است و برنامه قصه‌گویی را به صورت هفتگی برای آن‌ها اجرا می‌کند، تصریح کرد: فعالیت از جمله تشکیل کانون‌های ادبی و پاتوق کتاب به صورت هفتگی در این کتابخانه دنبال می‌شود.

محمد جعفری‌متین مدیر کتابخانه علامه امینی(ره) نیز با اشاره به اجرای نمایش خلاق با حضور 20 نفر از اعضای این کتابخانه در مدارس عنوان کرد: در قالب یک گروه نمایش با استفاده از نوجوانان و جوانان برای ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش می‌کنیم.

وی از برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان ویژه کودکان و نوجوانان یاد کرد و ادامه داد: در قالب نشست‌های تخصصی با استفاده از ظرفیت کارشناسان توانمند برای معرفی کتاب‌های مورد نیاز سنین مختلف گام‌های مطلوبی برداشته شده است.

این فعالیت‌ها فقط بخشی از عملکرد کتابداران فرهنگی کتابخانه‌های عمومی استان قم است چرا که دیگر کتابخانه‌ها نیز با استفاده از ظرفیت کتابداران برنامه‌های مختلفی را با رویکردهای فرهنگی دنبال کرده و به نتایج مطلوبی نیز رسیده‌اند و حضور پرشور افراد به ویژه قشر جوان و نوجوان در کتابخانه‌ها به خوبی گویای این موضوع است.

کتابداران کتابخانه‌ها امکانات و تجهیزات گسترده‌ای در اختیار ندارند اما با تکیه بر حداقل‌ها توانسته تا کنون در محدوده خود دستاوردهای بسیاری را رقم بزنند اما اگر دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی نیز در کنار اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم قرار گیرند و به صورت سماندهی‌شده از فعالیت‌های فرهنگی کتابداران حمایت کنند شاهد یک حرکت فرهنگی بزرگ و تاثیرگذار در شهر قم خواهیم بود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcco1qp.2bq448laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما