سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : 58537
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم
در جلسه شورای شهر مطرح شد

تصویب 3 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای طرح قطار شهری قم

قم نيوز : در بیست و ششمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم مجوز انتشار 3 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای قطار شهری قم مورد تصویب قرار گرفت.
تصویب 3 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای طرح قطار شهری قم
تصویب 3 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای طرح قطار شهری قم
به گزارش قم نیوز بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر قم به ریاست عبدالله جلالی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.
دکتر سقائیان‌نژاد شهردار قم، علیرضا قاری قرآن معاون فنی و عمرانی، سیدامیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی، محسن رنجبر معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌ انسانی، عباس ذاکریان معاون حمل و نقل و ترافیک و دیگر مدیران و معاونین شهرداری در این جلسه حضور داشته و پاسخگوی سوالات و مسائل مطرح شده از سوی اعضای شورا بودند.
این جلسه هفت دستور داشت که مرتبط با کمیسیون عمران و حمل و نقل و برنامه و بودجه بود.
رئیس شورای اسلامی شهر قم در ابتدای این جلسه با اشاره به فرارسیدن سالروز قیام خونین مردم قم در 19 دی‌ماه 1356، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام راحل(ره)، اظهار کرد: در آستانه سالروز چهلمین سالگرد قیام مردم قم که زمینه‌ساز انقلاب شکوهمند اسلامی بود هستیم که ماندگار شد.
جلالی با اشاره به بیعت مجدد مردم قم با رهبر انقلاب در 19 دی‌ماه، گفت: این روز بسیار بزرگ است و از ایام‌الله بوده که باید همیشه زنده نگه داشته شود.
وی با اشاره به بحث و بررسی در خصوص پروژه قطار سریع‌السیر در جلسه گذشته شورا، اذعان کرد: قرار شده بود جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و شهردار و مدیران شهری و استانداری برگزار شود که این کار به سرعت صورت گرفت و نتیجه‌گیری خوبی نیز انجام شد.
پس از سخنرانی رئیس شورای اسلامی شهر ، محمود مسگری در نطق پیش از دستور، اختصاص بیش از 315 هکتار از بافت قدیمی شهر قم به عنوان بافت تاریخی را مورد توجه قرار داد و افزود: البته در اطراف حرم مطهر، بازار بزرگ شهر، مسجد جامع و... این تعیین بافت قابل توجیه بوده و حفظ آنها برای مدیریت شهر قم مهم است اما نقاط بسیاری از این پهنه تاریخی توجیه تاریخی ندارد و در سال‌های اخیر شکل گرفته است.
سخنگوی شورای شهر قم با تاکید بر اینکه احیای بافت و رفع خطر از آن که در بسیاری از نقاط بالای 50 درصد شکل گرفته است، با تراکم یک طبقه و عدم عقب نشینی شکل نخواهد گرفت، اظهار کرد: نکته بعدی این است که تراکم نقاط زیادی از ظرفیت‌های اقتصادی شهر همچون بلوار غدیر که اخیرا مورد بازنگری نیز قرار گرفته قابل افزایش است که تعاونی‌های مسکن و انبوه‌سازان با توجه به تقاضای پایین بازار ولی به دلیل اقتصادی بودن از این نقاط استقبال استقبال بیشتری می‌کردند.
مسگری ادامه داد: به همین خاطر نقاط صنعتی این بخش در حال تبدیل به گردشگری و مسکونی بوده که اخیرا دچار توقف شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به عدم کمک‌های دولتی به شهرداری‌ها در سال‌های اخیر و بخاطر جلوگیری از تعطیلی پروژه‌های شهری باید محورهایی که در چند سال گذشته با هزینه بالا بازگشایی شده است همچون عماریاسر، بلوار غدیر، فردوسی و جمهوری که با این تعداد طبقات هزینه این محورها تامین نمی‌شود مورد بازنگری قرار گیرد.
در ادامه این جلسه محسن محرری منشی شورا گزارشی از آخرین طرح‌ها و لوایح اعلام وصول شده طی یک هفته گذشته به هیات رئیسه شورا ارائه کرد.
لایحه دو فوریتی اخذ مجوز انتشار اوراق مشارکت قطار شهری به مبلغ 3 هزار میلیارد ریال نخستین دستوری بود که محرری در این جلسه قرائت کرد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در این خصوص اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که داریم و سال 97 بحث اوراق مشارکت محدود خواهد شد سعی داریم امسال این اوراق مشارکت را برای پیگیری سریع‌تر پروژه مترو در خط اول منتشر کنیم.
قاری قرآن گفت: وزارت کشور برنامه انتشار 2 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت دارد که در این راستا شهرهای دیگر اقدام کرده‌اند و ما نیز قبل از اینکه سهمیه‌ها تکمیل شود باید اقدامات را انجام دهیم.
لایحه دو فوریتی اخذ مجوز کاهش عوارض و تغییر نحوه پرداخت عوارض پروانه پروژه هتل در منطقه هشت نیز در این جلسه مطرح شد که اعضا تصمیم گرفتند تا جلسه بعد شورا بحث و بررسی بر روی آن داشته باشند.
نخستین دستور عمومی بیست و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر قم بحث اخذ مجوز تعیین تکلیف حساب‌های سنواتی سازمان توسعه و عمران شهرداری طی سال‌های توقف فعالیت از سال 78 تا 87 بود که از سوی مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد.
اخوان سپس بحث اخذ مجوز وضع و وصول عوارض حمل و نقل ریلی و اخذ مجوز اجرای مفاد تفاهم‌نامه برای ساخت تونل کامل خط B مترو قم بین شهرداری و قرارگاه خاتم‌الانبیاء را مطرح کرد.
جلالی با تاکید بر اینکه در خصوص ترک تشریفات قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیاز است کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد، گفت: باید فرصتی داده شده تا تفکیک بین ترک تشریفات و مجوز قرارداد را مجزا بررسی کرده و سپس نحوه قرارداد، محاسبه آن، پرداخت و منابع را دقت کنیم.
مسگری نیز با اشاره به لایحه ترک تشریفات برای اجرای تونل خط دوم مترو قم توسط قرارگاه خاتم الانبیاء گفت: با توجه به تجهیز کارگاهی که صورت گرفته و حجم بالای پروژه‌ای که قرارگاه در این زمینه در حال انجام دارد انتخاب قرارگاه در زمینه اجرای تونل هیچ مشکلی ندارد.
قاری قرآن در این خصوص با تاکید بر اینکه اجرای خط دوم پروژه مترو لاجرم منوط به فاینانس است، افزود: برای آن پروسه پیچیده اداری وجود دارد که منجر به این خواهد شد که ما پس از تایید قرارداد تجاری بین مجموعه کارفرمایی و پیمانکار داشته باشیم که شامل ترک تشریفات و یا مناقصه است.
وی اضافه کرد: اگر ما بخواهیم اسناد مناقصه‌ای تهیه کنیم دو سال زمان خواهد برد و ما مجبوریم که ترک تشریفات کنیم که اگر طرف در این زمینه قرارگاه باشد فاینانس شدنی خواهد بود اما در غیر اینصورت برای بهره‌مندی فاینانس به مشکل خواهیم خورد.
مجتبی سبحانی ثابت نیز بیان کرد: اگر مدیران شهرداری می توانند قیمت واقعی را احصا کنند اگر ما مناقصه بگذاریم و یک شرکت دیگر برنده شود ما اختیار داریم و این قدر توانایی داریم و دستمان باز است که قرارگاه را انتخاب کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه مدیران شهری با ترک تشریفات باید قیمت واقعی را به دست آورند، گفت: در صورتی که شهرداری می‌تواند این کار را انجام دهد ترک تشریفات مشکلی ندارد.
حسن مالکی‌نژاد دیگر عضو شورای شهر قم نیز در این خصوص گفت: با توجه به روندی که قرارگاه در پروژه‌های عمرانی پیگیری می‌کند باید در نظر داشت که از نظر زمانی و کیفی قرارگاه می‌تواند فعالیت موثرتری انجام دهد.
محرری نیز با بیان اینکه از نظر زمانی نیز قرارگاه در قم حضور دارد و کارگاه فعال است به همین خاطر می‌تواند موثرتر باشد، افزود: ظرفیتی که برای ترک تشریفات در شورای اقتصاد در آینده وجود دارد این است که دولت امکان را به قرارگاه خواهد داد که با ترک تشریفات فعالیت کند و به همین خاطر شرایط برای شهر قم نیز مهیاتر خواهد بود.
قراچورلو دیگر عضو شورای شهر قم هم در این خصوص با تاکید بر اینکه در قرارداد قبلی افزایش قیمتی که صورت گرفت بسیار بالا بود، گفت: ما هزینه‌ اضافی دادیم در حالی که قرارداد باید تمام می‌شد اما همچنان هزینه‌های بالاسری افزایش یافته و پروژه نیز ادامه دارد.
اخذ مجوز جانمایی ایستگاه‌های مترو قم نیز یکی دیگر از دستورات بیست و ششمین جلسه شورای شهر بود که روح‌الله امراللهی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل آن را در معرض رای اعضا گذاشت اما با توجه به ابهاماتی که وجود داشت بررسی آن به جلسات بعد موکول شد.
اخذ مجوز کاهش سابقه برای متقاضیان جدیدالورود برای فعالیت در شبکه بی‌سیم دیگر بحثی بود که مرتبط با کمیسیون عمران و حمل و نقل مطرح شد.
مسگری در خصوص لایحه پروانه فعالیت رانندگان تاکسی بی سیم، اظهار کرد: با توجه به افزایش تاکسی‌موبایل در شهر بدون هیچ صلاحیت سنجی حوزه تاکسی بی سیم در حال تخلیه است؛ ما متقاضیانی داریم که حاضرند فعال شوند اما به خاطر این بند مصوبه نمی‌توانند فعالیت داشته باشند.
وی اظهار کرد: مشاغل تاکسی دچار مشکلاتی شده‌اند و خیلی افراد به پنج سال نرسیده تغییر شغل می دهند و اگر قانون‌گذاری به روز نباشند صنف تاکسی در شهر قم با مشکل روبه رو خواهد شد.
محسن محرری دیگر عضو شورا همچنین با اشاره به بحث کاهش زمان ارائه مجوز به رانندگان تاکسی بی سیم، گفت: در گذشته زمان ارائه مجوز پنج سال تصویب شده که تقاضا بالا بوده و حق انتخاب وجود داشته اما در شرایط فعلی تاکسی‌های اینترنتی افزایش یافته و باید تدبیر کنیم که رانندگان از تاکسی بی سیم به سمت تاکسی اینترنتی نروند.
قراچورلو هم در این مورد با اشاره به لایحه اخذ مجوز کاهش سابقه برای متقاضیان جدیدالورود برای فعالیت در شبکه بی‌سیم، تصریح کرد: اگر ما بحث اقتصادی رانندگان را داریم باید رعایت تناسب تصمیمات را داشته باشیم؛ تصمیمات یکباره موجب ورود بدون ضابطه عده‌ای راننده به صنف تاکسی خواهد شد که باید ضوابط در آن رعایت شود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdchqmnm.23n6xdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما