سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۱
کد مطلب : 60156
منبع : خبرگزاری فارس
عضو هیأت علمی دانشگاه قم:

اعدام‌های رژیم آل خلیفه نقض حقوق بشر است

قم نيوز : عضو هیأت علمی دانشگاه قم گفت: اعدام‌های رژیم آل خلیفه، اعدام های سازمان دهی شده و نقض حقوق بشر است.
اعدام‌های رژیم آل خلیفه نقض حقوق بشر است
اعدام‌های رژیم آل خلیفه نقض حقوق بشر است
به گزارش قم نیوز محمد خلیل صالحی عصر امروز در نشست تخصصی بررسی حقوقی اعدام‌های اخیر در بحرین در سالن جلسات خبرگزاری حوزه با اشاره به سیاست دنیای استکبار اظهار کرد: استکبار جهانی سیاست دو گانه در برابر اقدامات ضد حقوق بشری دارد و در برابر نقض حقوق بشر در حکومت‌های متحدش ساکت است.

وی ادامه داد: اگر در یک کشور مستقل همچون ایران اعتراضی رخ بدهد، دنیای استکبار دست به بزرگ نمایی و تحریف خواهد زد، چون این مساله به نفع او است، به عنوان مثال استکبار جهانی، مساله اغتشاشات در کشورمان را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم افزود: برای آمریکا از بین بردن نهضت‌های اسلامی اهمیت دارد، دوگانگی رفتار استکبار جهانی، برخی از فعالان سیاسی را به فکر فرو برده است که نیازی به مطرح کردن مسائلشان در سازمان های حقوق بشری نیست، این در حالی است در جامعه جهانی افرادی مستقلی وجود دارند که به رغم خواسته استکبار جهانی، به مسائل حقوق بشری مربوط به شیعیان حساس هستند.

صالحی با اشاره به موانع رژیم آل خلیفه برای اعدام‌های اخیر اظهار کرد: این رژیم برای این اعدام‌ها دو مانع قانون اساسی و قانون عادی کیفری این کشور را داشت، براساس قانون اساسی بحرین، دادگاه‌های نظامی این کشور تنها حق رسیدگی به جرم های نظامی توسط افراد نظامی، امنیتی و انتظامی داشتند.

وی ادامه داد: در سال 2017 رژیم آل خلیفه قانون اساسی بحرین را تغییر داد تا امکان رسیدگی به پرونده افراد غیرنظامی در دادگاه‌های نظامی فراهم شود، حتی اگر این افراد مرتکب جرایم نظامی نشده باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم افزود: دادگاه نظامی یک دادگاه استثنایی است و تنها حق رسیدگی به جرایم بسیار ویژه دارد، به همین دلیل دادگاه نظامی در برخورد با متهمین سخت گیر است.

صالحی با اشاره به دادگاه‌های نظامی بحرین اظهار کرد: در این دادگاه‌ها اصول دادرسی کیفری رعایت نمی‌شود، قضاوت پرونده‌ها در دادگاه‌های نظامی بحرین، قضاوت منصفانه نیست و این دادگاه‌ها عادلانه با پرونده‌های شهروندان غیرنظامی بحرین برخورد نمی‌کنند.

وی ادامه داد: قانون گذاری شرط لازم برای یک قانون است، اما شرط کافی نیست، به عنوان مثال در زمان هیتلر قانونی در آلمان تصویب شده بود که هر کسی که برخلاف منافع این کشور عمل کند، مجرم است، این قانون با اصول دادرسی مطابقت نداشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم افزود: جای خالی یک نهادی مثل کمیسیون حقوق بشری در بحرین خالی است، باید نهادهای حقوق بشری اسلامی در ایران با همتایان خود در کشور بحرین ارتباط برقرار کنند.

صالحی، اعدام‌های رژیم آل خلیفه را اعدام های سازماندهی شده دانست و تصریح کرد: این گونه اعدام‌ها نقض حقوق بشری است، اقدامات رژیم آل خلیفه باید به عنوان جنایت بین المللی در جهان مطرح شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم در پایان خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های زیادی در زمینه حقوق بشری در جامعه جهانی وجود دارد که اگر از این ظرفیت‌ها فعال شود، برای احقاق حقوق بحرین تاثیر خواهد داشت.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdch-zn-.23nvmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما