جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 60867
منبع : خبرگزاری فارس
استاد فقه اسلامی حوزه علميه لبنان:

تمام تغییرات اجتماعی باید در چهارچوب ضوابط شرعی منضبط باشد

قم نيوز : استاد فقه اسلامی حوزه علميه لبنان گفت: تمام تغییرات اجتماعی باید در چهارچوب ضوابط شرعی منضبط باشد و تمام تغییرات اجتماعی لزوماً منجر به تغییر احکام نمی‌شود.
تمام تغییرات اجتماعی باید در چهارچوب ضوابط شرعی منضبط باشد
تمام تغییرات اجتماعی باید در چهارچوب ضوابط شرعی منضبط باشد
به گزارش قم نیوز جعفرفضل الله در پنل  روش شناسی فقه پشتیبان قانون در قبال واقعیت‌های اجتماعی سومین کنفرانس بین المللی فقه و قانون که ظهر امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد با اشاره به اینکه قاعده تبدیل موضوع می‌گوید با تغییر موضوع اصل فقهی نیز تغییر می‌کند گفت: نجس‌العین با سوختن و استحاله تطهیر می‌شود و آب انگور با شراب شدن نجس می‌شود. آیا این قاعده را می‌توان برای تغییرات اجتماعی نیز به کار برد؟

وی با اشاره به تغییرات در ساختار خانواده، خانواده را نمونه ای از تغییرات اجتماعی دانست و اضافه کرد: سلطه مرد بر خانواده، کار مرد در خارج از خانه، کار زن در خانه و.... همه دچار تغییر شده‌اند. اما امروزه حاکمیت در خانواده بین زن و مردم تقسیم شده‌اند.  

وی با اشاره به اینکه تمام تغییرات اجتماعی باید در چهارچوب ضوابط شرعی منضبط باشد و تمام تغییرات اجتماعی منجر به تغییر احکام نمی‌شود ادامه داد: با این تغییر واقعیت‌های اجتماعی احکام تغییر می‌کنند؟، اسلام نسبت به پدیده‌هایی مثل هم‌جنس گرایی انعطاف نخواهد داشت اما در چارچوب قواعد فقهی و خدابنیان بودن احکام فقهی می‌توانیم تغییر واقعیت‌های اجتماعی را بپذیریم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgu793.ak9z34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما