شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : 61320
منبع : خبرگزاری فارس

محوطه تاریخی مادر کاروانسراهای ایران پاکسازی شد

قم نيوز : محوطه تاریخی کاروانسرای دیرگچین مشهور به مادر کاروانسراهای ایران، با حضور علاقه مندان به آثار تاریخی پاکسازی شد.
محوطه تاریخی مادر کاروانسراهای ایران پاکسازی شد
محوطه تاریخی مادر کاروانسراهای ایران پاکسازی شد
به گزارش قم نیوز عیسی رضایی اظهار کرد: آیین پاکسازی محوطه کاروانسرای تاریخی دیرگچین قم همزمان با سایر محوطه‌های میراث جهانی و میراث فرهنگی کشور انجام شد.

وی افزود: این مراسم در آستانه سال نو و با حضور 50 نفر ار دوستداران و علاقمندان به آثار تاریخی و  با هدف استقبال از مهمانان نوروزی انجام گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم ادامه داد: آثار باستانی و تاریخی، هویت ملت‌هاست از این رو حفاظت، نگهداری و حتی پاکسازی محوطه‌های میراث فرهنگی، وظیفه هر ایرانی است.

رضایی اظهار کرد: کاروانسرای دیرگچین مربوط به دوره ساسانی – صفوی، مشهور به مادر کاروانسرای ایران در بخش مرکزی استان قم و در 60 کیلومتری جاده قم – گرمسار واقع شده است.

وی گفت: این کاروانسرا به خاطر معماری بی نظیرش و با ویژگی‌های منحصر به فردش از جمله، مسجد، آسیاب، حمام و مغازه‌های خرید و فروش کالا، که تمام نیازهای اقامتی و رفاهی مسافران را مهیا می‌کرده است به عنوان مادر کاروانسراهای ایران مشهور شده است.

کاروانسرای دیرگچین در سال 1382 به شماره ثبت 10408 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbgfb0.rhb85piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما